Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
Konu | : | 2024 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/276) ve 2022 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/274) ile Sayıştay tezkereleri a) Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı b) Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu c) Karayolları Genel Müdürlüğü ç) Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü d) Havaalanı İşletme ve Havacılık Endüstrileri AŞ (HEAŞ) |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 2 |
Tarih | : | 23 .11.2023 |
CAVİT ARI (Antalya) - Sayın Bakan, değerli bürokratlar; öncelikle hepiniz hoş geldiniz.
Değerli bürokratlar, sevgili milletvekili arkadaşlarım, sayın basın mensupları...
Sayın Bakan, ben Antalya Milletvekiliyim. Geçtiğimiz dönemlerde Antalya Büyükşehir Belediyesini başka bir belediye başkanı yönetirken Karayolları tarafından yapılan üst geçitler vardı veya çevre yolu bağlantıları vardı, köprüler vardı, inşaatları vardı. Bu belediye başkanımız, o üst geçitlerin veya çevre yolu bağlantılarının kavşaklarına kendi tabelasını koydu, çok güzel böyle resimleriyle beraber o tabelalarını koyarak o inşaatları yani köprüleri, üst geçitleri kendisi yapıyormuş gibi bir hava yarattı. Yani siyasetin içerisinde olan birisi olmasam ben de inanacaktım az daha, yani böyle kamuoyunu yanıltacak davranışlar sergiledi. Karayolları Antalya Bölge Müdürlüğünden bir yetkili de gidip o tabelayı kaldıramadı o dönemlerde.
Şimdi, Antalya Büyükşehir Belediyesini Cumhuriyet Halk Partili bir belediye başkanımız yönetmekte. Karayolları tarafından yapılması gereken ve Antalya'nın doğudan batıya doğru ana arter olarak devam etmesi gereken bir güzergâhı ısrarla yapmıyorsunuz, bakın, ısrarla yapmıyorsunuz. Bu davranışınız belki bir Cumhuriyet Halk Partili belediyeyi cezalandıralım anlayışı olabilir ancak bu anlayış, Antalya'da, özellikle Uncalı diye ifade ettiğimiz ve batı çevre yoluna doğru devam eden vatandaşlarımızın her gün dakikalarca bir anlamda o yolda yoğun trafik içerisinde kalmasına yol açıyor.
Sayın Bakan, Yeni Sanayi, Uncalı, Duraliler güzergâhında üst geçişlere ve çevre yolu bağlantılarına ihtiyaç var. Bunun projelerinin de yapıldığını biliyoruz. Bir an evvel bu çalışmalara başlanması ve bu hattın rahatlatılması gerekmekte.
Biraz önce bir milletvekili arkadaşımız kendi bölgesindeki gecikmeyle alakalı güzel bir benzetme yaptı, aynı benzetme benim kendi ilçemdeki Antalya-Korkuteli yolu için de söylenir; sosyal medyada çok sayıda zaman zaman yazarlar "Aşkımız Korkuteli yolunun inşaatı gibi uzun süreli olsun." diye. Neyse ki bu yol bitti ama her yıl yeni yeni tadilatlarla maalesef hep böyle inşaatları dönem dönem yaşıyoruz Antalya-Korkuteli yolunda ancak benzer bir inşaat yani benzer bir yol çalışması daha var. Bu yol çalışması da Korkuteli-Elmalı yolu Sayın Bakan. Korkuteli-Elmalı yolu da bugüne kadar çift şeritli olarak Özdemir köyü veya -şimdi mahalle oldu- mahallesine kadar geldi, ötesine çift şeritli olarak geçemedik, çok kısa bir güzergâhı tek şerit olarak -yaklaşık 3 kilometre- bitti ama Özdemir'den Elmalı'ya kadar olan güzergâh da bitirilemedi. "Yaklaşık ne kadar oldu?" derseniz, bu yola başlayalı on yıl oldu Sayın Bakanım. Yani sizden önce çok bakanlar geldi geçti, inşallah sizin döneminizde tamamlanır diye umut ediyorum.
Elmalı açısından çok hayati bir yolumuz daha var, Elmalı-Gömbe yolu. Bu yol da gerçekten özellikle yazın çok fazla işleyen bir yol. Bir taraftan bölgedeki üreticiler açısından, köylülerimiz açısından çok hayati bir yol, bir taraftan da Elmalı-Kaş-Fethiye istikametine de devam eden bir ara yol niteliğinde. Ölümlü kazaların çok sayıda olduğu bir yol. Buraya da acilen başlanılması gerekmekte.
Yine böyle uzun bir hikâyesi olan bir yoldan daha bahsetmek istiyorum; Korkuteli-Söğüt-Fethiye istikametinde bulunan bir yol. Kaş-Fethiye-Seydikemer-Dalaman-Ortaca-Köyceğiz istikametine doğru giden ana bir yol ve bu yol Karabel Tüneli'yle de tamamlanması gerekiyor. Bayburt İnşaat tarafından yapılan yani meşhur, sizlerin çok yakından tanıdığı bu firma tarafından yapılan bir yol. Ancak şöyle söyleyeyim, o bölgeyi bilen arkadaşlar diyorlar ki: "Her seçim döneminde şantiye açılır, o bölgede çalışma varmış gibi bir hava yaratılır, biraz çalışılır, akabinde de seçim biter, iş biter." Şimdi, önümüzde yerel seçim var, şantiye yeniden kurulmuş, gözümüz aydın olsun; herhâlde seçim sonrası bu inşaat yeniden duracaktır. Burası Antalya'dan Fethiye istikametine ve özellikle de turizm bölgesi olarak o bölgelere giden en hayati yoldur yani hem Antalya'yı hem Muğla'yı ilgilendiren bir güzergâh.
Sayın Bakan, Alanyalı, Gazipaşalı hemşehrilerimiz kırmızı ışık sayarlar, derler ki: "Gazipaşa'dan yola çıktık, 70 tane kırmızı ışığa takılarak Antalya'ya geldik." Bu, Gazipaşa'da ve Alanya'da çok yaygın kullanılan bir ifadedir. Gazipaşa'dan çıkan bir araç yirmi dakikada Alanya'ya gelir, Alanya'nın girişinden -Gazipaşa istikametinden anlatıyorum- Alanya'nın çıkışına da en az yirmi dakikada çıkar yani şehir içinden ve devamında Antalya'ya gelinceye kadar da en az 20 kırmızı ışığa yakalanır. Yıllardır kangren olan ve her seçim döneminde AKP'li dönemin bakanı, milletvekili, başbakanı, cumhurbaşkanı gelir, seçim dönemlerinde söz verir. Her seçim döneminde seçim malzemesi yapılan, seçim mezesi yapılan bir projedir bu yol; seçimden seçime akla gelir. Yani bu hikâye, gerçekten bu Alanya-Antalya çevre yolu hikâyesi uzun bir hikâyedir. En sonunda, bizim karşı olduğumuz kamu-özel iş birliği projesi kapsamında ihaleye çıkarıldı ve bildiğimiz kadarıyla da 4'üncü defa ertelendi. Siz de bahsettiniz, basından da okuyoruz; en son 15 Aralık 2023'te ihalesi olacağı ifade edilmişti.
Sayın Bakan, gönlümüz isterdi ki öncelikle bu yolun kamu kaynaklarıyla yapılsın ama kamu kaynaklarıyla yapmıyorsunuz, kamu-özel iş birliğiyle yapacaksınız. Devlete, millete maliyeti ne olacak, ayrı bir tartışma konusu ama nasıl yapılırsa yapılsın, bu yolun bir an evvel yapılması gerekiyor. Yani bir taraftan Antalya'dan Manavgat'a, Alanya'ya, Gazipaşa'ya ve devamında Mersin istikametine giden tüm araçlar açısından, yolcular açısından bu yol çok elzemdir; bir an evvel bu sürecin samimi olarak üzerinde durulması ve çalışılarak bu projenin tamamlanmasını Antalya olarak bekliyoruz Sayın Bakan.
Tabii, şimdi projesi hazırlanmıştır ama ben şunu da hatırlatmak isterim: Bakın, bu güzergâhta yine yıllardır süregelen bir raylı sistem yani hızlı tren hikâyesi de vardı, yine siyasete hep malzeme edildi, seçim döneminde hep kullanıldı; işte, hızlı trenlerle Antalya'yı bir taraftan Konya üzerinden Ankara'ya, bir taraftan İstanbul'u Antalya'ya... Yani bu hızlı tren her seçim döneminde bir güzergâhtan Antalya'ya bağlanır. Şimdi, ben şunu hatırlatmak istiyorum: Bu projenin içerisinde bir raylı sistem hattının mutlaka ayrılmasının ve burada ileride hızlı tren yapılabilecek bir hat bırakılmasının bu güzergâh açısından çok önemli olduğunu ifade etmek istiyorum.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN MEHMET MUŞ - Sayın Arı, toparlayın lütfen, bir dakika ekliyorum.
CAVİT ARI (Antalya) - Bitiriyorum.
Sayın Bakan "57 olan havalimanı sayısını 61'e çıkaracağız." dediniz. Kamu-özel iş birliğiyle yapılan havalimanlarının ne kadar verimsiz olduğunu ve millete yük olduğunu hatırlatmak istiyorum.
Yine, limanların Anayasa Mahkemesi kararına rağmen Anayasa'ya aykırı bir şekilde satıldığını hatırlatmak istiyorum.
"Kaş Yat Limanı Antalya'yı yat turizmi açısından yeni bir cazibe merkezi hâline dönüştürdü." şeklinde sunumunuzda bir cümle var yani bu cümleden sanki bu dönemde yaptık gibi anlaşılır.
Sayın Bakan, burası yaklaşık on sene önce tamamlandı, birinci konu.İkinci konu "Demre Yat Limanı'nın altyapı çalışmalarını tamamlayarak üstyapısı ihalesini kamu-özel iş birliği modeliyle şeklinde yaptık." şeklinde bir cümle var. Burası yapılmadı daha, süreç devam ediyor. Önceki Bakanla aramızdaki sürtüşmeler nedeniyle başlamak zorunda kaldılar.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
CAVİT ARI (Antalya) - Kısacası, tamamlanmamış bir proje olduğunu ifade etmek istiyorum.
BAŞKAN MEHMET MUŞ - Teşekkür ediyorum.
CAVİT ARI (Antalya) - "Tamamına yakını bölünmüş yol olan çevre yollarında son yirmi bir yılda 2.172 kilometrelik kesimi tamamladık." diyerek yıl başına ortalama 103,5 kilometre yapabildiğinizi de hatırlamak istiyorum.
BAŞKAN MEHMET MUŞ - Teşekkür ediyorum Sayın Arı.
CAVİT ARI (Antalya) - Çok düşük bir kilometre olduğunu da hatırlatmak istiyorum.
BAŞKAN MEHMET MUŞ - Sağ olun.
CAVİT ARI (Antalya) - Başarılar diliyorum.