KOMİSYON KONUŞMASI

MEHMET EMİN EKMEN (Mersin) - Sayın Başkanım, teşekkür ederim.

Sayın Bakanım, siz ve heyetiniz bugün Meclisimize hoş geldiniz diyeyim. Doğrusu, konularımız ve başlıklarımız çok ama beş dakikada kaçını ifade edebileceğimi bilemiyorum. Bazı konuları günü gününe size iletmek amacıyla özel kaleminizle irtibata geçtiğimizde de sizinle görüşemedik, olağan suçlu özel kaleminizi burada ifade etmiş olalım, birçok zaman karşılaştığı bir sorun mutlaka.

Sayın Bakanım, ben birkaç konuyu önceliklendirerek ifade etmek istiyorum. İlki, seçim bölgem Mersin'de sanayinin en önemli problemlerinden biri olan mesleki eğitim konusu. Ben eminim ki bu dönemde mesleki eğitimi odağınıza alarak Türkiye'de üniversite öğrencilerinin iş bulamadığı ama aynı zamanda sanayinin de eleman bulamadığı bu kötü açmaza son verecek politikalar geliştirebilirsiniz. Sayın Bakanım, mesleki eğitimi desteklemek üzere Bakanlığınız 2012 yılında -zannediyorum, bu da sizin önceki görev döneminize tekabül ediyor doğru hatırlıyorsam- devlet destekli özel mesleki ve teknik Anadolu liseleri için bir destek programı açıklıyor, bu destek programı kapsamında bu okullara öğrenci başına 4.500 TL destek veriliyor, "İlaveten öğrenciden para alınabilir." deniyor ama genelde eğitim durumu düşük, aynı zamanda ekonomik durumu düşük ve üniversiteye gitmekten umudunu kesen çocuklar buraya geldiği için bu okul sahiplerinin ek bir para alması genellikle söz konusu değil.

Sayın Bakanım, 2012'de verilen destek 6,42 asgari ücrete tekabül ediyorken bu oran hızla eriyor, geçen yıl 0,99'a düşüyor, bu yıl ise güncellenmiş rakam 1,39. Kendinizi bir yatırımcı yerine koyun, asgari ücretin 12 bin lira olduğu bir memlekette bir öğretmene minimum ne maaş verilebileceğini varsayın ve 1,39 asgari ücrete tekabül eden bu destekle bu okulların nasıl sanayiye ara eleman yetiştireceğini lütfen hesap edin. Özel Meslek Liseleri Federasyonu diye bir yapılanma var; sizden istirhamımız, bu arkadaşları dinleyerek bu hususta birtakım düzeltmeler yapmanızdır. Şimdi, herhangi bir iddia gündeme geldiğinde Sayın Başkan doğal olarak "Lütfen, delilleri masaya koyun." diyor, ben de delilleri masaya koymadan şu hususu incelemenizi istirham ediyorum: MESEM Programı hakkında inanılmaz suistimal haberleri var; çocuklar suistimal ediliyor, eğitim suistimal ediliyor, işletme sahipleri ile okul müdürleri arasında garip ilişkiler dönüyor. Lütfen, kendi teftiş sisteminiz içerisinde MESEM Programı'nı sıkı bir denetime alınız.

İkinci konu, Kürtçe ve Zazaca eğitimi konusu. Sayın Bakanım, biliyorsunuz, 2012 yılında tanınan bu hakkın neredeyse 10'uncu yılını bu yıl geçirmiş oluyoruz. Ancak ne gariptir ki "-mış" gibi yapmanın en garip örneklerinden biriyle karşı karşıyayız. Bakanlığınız 2017, 2018, 2019 ve 2020 yılında Kürtçe ve Zazaca öğretmenlerinden 1 atama yapıyor, 2021 yılında hiç yapmıyor, 2022'de 15 yapıyor, bu yıl 50 yapıyor. Tam 10'uncu yılında Sayın Bakanım, toplam atanan öğretmen sayısı 132. Bugün 1 milyon 201 bin 138 rakamı güncel ve doğru ise bu rakam içerisinde Kürtçe ve Zazaca öğretmeni atamasının 132'yle sınırlı kalmasını nasıl izah edebiliriz? İnanıyorum ki Bakanlığınız döneminde bu on yıllık ihmalin özellikle son altı yılda 1 ya da boş veya pas geçilen atama sayısının düzeltileceğine inanıyorum.

Bir başka sorun Sayın Bakanım, Muş Alparslan Üniversitesindeki öğrenciler formasyon alamıyor çünkü Muş'ta onlara rehberlik yapacak Kürtçe öğretmeni yok. Bu konuyu Bakanlığınızın ilgili birimleriyle görüştüm, "YÖK'le çözülmesi gereken bir mesele." diyorlar. Şimdi, öğrenci mezun oluyor ama formasyonu alamadığı için başvuruda da bulunamıyor. Dolayısıyla bu ve benzeri sorunların halledilmesi ve önümüzdeki yıl yapılacak atamalarda Kürtçe ve Zazaca... Özellikle Zazaca dilini kullanan vatandaşlarımız burada ikinci kez bir ayrımcılığa tabi tutulduklarını düşünüyorlar. Mersin'de de bu konuda çaba gösteren bir derneğimiz var ve bize bu konuyu iletmemiz için özel olarak ricada bulundular. Sayın Bakanım, bu konulara duyarlı olmanızı istirham ediyoruz.

Sayın Bakanım, sürem dolmak üzere. Bir başka konu ise mevsimlik tarım işçileriyle ilgili yürütülen METİP I projesi. Ana sorumlu Çalışma Bakanlığı. İnanılmaz, dört başı mamur ve mükemmel bir genelge var ancak uygulanmıyor. Dün Tarım Bakanımıza da söyledim, lütfen METİP I projesini bürokratlarınız projeksiyon altına alsın ve bu projenin gereği olan, çocuklar ve yetişkin eğitimi... O kadar güzel bir genelge var ki yetişkinlerin dahi bu dönemde...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Sayın Ekmen, buyurun lütfen, toparlayın sözlerinizi.

MEHMET EMİN EKMEN (Mersin) - ...hayat boyu nasıl ilave bir eğitime alınabileceği düzenlenmiştir. Lütfen, Sayın Bakanım, Bakanlık bürokratlarımız bu konuda bir katkıda bulunsun diyorum.

Aslında, üniversitelerimizle ilgili bir değerlendirmem olacaktı, onu soru-cevaba bırakıyorum.

Sayın Bakanım, benim kızım Tevfik İleri İmam Hatip Lisesini ve ardından Atatürk Anadolu Lisesini bitirdi. Bütün çocuklarımı devlet okullarında okutuyorum; devlete çok güvendiğimden olmasa gerek, sosyolojik bir tercih olarak bunu yapıyorum. Sayın Bakanım iki okulu da gördüğümde çok ciddi bir üvey evlat muamelesi yapıldığını düşünüyorum Atatürk Anadolu Lisesine. Arkadaşlarımız -Atatürk Anadolu Lisesinden mezun oldu kızım- lütfen ziyaret etsinler ve bu okulun yeniden inşası dâhil, altyapısıyla ilgili gerekli tedbirleri alsınlar çünkü çok seçkin öğrencilerimiz Türkiye derecesiyle oraya giriyorlar ama altyapısı maalesef yetersiz.

Teşekkür ediyorum.