| Komisyon Adı | : | KAMU İKTİSADİ TEŞEBBÜSLERİ KOMİSYONU |
| Konu | : | Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası AŞ'nin daha önce genel görüşmeye sunulan 2019 ve 2020 yıllarını kapsayan 2 hesap yılı ve işlemlerine yapılan itirazlara ilişkin görüşmeler |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 6 |
| Tarih | : | 27 .03.2023 |
ATİLA SERTEL (İzmir) - Hoş geldiniz.
Ben uzun konuşmayacağım, Kemal Zeybek arkadaşım bu konuda gerekli söylemlerde bulundu ancak ben bir konuda tekrar dikkatinizi çekmek istiyorum ve o konuda bize bilgi verirseniz memnun olacağımı ifade ediyorum.
Bu 2019 yılı Sayıştay Denetim Raporu'nda Bulgu 2'de bankanın sponsorluk, reklam, tanıtım, yardım gibi faaliyetlerinde bu giderlerin incelenmesi aşamasında Sayıştayın gerekli bilgilere ulaşamadığı belirtilmişti, siz de bunun üzerine bir yanıt vermişsiniz. Demişsiniz ki: "Müşterilerimize tanıtmak amacıyla gerçekleştirdiğimiz sponsorluk, reklam, tanıtım, yardım gibi harcamaların muhasebesi ve giderleştirilmesi bankacılık yazılımımız üzerinden yapılmaktadır." Yazılım nasıl yapıyor o harcamaları bilmiyorum ama onu da açıklarsanız memnun olurum. Burada hedef nedir? Bankanın ürün ve hizmetlerini en iyi şekilde tanıtması yani bankanın marka değerini koruyan ve marka değerini artıran bir tanıtım işlemi yapması lazım. Sonradan 2020 yılında Sayıştay Denetim Raporu'nun "1.3.4. Giderler" başlığı altında yer aldığını söylemişsiniz. Biz 2017 ve 2018'le ilgili verdiğimiz muhalefet şerhinde bunun eksikliğini belirtmiştik ama bir şey var. Tabii, marka değerini artırmak için en geniş kitleye ulaşmanız lazım, en geniş kitleye ulaşıp oradan mudi kazanmanız lazım yani yatırımcı kazanmanız lazım, kredi verecek insan kazanmanız lazım, falan falan ama bununla ilgili, ben, mesela Ziraat Bankasının, diğer kamu bankaları gibi, işte Halkbank gibi, işte diğer Vakıfbank gibi, televizyon kanallarında reklamlarını hep aynı kanallarda görüyorum. Örneğin, ben FOX TV'de, KRT'de, Halk TV'de, Tele1'de, Sözcü TV'de, Flash Haber TV'de, Habertürk'te, TGRT'de, TV5'te pek rastlayamadım. Belki benim eksikliğimdir, belki siz vermişsinizdir de biz görmemişizdir o reklamları ama ben sizden özellikle rica ediyorum, bu tanıtımı yaparken hangi mecraları nasıl kullandınız ve ne kadar liralar ödediniz onlara, onu bize açık, şeffaf olarak belirtirseniz çok memnun olurum. Yani bu da herhâlde bankacılık sırrı değil. "Bankacılık sırrı." derseniz herhâlde buna kargalarla beraber biz de güleriz, yanlış olur; bu, bankacılık sırrı değildir. Bazı kurum ve kuruluşların bankalar tarafından korunması, bazı kurum ve kuruluşların da rating sahibi olmalarına rağmen, izlenir olmalarına rağmen cezalandırılması anlamına gelir. Hakkaniyet temelinde bakıldığında banka mudilerine eşit ve adil ulaşmak zorundadır. Bu kanalları izleyen mudiler Ziraat Bankasının reklamlarını izlememektedir, bu noktada dikkatinizi çekerim.
Teşekkür ederim.