Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
Konu | : | On İkinci Kalkınma Planının (2024-2028) Sunulduğuna Dair Cumhurbaşkanlığı Tezkeresinin (3/770) Birinci Bölümü |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 2 |
Tarih | : | 23 .10.2023 |
ŞENOL SUNAT (Manisa) - Sayın Cumhurbaşkanı Yardımcısı, Sayın Başkan ve sayın milletvekilleri; On İkinci Kalkınma Planı'nı eğitim, politika ve tedbir konuları olarak inceledim. Her beş yıllık kalkınma planında yazılanların genel tekrarı olarak gördüğüm, birkaç da yeni teknoloji ve bilişim teknolojilerinin katıldığı bir plan hazırlanmış ve nitelikli eğitimde giderek kötüleşen bir eğitim sistemiyle karşı karşıyayız. Bu beş yıllık planda okul öncesi eğitimin önemi vurgulanıyor ama hayırseverlerden ve özel sektörden yardım isteniyor. Geçen yıl Millî Eğitim Bakanı Sayın Mahmut Özer, yüz bir yıl içinde yüzde 65 oranından yüzde 99 oranına çıktığından bahsetmişti okul öncesi eğitimin. Son bir yılda kaç tane anaokulu açıldı kimse bilmiyor ve kaç öğretmen atandı, ki bu kadar yükselmeye en az 30 bin öğretmen atanmalıydı, o da olmadı. Bu şartlarda okul öncesi eğitimde nitelikli bir eğitim nasıl olacak, sorgulanması lazım. Yani bu planda okul öncesi eğitimin hiç olmazsa 5 yaş için zorunlu hâle getirileceği yazılmalıydı. Merdiven altı sübyan okullarının giderek artmasının ve çocuklarımızın pedagojik formasyon görmeyen kişilerce eğitilmesinin gelecek için ne büyük sıkıntılar yaratacağını sizlerin takdirine bırakıyorum.
Yine, ekonomik krizin yaşandığı, her kesimin alım gücünün bu kadar düştüğü ve işsizliğin giderek arttığı bir süreçte -ve hemen de düzelmeyeceği ekonomistler tarafından ifade edildiğinde- devlet okullarında okul öncesinden liseyi de içine alacak şekilde en az bir öğün yemek verilmesi yani çocuklarımızın sağlıklı ve dengeli bir beslenmeye sahip olabilmesi fırsat eşitliği açısından da çok önemli olduğundan bunun mutlaka bu plan içinde olması gerektiğini bir kere daha ifade etmek istiyorum.
Sonra, yerinde eğitimin, eğitimin öncelikli ilkelerinden olduğunu bir kere daha hatırlatmak istiyorum. Bu planda köy okullarının tekrar açılmasından hiç bahsedilmemiş, taşımalı eğitimin kaldırılmasından bahsedilmiyor. Taşımalı eğitimle 2022-2023 öğretim yılında 1 milyon 400 bin öğrenci taşınıyor ve maliyet de giderek arttığı için bu çocukların nasıl taşındığını da maalesef bilmiyoruz. 20.600 köy okulunun kapatıldığı ve tarımın da bundan büyük zarar gördüğü göz önüne alındığında bu beş yıllık plana mutlaka köy okullarının açılması ve taşımalı eğitim sisteminin kademeli bir şekilde kaldırılması girmeliydi diyorum.
Yine, bu beş yıllık planda "Yükseköğretime geçiş sistemini merkezî olmaktan çıkaracağız." denilmeliydi "İlgi, yetenek, ön elemeleri temel alan ve üniversitelerin kendi imkânlarıyla yapacağı geçiş sistemine dönülecektir." ibaresini görmek isterdim.
Yine, aynı şekilde, baraj kaldırıldı biliyorsunuz ve matematikten sıfır çeken bir öğrenci matematik bölümüne girebilecek hâle geldi. Bu da diplomalı işsizler ordusuna yeni insanların katılacağı anlamına geliyor. Yani burada nicelikten ziyade nitelik maalesef ortadan kalktı.
Yine, günümüzde hâlen eğitimin başat unsurunun öğretmen olduğunu hatırlatmak istiyorum ki planınızda bu da ifade edilmiş. Öğretmen yetiştirme üzerinde maalesef yine durulmamış. Bildiğiniz üzere, 208 devlet ve vakıf üniversitesi var ve en az 100 tane üniversitede eğitim fakültesi var ve ihtiyaca uygun olmadan, plan ve programlar yapılmadan kontenjanların sayısı artmaktadır ve her yıl 40-50 bin öğretmen mezun olmaktadır ve maalesef bunlar "atanamayan öğretmenler" listesine girmektedir.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN MEHMET MUŞ - Toparlayın lütfen.
ŞENOL SUNAT (Manisa) - Bitirmek üzereyim.
BAŞKAN MEHMET MUŞ - Buyurun lütfen, ilave bir dakika veriyorum.
ŞENOL SUNAT (Manisa) - Hatta iki üç dakika olursa daha da iyi olacak. Önemli olduğu kanaatindeyim.
Şimdi, mülakatın da hani devam etmemesi gerekirken ettirileceği söyleniyor; öğretmen yetiştirmede bir öğretmen olarak, öğretmen yetiştirmiş bir kişi olarak ifade ediyorum, mutlaka ve mutlaka öğretmen liselerinin yeniden açılıp çok zeki çocukların bu liselerde yetiştirilerek üniversiteye devam etmesi önemli.
Yine, bir konu, "Ücretli öğretmenlik kalkacak." ibaresini ben bu beş yıllık kalkınma planında maalesef görmedim. Yazıktır, günahtır; kölelik sisteminin devam etmesine biz milletvekilleri olarak asla müsaade etmemeliyiz.
Mesleki ve teknik eğitimde meslek edindirerek müfredatı hâlen oluşturamadık, iş yeri ara eleman bulamıyor.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
ŞENOL SUNAT (Manisa) - Bitirmek üzereyim.
BAŞKAN MEHMET MUŞ - Uzatacağım.
Bir dakika daha veriyorum, buyurun lütfen.
ŞENOL SUNAT (Manisa) - Tamam, teşekkür ediyorum Başkan.
Evet, mesleki teknik eğitimde de öğretmen yetiştiremiyoruz. Erkek teknik eğitim, kız teknik eğitim öğretmen okullarını kapattık. Şu anda, pedagojik formasyonla ancak bunları yapmaya çalışıyoruz.
Evet, plan süslenmiş, yapay zekâyla, nesnelerin internetiyle, bilgi ve iletişim teknolojileriyle süslenmiş de öğretmenlerin bilgisayar alacak parası, öğrencilerin de tablet alabilecek durumu yok sayın milletvekilleri.
Ayrıca, öğretmenlik için kariyer basamaklarından bahsedilmiş. Bu, Meslek Kanunu dediğimiz kanunu yeniden ele almak mecburiyetimiz var; böyle bir kariyer basamağı öğretmenler için asla kabul edilemez.
Teşekkür ediyorum, sağ olun.