Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
Konu | : | 2024 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/276) ve 2022 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/274) ile Sayıştay tezkereleri a) Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı b) Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu c) Karayolları Genel Müdürlüğü ç) Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü d) Havaalanı İşletme ve Havacılık Endüstrileri AŞ (HEAŞ) |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 2 |
Tarih | : | 23 .11.2023 |
İNAN AKGÜN ALP (Kars) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkanım.
Sayın Bakanım, siz de bürokratlarınızla beraber Meclisimize hoş geldiniz, bütçenizin de hayırlı olmasını temenni ediyorum.
Ben Kars Milletvekiliyim, tahmin edeceğiniz üzere sorunları çok olan bir il; özellikle yol anlamında, altyapı anlamında sorunlarımız var. Bunları kısaca arz etmek istiyorum Sayın Bakanım.
Karayolları 18'inci Bölge Müdürlüğünün sorumluluk sahasındayız biliyorsunuz, en sorunlu yol ağına sahip Bölge Müdürlüklerinden biri ve çok ihmal edilmiş bir Bölge Müdürlüğü Sayın Bakanım. Toplamda 1.548 kilometre bir yol ağımız var, bunun 805 kilometresi ölümcül kazaların temel sebebi olan ve artık dünyada terk edilmiş sathi kaplama -yani halk arasında mıcırlı soğuk asfalt denilen bir kaplama malzemesi- yollardan ibaret. Bizim ilimizin üstyapı ergonomisi, geometrik yol parametreleri, yatay ve düşey işaretleme eksikleri, özellikle kurp yarıçapları açısından tamamı ölümcül kazalara neden olan proje hataları, kavşaklarla dolu Sayın Bakanım. Burada büyük mühendislik hatalarıyla yapılmış yollarımız mevcut, bu yollara bir ilgi rica ediyoruz. Kars-Erzurum, Kars-Ardahan, Kars-Iğdır Devlet Yolları başta olmak üzere, sorumluluk sahasındaki hiçbir yol bütün unsurlarıyla birlikte bitirilmemiş, ölümcül kara noktaları da hâlen istenilen düzeyde giderilmemiştir. Transit konumuyla özellikle ödeneklerinin artırılması gereken 18'inci Bölge Müdürlüğü son üç yıldır -tabiri yerindeyse- resmen yatmaktadır Sayın Bakanım. Pür emanet imalat olanakları tükenmiş bir Bölge Müdürlüğüdür. Karayolları 18'inci Bölge Müdürlüğüne özel bir ilgi rica ediyorum.
Sayın Bakanım, büyük tartışmalara neden olan ve büyük bir kamu zararına neden olan Kars-Erzurum yolu hizmete açıldığı günden beri viyadük, üstyapı, sanatsal yapılarında uyumsuz kırmızı kodlar ile şakuli kurplarının giderilmeden imal edilmesi, yatay ve düşey trafik işaretleme eksiklikleriyle sürücüler için kâbus yoludur, âdeta Kars-Erzurum yolu bir ölüm yoluna dönmüştür. Birkaç ay önce de bir otobüs kazasında çok sayıda yurttaşımız hayatını kaybetti, çok sayıda yurttaşımız da yaralandı. Özellikle, kış aylarında eğimli kuzey güzergâhlardaki gizli buzlanma kaynaklı kazalar için sadece uygunsuz sarma bandı imalatı dışında hiçbir bilimsel önlem de alınmamıştır. İşaretleme eksiklikleri vardır, aydınlatma eksiklikleri vardır, viyadük eksiklikleri vardır, viyadük kodlarında eksiklikler vardır. Kars-Erzurum kara yolu için Sayın Bakanım, yeniden bir teftiş yapılmasını, bu eksikliklerin giderilmesini, bu eksikliklerin sebebinin de sorgulanmasını talep ediyorum. Ayrıca, bu yol, biliyorsunuz, baraj nedeniyle yeniden yapılmak zorunda kalındı, ciddi bir kamu zararı da vardır. Bu yolun yapım ve ihale süreçlerinin tarafınızdan yeniden takip edilmesini talep ediyorum.
Sayın Bakanım, Digor'dan Kağızman-Tuzluca yol ayrımının 68 ve 82'nci kilometreleri arasında yapımı düşünülen devlet yolu için kesinlikle tünel yapılması gerekiyor. Genel Müdürlük biraz bu işin ekonomisine, biraz ucuzuna kaçmaktadır fakat burada özellikle tescilli tümülüs alanları ve Aras havzası boyunca endemik bitkiler ve endemik hayvan popülasyonları vardır. Bu yolun tünel olmadan yapılmasının çevresel bir etkisi de olacaktır. Bu konuda da ilginizi rica ediyorum.
Sayın Bakanım, Karayollarının taşeron işçileri sorunu hâlen devam ediyor. Kars'ta da ciddi bir sorun var. Kars Karayollarında çalışan taşeron işçilerin sizlere özellikle selamını iletiyorum. Bölgede işveren, yüklenici lehine hareket edilmekte, iş güvencesi kurallarına aykırı sözleşmelerle emekçiler üzerinde baskı kurulmaktadır. Son zamanlarda 3 taşeron işçimizin haklı bir sebep olmaksızın iş akitleri feshedildi. Bu işçiler ekmek sahibidir, Kars'ın çocuklarıdır. Bunların işe geri alınmasını talep ediyorum.
Sayın Bakanım, Kars'ta altyapı anlamında köy yollarının durumu da içler acısıdır. Ben geçen gün de size duyurmak için Genel Kurulda konuştum. Kars'ın merkez Küçükyusuf, Arslanizi, Akbaba, Kocabahçe, Verimli ve Hacıhalil köylerinin yolunu yapan müteahhit, ekonomik sıkıntı nedeniyle işi bırakmıştır. Aylardır bir tedbir alınmıyor. Bu konularda bu köy yollarının ve Kurudere köyünün yolunun yapımı için müdahalenizi talep ediyorum. Ayrıca partizan uygulamalarla köylere hizmet götürülüyor, bu ayrımcılığa da son verilmesini talep ediyorum.
Kars'ta Göle ile Selim arasında yapılan yolun yıllardır eksiklikleri bitirilmedi, tamamlanmadı.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN MEHMET MUŞ - Sayın Alp, teşekkür ediyorum.
Lütfen toparlayın sözlerinizi.
İNAN AKGÜN ALP (Kars) - Efendim, bir cümleyle toparlıyorum.
Kars ile Kağızman arasındaki yol yedi yıldır bitirilmedi, eksikleri tamamlanmadı. Kağızman halkı, Çanakkale'deki köprünün bile bedelini ödüyorken Kars'a gidiş gelişte kullandığı yolu henüz tam anlamıyla kullanamıyor.
Sayın Bakanım, Sarıkamış'ta mesela bazı köy yolları vardır ki -kara yoluyla 500 metre, 800 metre bağlantısı- sırf iktidara oy vermedikleri için yapılmıyor. Mesela Sarıkamış'ın Asboğa ve Alisofu köylerinin durumları bu şekildedir; bunlara da bir özel ilginizi rica ediyor, bütçenizin de hayırlı olmasını temenni ediyorum.