KOMİSYON KONUŞMASI

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Teşekkür ediyorum.

Değerli arkadaşlar, Komisyonumuzun üyesi olmayan arkadaşlarımızın da söz talebi var ama onlara usul hakkında söz veremiyorum, geneliyle ilgili, maddeyle ilgili söz vereceğim.

Ayrıca, eğer Anayasa'ya aykırılık önergesi olursa o önergeyle ilgili de söz verebilirim ama şu ana kadar Anayasa'ya aykırılık önergesi gelmedi Komisyonumuza; gelirse o konuda da görüşlerinizi ifade edebilirsiniz.

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Aykırılığı ifade ettik, madem usulü değiştiriyorsunuz, yazılı olarak da önergemizi vereceğiz.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Şimdi görüşümü ifade edeyim, sonra tekrar söz verebilirim.

Değerli arkadaşlar, en geniş anlamda, arkadaşlarımızın en fazla dile getirdiği konu Anayasa'ya aykırılık meselesi. O konuda görüşümü ifade etmek isterim. Öncelikle, Anayasa'ya aykırılık, elbette, meşru yapabileceğiniz bir itiraz, benim ona bir saygım var. Buradaki süreci özetlemek isterim.

Birincisi: Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı bizlere bu kanun tekliflerini gönderirken Kanunlar ve Kararlar tarafından bir inceleme yapılıyor. Kanunlar ve Kararlar Başkanlığı tarafından bu işin Anayasa'ya aykırı olup olmadığına ilişkin Meclis Başkanlığının uhdesinde bir çalışma yapılıyor. Az önce bize ulaştı inceleme sonuçları, teknik bir rapor, fotokopisini sizlere dağıtmalarını istedim ben arkadaşladan, belki faydalı olur görüşleriniz için. Orada özet olarak söylersek, bana teknik arkadaşlarımızın verdiği bilgi şu: Anayasa'ya aykırı görmediği yönünde Kanunlar ve Kararların. Bu birimin görüşü az önce ulaştı bize. Onu da size arkadaşlarımız şu anda fotokopi olarak dağıtıyorlar.

İkincisi: Bu, böyle olmakla birlikte Komisyonumuz elbette böyle bir iddiada bulunabilir. Burada da az önceki tartışmalardan gördüğüm kadarıyla grupların farklı fikirleri var, Cumhur İttifakı ve Millet İttifakı olarak baktığımızda farklı görüşler var. Eğer ısrar ediyorsanız ben buna Başkan olarak bir karar veremem, Komisyon karar vermek durumunda. Anayasa'ya aykırılık önergesi verirsiniz, bu tartışılır ve sonuçta da bir oylama yaparız, Komisyonumuz Anayasa'ya aykırı bulup bulmadığını ortaya koymuş olur.

Diğer taraftan, bu aşama dışında Genel Kurul aşaması var. Genel Kurulda da yine aynı tartışmanın yapılması mümkün. Komisyondan geçse bile Genel Kurul eğer Anayasa'ya aykırı görürse, bulursa yine o aşamada da müdahale etme imkânı vardır.

Bütün bu süreçlerin sonunda da bildiğiniz gibi, yargısal bir denetim süreci vardır. Kimin Anayasa'ya aykırılığı iddia edebileceği, Anayasa Mahkemesine gidebileceği kanunlarımızda, Anayasa'da bellidir. Eğer ki Anayasa Mahkemesine götürülürse, Anayasa Mahkemesi de nihai kararını, yargısal kararını verir. Süreç bu kadar açık ve nettir. Gereğini biz de Komisyon Başkanlığı olarak elbette yaparız.

Diğer taraftan, arkadaşlarımızın etki analiziyle ilgili beklentileri oldu, zannediyorum dağıtıldı, etki analizine ilişkin çalışma dağıtıldı diye düşünüyorum.

MEHMET BEKAROĞLU (İstanbul) - Bu metinde Anayasa'ya aykırılıkla ilgili bir cümle yok Sayın Başkanım, yanlış bilgilendirmişler sizi.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Yani olsa işte yazardı "Anayasa'ya aykırı" diye yazardı.

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Anayasa'ya aykırılık yönünden inceleme yapılmamış Başkanım burada, o yönden bakılmamış.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Başkanlığın bize gönderdiği rapor bu ve burada "Anayasa'ya aykırıdır." diye bir ifade yok.

Değerli arkadaşlar, diğer taraftan, siyasi bazı değerlendirmeler yapıldı. Tabii ki burası Meclis, herkes kendi siyaseti çerçevesinde değerlendirme yapıyor. Yalnız şunu söyleyeyim: Bütün demokratik ülkelerde olduğu gibi, Türkiye'de de Mecliste bir çoğunluk var. Halkımız seçimlerle bir Cumhurbaşkanı seçti ve Meclisin çoğunluğunu Cumhur İttifakı'na üye partilere verdi; bu, halkımızın demokratik tercihi. Belli bir dönem için bu kadroları, halka verilen vaatleri, halka verilen sözler neyse bu sözlerin gerçekleştirilmesi için gayet meşru, demokratik bir şekilde yetkilendirdi. Halkın verdiği bu yetkiyi tartışmayı ben doğru bulmuyorum. Elbette ki Mecliste muhalefet de fikirlerini ifade edecek, çoğunluk olmayanlar da fikirlerini söyleyecekler; zaman zaman bunların kabul gördüğünü de görüyoruz, birlikte çalışmalar yapıldığını da görüyoruz ama diğer taraftan, bütün demokratik ülkelerde olduğu gibi bizde de elbette çoğunluk kimdeyse belli bir dönem için onun tercihleri, onun gündem yapmak istediği konular öncelikli olacaktır. Bunda şaşılacak bir durum da yoktur, garipsenecek bir durum da yoktur. "Ben çok az oy aldım ama benim dediğim olsun." gibi bir yaklaşımın ne kadar demokratik olduğunu hepinizin takdirine bırakıyorum.

MEHMET BEKAROĞLU (İstanbul) - Öyle bir yaklaşımı kim yapıyor Sayın Başkan?

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - İşte, onu da söylüyorum.

CAVİT ARI (Antalya) - "Fazla oy aldım." deyip kanuna, Anayasa'ya her türlü aykırılık buradan geçirilemez Sayın Başkan, öyle bir uygulama da yok.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Değerli arkadaşlar, diğer yandan, "Seçimlere gidiyoruz, hiçbir şey yapılmasın." gibi bir anlayışı da kabul etmek mümkün değil. Elbette ki hükûmetler halkın beklentilerine göre çalışacaklardır; uyumlu bir şekilde çalıştıkları Meclis çoğunluklarıyla da gündem yapacaklardır, adımlar atacaklardır. Bunların doğru mu olduğuna, eğri mi olduğuna, siyaseten nasıl olduğuna karar verecek olan halkımızdır. Önümüzde bir seçim var, halkımız kimin kendi lehine çalıştığını, kimin çalışmadığını, kimin doğru siyaset yaptığını, kimin yapmadığını en güzel şekilde takdir edecektir. Bunun takdiri ne bana ait ne buradaki herhangi bir kimseye ait diye düşünüyorum, olsa olsa biz ancak fikirlerimizi ifade ederiz ama halkın takdiri sandıkta ortaya çıkacaktır ve sandıkta ortaya çıkan takdire de hepimiz saygı duymak durumundayız.

Diğer taraftan, değerli arkadaşlar, bütçenin delinmesi, bütçe disiplinsizliği konusunda epey fikirler ifade edildi. Bir Plan ve Bütçe Komisyonu Başkanı olarak şunu söylemek durumundayım: Bütçemizle ilgili rakamlar ortada, geçen yılın rakamlarını Hazine ve Maliye Bakanlığımız açıkladı. Oradaki gerek bütçe geliri... Millî gelirimiz henüz çıkmadı tabii, son çeyrek rakamları çıkmadığı için millî gelire oranladığımız rakamlar tahminî rakamlardır şu anda. Millî gelir belli olduktan sonra bütçe açığının millî gelire oranı ve borç stokumuzun millî gelire oranı daha net bir şekilde ortaya çıkacaktır. Yapılan bütün tahminlerde görüyoruz ki öngörülerin oldukça altında bir bütçe açığımız var. Yine, Orta Vadeli Program'da ortaya konandan çok daha düşük bir kamu borç stokunun millî gelire oranı söz konusu. Dünyayla mukayese ettiğimizde de son derece olumlu bir tablo olduğunu -bütçe açısından söylüyorum- bütçe açığının millî gelire oranında ve kamu borç stokunun millî gelire oranında ciddi bir iyileşme olduğunu geçen yılın rakamlarından rahatlıkla ifade edebilirim. İnşallah bu durum önümüzdeki dönemlerde de hep birlikte devam eder diye inanıyorum.

"Bazı kanun teklifleri hızlı geliyor." gibi bir eleştiri yapıldı. Değerli arkadaşlar, bu konuların hiçbiri gizli saklı konular değil; kamuoyunda uzun süre tartışılıyor, Hükûmet bu konudaki taleplerini ortaya koyuyor, farklı görüşler ifade ediliyor, daha sonra -belki siz işin o tarafını yeterince hani konumunuz gereği görmüyor olabilirsiniz- Meclis gruplarında, özellikle çoğunluğu oluşturan AK PARTİ, MHP yani Cumhur İttifakı gruplarında bu konular müzakere ediliyor, tartışılıyor, değerlendiriliyor; kanun teklifine dönüşmeden önce mutlaka siyasi anlamda da birçok tartışma yaşanıyor, daha sonra da Komisyonumuza geliyor. Komisyonumuzda da bir tabu yok, tartışmalar çerçevesinde gerekirse Komisyonda, gerekirse Genel Kurulda da bazı değişiklikler her zaman mümkün, onlar da elbette meşru. Sonuçta İç Tüzük'ümüz gereği anayasal ve yasal çerçevede görevimizi yapıyoruz. Ha, siz bazı konuları tasvip edersiniz, etmezsiniz, eleştirirsiniz, ona da tabii ki saygı duyuyorum.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Başkan, Genel Kurul gündemine ne zaman gelecek bu yasa teklifi?

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Gruplarımızın kararına bağlı ama kısa bir sürede gelmesini bekliyoruz doğrusu.