Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
Konu | : | 2024 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/276) ve 2022 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/274) ile Sayıştay tezkereleri a) Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı b) Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu c) Karayolları Genel Müdürlüğü ç) Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü d) Havaalanı İşletme ve Havacılık Endüstrileri AŞ (HEAŞ) |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 2 |
Tarih | : | 23 .11.2023 |
ALİ KARAOBA (Uşak) - Sayın Başkan, Sayın Bakan, değerli milletvekilleri, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının değerli bürokratları; Gazi Meclisimize hoş geldiniz.
Bugün görüşmeler boyunca milletvekillerimiz ulusal sorunlardan ve bütçedeki bazı noktalardan bahsettiler, ben size hem ulaştırma hizmetlerinde hem de altyapıda büyük sıkıntılar yaşayan ilim Uşak'taki sorunları anlatmak ve sizlerden yanıt almak istiyorum.
Sayın Bakan, biliyorsunuz, yılan hikâyesine dönen bir yüksek hızlı tren maceramız var. Uşaktan da geçecek olan Ankara-İzmir yüksek hızlı trenin 2028'de değil 2027'de açılacağını duyurdunuz. Tabii, bu işin geçmişini bilmeyenlerin kulağına hoş geliyor, ne tesadüf ki yine seçim yılına denk getirilen bir müjde oldu. Hızlıca bu işin bir tarihsel sürecine bakalım: 2007-2013 Kalkınma Planı'yla başlıyor, 2014'te Başbakanın ve AKP'nin 2017'yi işaret eden açıklamaları var, 2022'de Sayın Cumhurbaşkanı seferlerin 2025'te başlayacağını söylüyor, 2023'te Sayın Adil Karaismailoğlu 2024'te biteceğini söylüyor; modaya siz de uydunuz, 2028 değil 2027'de biteceğini söylediniz. Soruyoruz, Cumhurbaşkanı mı doğru söylüyor, siz mi doğru söylüyorsunuz. Bu konuda net bir bilgi istiyoruz. Aklımızla dalga geçmeyi bir an önce bırakmanızı ve Uşak halkını da yakından ilgilendiren yüksek hızlı trenle ilgili projeksiyonunuzu duymak istiyoruz.
Bir diğer hüsran hikâyesi Zafer Havalimanı ve dolayısıyla seferlere kapatılan Uşak Havalimanı. Açıldığı günden beri yolcu garanti sayısıyla Türkiye'nin her zaman gündeminde olan, son sekiz ay içerisinde garanti edilen yolcu sayısı 873 binken 31 bin yolcunun uçtuğu, hata payının yüzde 96,4 olduğu ve her saniyesinin zarar olduğu bir havalimanı ortadayken Uşak Havalimanı'nın Zafer Havalimanı'nın gölgesinde kalmasını, vatandaşların uçuşuna kapatılmasını anlamıyorum. Bakın, Sayın Bakan gelirken Uşak Havalimanı'na çok rahat iniyor, bütün bakanlar Uşak Havalimanı'nı kullanıyor; bir tek, Uşak vatandaşı Uşak Havalimanı'nı kullanamıyor. Zafer Havalimanı bu kadar zarar ederken 373 bin nüfusu olan Uşak halkının suçunun ne olduğunu merak ediyorum. Bunu, Zafer Havalimanı'nın gölgesinde kalan, Uşak halkına yapılan -artık adını siz koyun- düpedüz bir hakaret olarak görüyorum. Uşak Havalimanı'nı uçuşlara açın, şehrimizin kullandığı bu seferleri bize geri verin, 5'li çeteleri zengin etmek yerine koca bir şehrin mağduriyetini giderin diyoruz.
Kara yollarıyla övünen bir ülkede bir şehrin gelişmişliği o kente kısa süreliğine ziyarete gelen yüzlerce vatandaşımızın ziyaret ettiği otogarlardan ibarettir. Bakın, ilçelerde bile olmayan bir otogarımız var. Bu otogara geldiniz mi bilmiyorum ama Plan ve Bütçe Komisyonunda karşımızda oturan Uşak Milletvekilimiz Sayın İsmail Güneş bunu çok net bir şekilde görüyordur. 2000'li yılların öncesinde hizmete açılan, kentimizin tam merkezinde yer alan otogar kaderine terk edilmiş durumda. Yeni otogarla ilgili neredeyse on yıldır müjdeler, yarışmalar ve vaatler veriliyor, hiçbir gelişme yok. Halkımıza verilen sözlerin ne kadar boş olduğunu üzülerek takip etmekteyiz. Hiçbir düzeltme ve bakımın yapılmadığı eski tesis, büyüyen ve gelişen şehrimizin ihtiyaçlarını karşılamıyor ve yakışmıyor. Her gün binlerce insanın kullandığı, Türkiye'nin en işlek kara yollarından birinde olan bu tesisle ilgili adımların hemen atılmasını ve planlamaya alınmasını istiyoruz.
Sayın Bakanım, Uşak'tan ilçelere giden kara yollarının neredeyse tamamı ölüm yoluna dönüştü. Bunun yanında, sizden önceki bakanların, milletvekillerinin, belediye başkanlarının ve valilerin her seçim öncesi belli bir etabını davul zurnayla açtığı bir çevre yolumuz var. Yapımına 2013 yılında başlanan ancak Mayıs 2023'te, seçim öncesinde halkın canı hiçe sayılarak 21,5 kilometrelik bölümü açılan kara yolunun son hâli ve yapılan yıkımlar... Bu yıkılan bölüm jeotermal tesislerin olduğu bir bölüm. Acaba mühendislik hatası mı yoksa denetim hatası mı; bunu da açıkçası çok merak ediyoruz. Bir dakika durun ve düşünün, eşinizi ve çocuğunuzu arabaya bindirip bu yoldan geçmesini ister misiniz? Hükûmetinizin ve önceki dönemki bakanların tutmadığı sözün bedelini can kaybı olarak ödemeye devam mı edeceğiz? Tekrarlıyorum, Uşak-Ulubey, Ulubey-Eşme, Uşak-Sivaslı yollarında yıllardır planladığınız, vadettiğiniz çalışmaları tamamlamıyorsunuz. Yollar yama yapılmaktan bıktı, biz söylemekten bıktık ama sizler bu yolu yapmamakta ısrara devam ediyorsunuz.
Bir diğer yol, on bir yıldır bitiremediğiniz çevre yolu için yapılan Uşak Tekstil OSB Kavşağı'nın adını artık "ölüm kavşağı" olarak anıyoruz ve ilk yapılan projede üst geçit varken okus pokusla kaybolan bir üst geçidimiz oldu ve çok geniş bir dönel kavşak yaptınız. Bununla da ilgili fikrinizi merak ediyoruz.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
OTURUM BAŞKANI ORHAN ERDEM - Lütfen toparlayalım.
ALİ KARAOBA (Uşak) - Uşak, Türkiye'nin aşırı yağış alan bölgelerinden olmasına karşın, uzun yıllardır AKP'nin yönettiği bir belediyeye sahip olmasına karşın son yıllarda her yağışta deniz geliyor şehrimize. Bakın, alt geçitler yapıldı, her tarafı su basıyor. Teyzemizin hâlini gösterelim. Bunlar yeni yapılan caddeler, bunlarla ilgili de aslında yorum bekliyoruz.
Ben bütçenin hayırlı olmasını dilerken Uşak'la ilgili taleplerimizin değerlendirilmesini, özellikle havalimanımızın ve çevre yolumuzun bir an önce bitirilmesini talep ediyor, başarılar diliyorum.