| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı (1/529) ile 2014 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısı (1/297) a) Millî Eğitim Bakanlığı b) Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı c) Yükseköğretim Kurulu ve üniversiteler |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 1 |
| Tarih | : | 11 .02.2016 |
METİN LÜTFİ BAYDAR (Aydın) - Sayın Başkan, Sayın Bakan, sayın milletvekili arkadaşlarım; sabahki bölümde Sayın Bakanımızın Hulusi Kentmen babacanlığıyla, pembe bir tabloyla eğitim bütçesiyle ilgili sunuşunu izledik. Ancak laflara baktığımız zaman ve lafların paraya baktığımız zaman bu lafların bu parayla olması mümkün gözükmüyor. "Para yok" diyebilirsiniz. Dünyada para var, dünyada para hem de özellikle eğitim projelerine ciddi bir hamle yapacaksanız çok ciddi ölçüde var. Dünyada her yıl 80 trilyon dolar civarında emeklilik fonlarında ve işsizlik sigortası fonlarında birikmiş, herkesin kullanabileceği ama özellikle eğitimde kullanılacak para var. Türkiye, bu paradan ancak bir toplu iğne başı kadar, 30 milyar dolarlık bir parayı alabiliyor. Söylediğim para 70-80 trilyonluk bir paradır, buradan aldığımız budur. OECD'nin son Genel Kurulunda, hani biz böbürleniyoruz "Şunları yaptık, bunları yaptık." diye Alman Şansölyesi Merkel'in konuşmasını size aktarmak istiyorum. Alman Şansölyesi Merkel diyor ki: "Eğitimde başarılı değiliz." 2 trilyon dolarlık yıllık üretim kapasitesine sahip Almanya'nın Başbakanı "Eğitimde başarılı değiliz." diyor. "Bir Google'mız, bir Apple'mız ne yazık ki yok, eğitimdeki harcamalarımızı 2 katına çıkarıyoruz ve bunu yaratabilecek bir gençlik yetiştirebilmek için." diyor. Almanya, eğitimdeki harcamalarını 2 katına çıkarma kararı alıyor. Şimdi, Ziya Bey konuşuyor Japonya, o her türlü mucizeyi gerçekleştiren Japonya diyor ki: "Biz nano teknolojide, elektronikte çok ileri şeyler yaptık ancak ne yazık ki sosyal medya inovasyonlarında yeterli gelişim sağlayamadık, eğitimimizi bu alandaki inovasyonlara yönelik olarak önümüzdeki dönem eğitim yatırımlarımızı 2 katına çıkarıyoruz." Böyle, yıllık bütçelerin takibiyle, bir öncekinin belirli çarpan katsayılarıyla, artırmasıyla sizin bu söylediğiniz lafları yapabilmeniz mümkün değil. Sadece personel giderleriyle şununla bunu yapamazsınız. Eğer bir şey yapacaksak ciddi anlamda eğitime para ayırmamız gerekiyor arkadaşlar. O, personel giderlerinin birkaç katı kadar parayı eğitime ayırmamız gerekiyor. Fotoğrafa bakalım, OECD'nin son raporları, bakıyoruz, ona göre Türkiye matematik formüllerini anlamada -bunu iyi dinleyin- 65 ülke arasında 62'nci sırada, matematik formüllerini anlamada 65 ülke arasında 62'nci sırada; bu madalya size yanınıza da şan olsun Sayın Bakanım. Sorulardan bir tanesini örnek veriyorum. "0.004 mü 0.003 mü, hangisi büyüktür?" sorusuna Türkiye'deki öğrencilerin yüzde 87'si yanlış cevap vermiştir, Türkiye'deki öğrencilerin yüzde 87'si yanlış cevap vermiştir. OECD'nin şimdiye kadar yaptığı en kapsamlı küresel eğitim araştırmasında -yeni yayınlandı- 76 ülke analiz edildi, 15 yaşındaki öğrencilerin sınav sonuçlarının karşılaştırmasına göre yapılan sıralamada Türkiye 70 ülke arasında 41'inci sırada. Singapur, Hong Kong ve Güney Kore ilk üç sırayı alırken, sıralamanın en üstünde yer alan beş ülkenin Asya, sıralamanın en altında yer alan beş ülkenin ise Afrika kıtasından olması dikkat çekiyor. Yine, Türkiye'deki fotoğrafa bakalım. Türkiye'de 3 yaş grubundan yalnızca yüzde 7'si OECD ortalaması yüzde 74, Türkiye'de 4 yaş grubundan yalnızca yüzde 36'sı OECD ortalaması yüzde 85 okul öncesi eğitim almışlardır.
Yine, fotoğrafa bakmaya devam edelim. Türkiye'de 20-24 yaş arası grubun yüzde 36'sı ne eğitim görmekte ne de çalışmaktadır. Bu oran OECD ülkelerinde ortalama yüzde 18'dir. Kadınlar için bu yüzde ise Türkiye'de yüzde 60'tır arkadaşlar ve bu sizin son on dört yılınızda artmıştır. Kadının iş gücüne ve eğitime katılma oranı ne yazık ki sizin döneminizde düşmüştür.
Gelelim yükseköğretime. Yükseköğretim de birtakım değişiklikler, birtakım hazırlıklar yaptığınızı biliyoruz, bunlarla ilgili çalışmalar yaptığınızı biliyoruz.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Ek süre veriyorum.
METİN LÜTFİ BAYDAR (Aydın) - Tüm üniversiteler ile TÜBİTAK'ın... Ben soru sormak ya da bu konuda ne gibi düşünceleriniz var onu öğrenmek için sormak istiyorum Sayın Bakan, YÖK Başkanına da sormak istiyorum. Bu ta 2002'de "kapatacağız" dediğiniz YÖK'ü kapatacak mısınız? Bir planlama kurulu mu yapacaksınız yoksa yükseköğretim bakanlığı yapıp TÜBİTAK'a ya da Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığındaki AR-GE ve teknokentler bölümünü bağlayarak yeni bir bakanlık mı yaratacaksınız? Onları tabii öğrenmek istiyoruz. Bunlar konusunda ne düşünüyorsunuz, bunları tek başınıza sadece kendi genel merkezinizde planlayarak yapmayın. Eğitim -biraz önce de ifade edildi- millî bir meseledir, bu konuda bir seferberlik ilanına ihtiyaç vardır arkadaşlar. Bu reform bir sıçrama yaratmak istiyorsak bu bütçelerle, bu laflarla bunların yapılabilmesi mümkün değildir. Herkesin kucaklandığı ve ciddi anlamda paranın ayrıldığı, bazı alanlardan ciddi olarak...
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Toparlamanız için ek süre veriyorum.
METİN LÜTFİ BAYDAR (Aydın) - Toparlıyorum.
Ciddi alanda öyle 14 trilyonluk bölümünün bizim Millî Eğitim Bakanlığı bütçesinden alınarak Maliye Bakanlığı tarafından başka yerlerde kullanılmasının ötesinde birçok kaynağın da Millî Eğitime aktarılarak özellikle yatırım AR-GE ve inovasyon alanında yaratılacak bir yeni sistem, yeni bir program ile bunun yapılmasına ihtiyaç vardır.
Onun dışında, atanamayan öğretmenlerle ilgili belirli bir doygunluk olduğunu görüyorum. Alabileceğimiz maksimum öğretmen sayısının 1 milyon civarında olduğunu görüyorum. Alacaksınız, bu, neredeyse 950 binlere yaklaştı. Ondan sonra ne yapacaksınız? Bu açıkta kalan... Yani 100 binini de daha aldınız 250-300 bin öğretmen adayı, atanamayan öğretmen ne olacak? Bunlar için ne düşünüyorsunuz? Var olan öğretmenlerin eğitimine yönelik güzel laflar ettiniz ama bunları daha önce de ifade etmiştiniz, böyle bir eğitim akademisi içerisinde bunları eğitip var olan öğretmenimizin niteliğini artıracak çalışmalar yapacak mısınız? Kalite diyoruz ve kalite konusunda yapacağınız her türlü girişimin Cumhuriyet Halk Partisi olarak yanınızda olacağımı ifade etmek istiyorum. Bütün bu kalitesiz sonuçların yurt dışında bize sunulduğu zaman utandığımızı ifade etmek istiyorum yani "Matematik formüllerini anlamada 65 ülke arasında 62'ncisiniz siz." diye söyledikleri zaman ben bundan dolayı hicap duyuyorum arkadaşlar. Benim ülkem böyle olamaz. Ben bunu Sayın Bakanın da, burada oturan birçok bürokratın da içine sindiremediğini biliyorum ama bunun için bir şey yapmamız gerekiyorsa elbirliğiyle yapmamız gerektiğini ve bunun bir seferberlik, adına yakışır bir millî seferberlik duygusu içerisinde ve tüm bütçelerden kısarak, dünyadan ciddi paralar fonlar bularak bunun yapılması gerektiğine inanıyorum.
2016 bütçesinin hayırlı olmasını diliyorum.
Teşekkür ediyorum.