| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 6741 Sayılı Türkiye Varlık Fonu Yönetimi Anonim Şirketinin Kurulması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Uyarınca Türkiye Varlık Fonu Yönetimi Anonim Şirketi ile Türkiye Varlık Fonunun 2021 Yılı Mali Tabloları ve Faaliyetler ile İlgili Denetim Raporlarının Sunulduğuna Dair Cumhurbaşkanlığı Tezkeresi (3/2092) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 6 |
| Tarih | : | 05 .01.2023 |
MEVLÜT KARAKAYA (Ankara) - Sayın Başkanım, çok teşekkür ediyorum.
Tabii, usul tartışması sırasında denetim konusuyla ilgili birçok şey söylendi. Türkiye Varlık Fonunun amaçları doğrultusunda, onun asıl işlevi ve fonksiyonlarıyla alakalı ve onun dışında birçok şey söylendi. Ben tekrarlara girmeden, hemen, kısaca, bu kısa süre içerisinde bir iki hususu dile getirmek istiyorum.
Öncelikle, şunu hakikaten bir anlamak lazım: Biz burada denetim dediğimizde denetimin temel kaynağı, yapıldığı alan da muhasebe. Dolayısıyla, burada Varlık Fonu, muhasebe açısından, muhasebenin temel kavram ve ilkeleri açısından bakıldığında ayrı bir kişilik. Bünyesinde yer alan her bir kurumun da kişiliği ayrı yani her biri ayrı "entity"ler. Dolayısıyla, burada bizim denetimini yaptığımız ya da Komisyon olarak denetimini yaptığınız kurumun ayrı bir kişilik olduğunu, ayrı bir muhasebe kişiliği olduğunu bir ortaya koymak lazım. Yani biz hepsini birbirine karıştırırsak bünyesindekileri... Çünkü bunların bünyesindekilerin tamamı da kendileri ayrı kişilikler ve her birinin bir denetim prosedürü var, o prosedür içerisinde denetimleri yapılır. Mesela, bunların önemli bir kısmı KİT'tir. Ben KİT Komisyonunun Sözcüsüyüm, dolayısıyla KİT'te bunların denetimleri enine boyuna Sayıştay raporu doğrultusunda, bulgular ışığında yapılır ve sonuçta karara bağlanır. Tabii, burada biraz da yenilik var. Dolayısıyla, bu Fon, bağımsız denetim olarak yasada tanımlanmış, ona göre denetimi sağlanmış. Yani bağımsız denetim işi... Burada hakikaten bu meslekten gelen çok değerli milletvekilleri var, geçmişte bu alanda çalışmışlar; ben onların birçoğunun, sivil toplum örgütlerinin yaptıkları toplantılarda bağımsız denetimi hararetle savunduklarını biliyorum.
"Bağımsız denetim" dediğiniz konunun da belli ilkeleri var, standartları var; onlara göre bir şeyler yapılıyor. Bugün uluslararası arenaya çıktığınızda, evet, sizin Sayıştay denetim raporunuzla hiçbir yerden bir fon isteyemezsiniz ve derdinizi hiç anlatamazsınız; kimse sizin sunduğunuz Sayıştay raporunun kapağını da açmaz; işin doğrusunu konuşmak lazım. Bunun için ne ister? Uluslararası yetkilendirilmiş, yetki almış, akredite olmuş bağımsız denetim şirketlerinin raporlarını ister. Dolayısıyla, bizim Varlık Fonunun; ayrı ayrı, birbirinden tamamen bağımsız, farklı alanlarda faaliyet gösteren bu kurum ve kuruluşların kendi başlarında olduğunda ortaya çıkaramadıkları ama -bir araya gelip organize olduklarında ve sistematik bir şekilde "Varlık Fonu" adı altında ya da başka bir şekilde -kendilerinin kullanamadığı ama bir araya gelişle birlikte bir sinerji oluşturarak bir katma değer oluşturması buradan asıl beklenen amaçtır, asıl var oluş gerekçesidir. Yani bizim, burada, ne ÇAYKUR'u ne Vakıfbankı ne Ziraat Bankasını ne de diğer KİT'leri veya kamu kurum ve kuruluşlarını buradan denetime tabi tutmamız ya da burayla ilişkilendirmemiz... Elbette ilişkilenecek bunlar üzerinde ama bunlar üzerinde bir katma değer oluşturma çabası var. Bunun alternatifi böyle bir şeyi kapatmak, yok etmek değil yani ortada görünmeyen, çıkarılabilecek bir sinerjiyi, çıkarılabilecek bir finansal faydayı "Dünya bunu kullanırken ben yok edeceğim ya da bunu kullanmayacağım." demenin de çok doğru bir yaklaşım olmadığını ifade etmek lazım.
Denetim konusunda elbette eksiklikler olabilir. Yani ben hep şunu söylüyorum: Kesin hesap kanunlarının denetiminde de birçok şeyde de eksikliğimiz var. Belki Mecliste -bunu birkaç defa da söyledim, yine tekrar etmek istiyorum- ayrı bir denetim komisyonunun oluşmasında fayda var; KİT'lerle birlikte denetlenebilir, Sayıştay denetimine tabi olabilir, olmayabilir. Ama buradaki asıl maksat, bu Fonun kuruluş gayesi, muradı nedir ve bu işlevle bu fonksiyonlarına yönelik çalışmalarını götürebiliyor mu, işlevsel mi?
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Toparlayın.
MEVLÜT KARAKAYA (Ankara) - Buna bakmak, gerektiğinde, değilse bir Türkiye Varlık Fonu altında, bünyedeki tüm kurum ve kuruluşların sorunlarını, denetimlerini konuşmanın, dolayısıyla tamamen konunun dağıldığını, hatta tabiri caizse sapla samanın birbirine karıştığını ifade edebilirim. Ben, tabii, daha çok yeniyim. Önümüzdeki yıllarda beklenen o katma değeri oluşturma noktasında ciddi yol alınacağını düşünüyorum, bu şekilde katkı vermek lazım. Denetim konusu da her zaman değiştirilebilir, düzenlenebilir; kimsenin denetimden, vesaireden de kaçtığı yok, her şey ortadadır.
Çok teşekkür ediyorum.