KOMİSYON KONUŞMASI

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Sayın Başkan, tekrara düşmemek için bütünü üzerinde söylediklerimi tekrar söylemeyeceğim ama sendika temsilcimizin söylediği konu çok önemliydi.

Şimdi, biz sözleşmeli meselesini aslında bir yapısal reform olarak artık tamamen sözleşmeli uygulamasını kalıcı hâle getirmiş oluyoruz yani 3+1 düzenlemesiyle sözleşmeli uygulamasını kalıcı hâle getirmiş oluyoruz ve bu da sözleşmeli meselesinin sürekliliği anlamına geliyor, bunu da niye yaptığımızı izah edeyim, bunu hepimiz biliyoruz.

Şimdi, kamuda belli pozisyonlarda belli illerde, belli ilçelerde, belli köylerde insanlar çalışmayı tercih etmiyorlar. Bu sebeple de diyelim ki doğuda bir öğretmen açığı var, tecrübeli öğretmen oraya gitmek istemiyor, başka yerde çalışmak istiyor; diyelim ki bu noktada sözleşmeli tercih ediliyor veya imam konusunda da aynı şey söz konusu olabilir, belli bir köyde çalışmak istemez kadrolu, başka yere atamasını ister, orada sözleşmeli bir personele doğru yöneliniyor. Buna dair yani böyle bir formül yerine başka bir yöntem düşünmemiz gerekir, bu nasıl teşvik edilebilir noktasında başka bir yöntem düşünmemiz gerekiyor çünkü neden Sayın Başkan? Düşünün ki sizin ilinizden örnek vereyim, Bingöl'ün bir köyünde öğretmen yok, oraya hep sözleşmeli öğretmenin gitmesi demek hep daha az tecrübeli öğretmenleri oçocukların görmesi demek anlamına gelebilir ve bu çerçevede de daha tecrübeli öğretmenlerin hiç görülmediği, yalnızca mecburen gidilen bir yer gibi sanki bir mecburi hizmet gibi yapılan iller durumuna düşebilir bu illerimiz yani bu köylerimiz.

UĞUR AYDEMİR (Manisa) - Daha heyecanlı olabilir.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Hayır, elbette heyecanlıdır, ben bunu yadsımıyorum, artısı vardır, eksisi vardır yani yeni bir heyecandır, o ayrı ama tecrübe de önemlidir. Yani yalnızca genç ve mecburen..." Ya burada üç yılımı doldurayım da sonra ben başka bir ile giderim." diye bakan bir kişi de olabilir. Bu anlamda sözleşmeli yönteminin doktorluktaki gibi mecburi hizmet gibi görülmesini yanlış buluyorum. Bu açıdan eğer ki diyelim ki tercih edilmeyen...

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Ne öneriyorsunuz, öneriniz var mı?

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Önerim şu: Bunu başka yöntemlerle teşvik etmemiz gerekiyor Sayın Bakanım. Yani illa kamuda yeni işe giren insanların Erzurum'un bir köyünde göreve gitmesi değil veya Diyarbakır'ın, Mardin'in, Giresun'un bir dağ köyünde göreve gitmesi değil, bunun yanına başka teşvikler koymak yani bu anlamda orada daha tecrübeli kadroların da olmasını sağlamak gibi yönteme geçmeliyiz yani köylerde de ilçelerde de çünkü neden? Herkesin şehre gitmek gibi bir istediği var, vatandaşlarının da kamu emekçilerinin de aynı şekilde bir isteği var ama biz tekrar kıra dönüşü, şehirlerde bu kadar nüfusun olmamasını, kırın kalkınmasını istiyorsak bununla ilgili bir yapısal reform yapmamız lazım. Bunu bir mecburi hizmet noktasında, sözleşmelilerin yalnızca gittiği noktada tutarsak bu bir kısır döngüye dönüşebilir Sayın Başkan. Ben bu durumu eleştirdiğimi kayda geçirmek istiyorum.

İkinci eleştirim şu: Sayın Etyemez, sizi tekrar vicdana davet ediyorum, bu aile birliği... Bakın, bu kadar "aile, aile" "Anayasa'ya aile..." diyorsunuz yani bireyi yok sayıyorsunuz, aileyi esas alıyorsunuz "Muhafazakâr bir iktidarım." diyorsunuz ama aileyi parçalıyorsunuz bu düzenlemeyle; bu kabul edilemez. Ben Cumhur İttifakı'na sesleniyorum: Bu kadar "aile" diyorsunuz, "Muhafazakârız." diyorsunuz ama on binlerce aileyi parçalayacaksınız bu düzenlemeyle. Bu kabul edilebilir mi arkadaşlar ya? Çocukları var bu ailelerin ya. Ana babadan biri Şırnak'ta çalışacak, biri Burdur'da çalışacak; böyle bir şey olabilir mi ya? Çoluk çocuk aylarca annesini babasını göremeyecek, böyle bir şey olabilir mi ya? Bunun sakıncaları varsa bunu da giderecek düzenlemeler yapmamız lazım. Aile birliği esastır Sayın Etyemez. Bunu düzenlemeden bu yasa teklifini buradan geçirmeyelim arkadaşlar, böyle bir şey kabul edilemez.

İkincisi: Anayasa'nın eşitlik ilkesine aykırı düzenlemeler var. Bunların hepsi kamu emekçisi değil mi? Kamu emekçisi ama belli noktada bu sözleşmelerin feshi konusunda bu "3+1"lere dezavantaj getiren uygulamalar var. Yani normal kadrolu kamu emekçisi ile "3+1" noktasında olanlara dezavantaj yaratan düzenlemeler var. Mesela, görevine son verilmesi noktasında burada dezavantaj yaratan düzenlemeler var, sözleşmenin feshiyle ilgili dezavantaj yaratan düzenlemeler var getirdiğiniz yasa teklifinde. Bu dezavantajları kaldırmamız lazım çünkü bu yasa teklifi bu şekliyle Anayasa'nın eşitlik ilkesine aykırılık gerekçesiyle Anayasa Mahkemesinden döner.

UĞUR AYDEMİR (Manisa) - Mesela, ne var farklı olarak? Normal memuriyetten farklı olarak ne var?

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Var, var. Şöyle, bakın, diyor ki: "Hâlihazırda sözleşmeli personel sözleşmesini feshettiği takdirde bir yıl boyunca yeniden sözleşmeli pozisyona geçememektedir. Yapılan değişiklikle, sözleşme feshinin yanı sıra, sözleşmelerin yenilenmemesi hâlinde de bir yıl boyunca yeniden sözleşmeli pozisyona geçilemeyeceği düzenlenerek mevcut düzenleme sözleşmeliler aleyhine ağırlaştırılmıştır."

UĞUR AYDEMİR (Manisa) - Sözleşmesini feshetmişse, vazgeçtiyse, ertesi gün gelsin başlasın mı işe?

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Tamam da eşitlik ilkesine aykırı olarak siz bu şeyi "3+1" noktasında olan kamu emekçilerinin aleyhine düzenliyorsunuz.

Başka ne var? "Kademe ilerlemesini durdurma cezasını gerektiren fiil ve hâllerin işlenmesi hâlinde sözleşmeli personelin görevine son verileceği düzenlenerek memurlardan farklı olarak sözleşmeli personelin aleyhine bir düzenleme yapılmaktadır." Bu da Anayasa'nın eşitlik ilkesine aykırı. Yani bu anlamda, bu iki meselede de Anayasa'nın eşitlik ilkesine aykırı düzenleme var. Aynı işi yapan iki kamu emekçisinden bahsediyoruz, burada aleyhe düzenleme var.

Aynı zamanda, aile birliği konusunda da Anayasa'nın eşitlik ilkesine aykırı bir düzenleme var.

Son olarak da -Bakan Yardımcımız da burada- şu: Sağlık lisansı kapsamında yükseköğretimin devamı hâlinde bu durumun mazeret olarak kabul edilmesi gerekmektedir. Ama eğer bu şekilde çıkarırsak bu mazereti "3+1" noktasında kabul etmemiş olacaksınız. Yani "Ben lisansıma devam etmek istiyorum." derse bu "3+1" noktasında olan, kamuya geçen personel bunu mazeret olarak kabul etmemiş olacaksınız. Ben soruyorum Bakan Yardımcımıza: Meslekte ilerlemek isteyen bir kişinin niye önünü kesiyorsunuz bu noktada?

Sayın Başkan, Anayasa'nın eşitlik ilkesine aykırı bu düzenlemelerle ilgili mutlaka düzenleme yapmamız lazım, bu eksiklikleri gidermemiz lazım.

Teşekkür ederim.