| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | İstiklal Madalyası Verilmiş Bulunanlara Vatani Hizmet Tertibinden Şeref Aylığı Bağlanması Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda ve Bazı Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/5017) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 6 |
| Tarih | : | 27 .03.2023 |
KAMİL OKYAY SINDIR (İzmir) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.
Şimdi, 12'nci madde benim aklıma takıldığı için bir kez daha soracağım. Ya on bir ay yirmi dokuz gün... Tabii, bunun nedenini biliyoruz, illa böyle ucuna kadar getirip on iki ay ve bazı hak mahrumiyetleri yaratmak için böyle bir düzenleme... Nedenmiş? İşte, geçici işçi statüsünde olduğu için on iki ay, bir tam yıl olmuyor. Bu aslında kabul edilebilir bir şey değil. On iki ay ve daha fazla aslında geçici işçi statüsünde hiçbir işçinin kalmaması esas olması gerekir diye düşünüyorum.
Şimdi, "Geçici işçilerin aynı kurumlarında boşalan sürekli işçi kadrolarına hizmet süreleri dikkate alınarak geçirilir." deniyor. Yani, aynı kurumlarında boşalan sürekli işçi kadrolarına. Yine, maddenin "Yürürlük tarihinden sonra herhangi bir nedenle boşalan sürekli işçi kadrolarına geçirilmesi" ibaresi de anlaşılamamıştır. Zira, ÇAYKUR, şeker fabrikaları, diğer kurum ve kuruluşlarda 60 binin üzerinde çalışan geçici işçi var ve Sayıştay 2021 Raporu'na göre de yaklaşık 10.237 sürekli işçi kadrosunun boş olması söz konusu iken sadece bu kanun yürürlüğe girdikten sonra boşalacak olan sürekli işçi kadrolarının kullanılması anlaşılamamış. Bu kadar boş sürekli işçi kadrosu ne olacak, bunlar yürürlük tarihinden önce boşaldığı için değerlendirilemeyecek mi? Bunu sormak istiyorum; bir.
İkincisi, 5620 sayılı Kanun'un 1'inci maddesinin (c) bendinde yer alan, il özel idareleri, belediyeler, bunların kurdukları veya üye oldukları mahallî idare birlikleri ile müessese ve işletmelerinde ve belediyelerin bağlı kuruluşlarında geçici işçi pozisyonunda çalışanlar neden kapsam dışında tutulmuş? Bunun da geçerli bir nedeni mutlaka vardır, yoksa da bunların kapsam içerisine alınması konusunda zaten bir önergemiz de var.
Bir başka konu; tabii, bu sosyal devlet ve sosyal adalet anlayışıyla, anayasal haklar gereğince SSK ve BAĞ-KUR kapsamındaki çalışanlarda olduğu gibi, 4/C'li Emekli Sandığı iştirakçilerinin de yapmış olduğu askerlik hizmet borçlanmaları ile sivil okul borçlanmalarının da sigorta başlangıç tarihini geriye çekmesinin sağlanması gerektiği konusunda bir talepleri var. Bunu ifade etmek istedim.
Son olarak, Karayolları Genel Müdürlüğüne bağlı bölge müdürlüklerinde müşavir, danışmanlık hizmet alımında görev yapan, tünel, köprü, viyadük ve yollarda Karayolları Genel Müdürlüğü adına kalite kontrolden sorumlu olarak laboratuvarlarda, büro ve şantiyelerde görev yapan ancak müşavirlik ihalelerinde adı "danışmanlık" olarak geçtiği için kadroya geçişleri yapılamayan mağduriyetlerin de giderilmesi konusunda taleplerini de bu vesileyle ifade etmek istedim.
Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.