| Komisyon Adı | : | SANAYİ, TİCARET, ENERJİ, TABİİ KAYNAKLAR, BİLGİ VE TEKNOLOJİ KOMİSYONU |
| Konu | : | İstanbul Milletvekili İffet Polat ve 203 Milletvekilinin, Organize Sanayi Bölgeleri Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/4989) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 6 |
| Tarih | : | 14 .03.2023 |
TAHSİN TARHAN (Kocaeli) - 13'üncü madde, kamu tüzel kişiliğini haiz olup idari ve mali özerkliğe sahip EPDK'nin özerk yapısının korunması ve transit ve ihracat iletim tarifeleri hükmüyle iç piyasa için ayrılmış kapasitelerin ihracatta farklı fiyatlara ayrılmasının önünü açacak ve bu piyasada taraflar arasında eşit olmaya aykırı durumlar oluşmasına neden olunacak. Yani rekabete aykırı, imtiyazlı husus yaratılmasına neden olunacak düzenlemenin teklif metninden çıkarılmasını talep ediyoruz. Bu düzenlemeye neden ihtiyaç duyuldu? Kapsamlı bir açıklama talep ediyoruz.
BAŞKAN ZİYA ALTUNYALDIZ - Madde 13'le ilgili Alparslan Bey, lütfen bir açıklama rica edelim.
Buyurun.
ENERJİ VE TABİİ KAYNAKLAR BAKAN YARDIMCISI ALPARSLAN BAYRAKTAR - Sayın Başkanım, sayın vekillerim; şimdi, bu madde de esas itibarıyla Türkiye'nin gerek kendi doğal gaz üretimi, Sakarya gaz sahasındaki gaz üretimi ve ülkemize gerek boru hatlarıyla gerek LNG yoluyla gelen gazın bollaşması neticesinde özellikle ihracat fırsatlarının, ihracat imkânlarının artması sonucunda ihtiyaç duyduğumuz bir madde. Türkiye içerisinde doğal gazın taşınması sırasında iletim bedelleri burada ifade edildiği gibi kurum tarafından çıkarılacak usul ve esaslar çerçevesinde belirleniyor ve BOTAŞ'ın tarifesi bu çerçevede oluşuyor. Fakat Türkiye'de zaman zaman -biraz önce ifade etmiştim açıkçası açılışta- sübvanse ettiğimiz, vatandaşa, ticarethanelere daha ucuz fiyatlı verdiğimiz gazda bu gerek iletim bedellerinde gerek gaz bedellerinde daha düşük fiyat uygulamamız söz konusu oluyor ama ihracat söz konusu olduğunda bunu gerçek maliyetlerle ve piyasa şartları içerisinde yapabilmek gerekiyor. Yani dolayısıyla, bizim vatandaşımız kullandığı gaza daha ucuz bir şekilde ulaşması için içerideki iletim bedellerinin farklılaşması, ihracat amaçlı kullanılacak gazın da farklılaşması gerekiyor.
Burada, kurum bunları yaparken Bakanlığın görüşünü almasını öngörüyoruz, kanunun öngörmesini istiyoruz. Oradaki gerekçemiz de açıkçası şu Sayın Vekilim: Doğal Gaz Piyasası Kanunu'nda ek 2 madde de Bakanlığı doğal gaz arz güvenliğinin izlenmesinden ve arz güvenliğine ilişkin tedbirlerin alınmasından sorumlu tutuyor. Yani öyle şartlar olabilir ki ihraç daha avantajlı olabilir, şirketler getirdikleri gazı Türkiye'den geçip Avrupa'ya satmak isteyebilirler ama bu bizim arz güvenliğimize halel getirebilir. Dolayısıyla, bu anlamda Bakanlık arz güvenliği sorumluluğu kapsamında buna izin verebilir, uygun görüş verebilir veya vermeyebilir. Bu çerçevede de ihracatla ilgili farklı bir tarife, farklı bir iletim bedelinin uygulanmasının önünü açmış olacağız yani.
TAHSİN TARHAN (Kocaeli) - Peki, EPDK'nin özerkliği nerede kaldı?
ENERJİ VE TABİİ KAYNAKLAR BAKAN YARDIMCISI ALPARSLAN BAYRAKTAR - EPDK yine belirliyor. Kurum, burada bahsedilen EPDK. Sadece...
TAHSİN TARHAN (Kocaeli) - Bakanlığa bağlı.
ENERJİ VE TABİİ KAYNAKLAR BAKAN YARDIMCISI ALPARSLAN BAYRAKTAR - Bakanlığa şu yönüyle soruluyor: Biraz önce ifade etmeye çalıştığım arz güvenliğinden Bakanlığımız sorumlu. Eğer, siz ihracatla alakalı iletim bedelini çok düşük tutarsanız ve Avrupa'da fiyat çok yüksek olursa gazın yurt dışına gitme ihtimali daha çok artacaktır. Dolayısıyla, Bakanlık arz güvenliği yönünden bu konuda EPDK'ye görüş bildirir, EPDK de bu çerçevede yine tarifesini, iletim tarifesini yapar.
TAHSİN TARHAN (Kocaeli) - Biz de şükrediyoruz ki Cumhurbaşkanlığına bağlamadınız bu işi de yani.