KOMİSYON KONUŞMASI

ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - Teşekkürler Sayın Başkan.

Sayın Bakan, Karayollarında karda kışta çalışan, yazın sıcakla boğuşan 14 bine yakın emekçi taşeronda kaldılar. Bunlara kadro sözü veriliyor, veriliyor, bir türlü kadro verilmiyor -hizmet alım sözleşmesiyle müşavirlik hizmetlerinin kadro çalışanlarını- bir kadrolarını verirseniz büyük iyilik etmiş olursunuz; sizden bu konuda bir açıklama bekliyorlar. Devlet Demiryollarında, aynı zamanda, Devlet Hava Meydanlarında ve PTT'de de 17 bin taşeron çalışan var. İçinde bulunduğumuz çağda taşeron modern köleliktir. Bu arkadaşların kadroları verilmeli, yaptıkları asıl işe uygun ücret almaları sağlanmalıdır. Bunun için de en fazla Karayollarında taşeron kaldı, daha önce farklı kurumlar da alındı. Bir de belediye şirket işçileri var biliyorsunuz, 500 bin kişi de şirket kadrosuna alındı ama Karayollarının şu mağduriyetini, Devlet Demiryollarının, PTT'nin mağduriyetlerini ortadan kaldırın Sayın Bakan. Bir de bu raylı hizmet mezunu arkadaşların da atama talepleri var. Öncelikle bu çalışanların sorunu bir kul hakkına girdiği için dikkate almanızı temenni ediyorum.

Sayın Bakan, Niğde Havaalanı'nın 1996'da temeli atıldı; bekçimiz emekli oldu, arazi orada duruyor, kaç bakan geldiyse "Seneye uçuyorsunuz." dediler. Benim kaygım şu: Arazi çok değerlendi, havaalanı yapılmadan bizim arazi de uçacak böyle giderse yani havaalanından önce arazi uçacak. Şu Niğde Havaalanı ne zaman yapılacak? Sayın Başbakan Binali Yıldırım o zaman geldiğinde "Seneye sizi uçuruyorum." dedi, kendisi değil, başbakanlık da gitti. Bizim Niğde Havaalanı'nın ne olacağına dair bir açıklama yapmanızı bekliyoruz.

Yüksek hızlı tren projeleri var, gerçi projelerin gerçekleştiği yok ama Niğde merkez bu projelerin hiçbirinde yer almıyor. Niğde de bu kapsamda en azından... Adana-Kayseri arasında yayla treni Niğde'ye kadar çalışır, Niğde-Kayseri arasında da farklı bir tren çalışırdı; şimdi onlar filan kalktı tabii. Şu yüksek hızlı tren projesi kapsamına Niğde merkezi de alacak bir proje geliştirilmesini temenni ediyoruz.

Niğde Altunhisar'a kadar duble yol var, oradan Ankara-Adana bağlantı yolu var E5, ora duble yol değil, bayağı da işlek bir yol, çok da kaza oluyor. Yaklaşık 25-30 kilometrelik bu yolun duble yol yapılması sorunu ortadan kaldırır. Keza Ulukışla-Pozantı arası belki de o bölgede en çok trafiğin yoğunlaştığı yer, burada da yol genişletme ve olabildiği yerlerde de duble yol yapılması gündeme alınırsa faydalı olacaktır.

Niğde'nin -çoğu köyünde demeyelim de- belli köylerinde internet, telefon ve cep telefon bağlantısı hâlâ gerçekleşemiyor; böylesine bir altyapı sorunu devam ediyor.

Bir de ben bu Karayollarının Niğde'yi sevmediğine kanaat getirdim çünkü Niğde'yle ilgili levhalara bakıyorsunuz, "Ankara-Niğde Yolu'nu açtık." diyorsunuz, İstanbul gelişinde "Pozantı Kavşağı" yazıyor, Gölbaşı'na kadar bir tane "Niğde" yok; bütün bağlantı yollarına yazmışsınız adını, niyeyse Niğde'nin adını yazmayı unutmuşsunuz. Yolun adı "Niğde-Ankara Yolu" ama "Niğde" adı yok. Sonra Konya'ya gidiyorsunuz, Niğde'den gelirken her yerde "Konya" yazar tabelalarda, neredeyse gelene "Hadi Konya'ya." derler; Konya'dan Niğde'ye bir tane yol tabelasını zor buluyorsunuz. Ya, ne yaptı bu Niğde'de bu kadar tabelasından mahrum bırakıyorsunuz? Bizdekiler de Niğde'nin içine de girin, bakın -yandaki şehir- Nevşehir yazılı, Konya yazılı, Aksaray yazılı ama Niğde'nin adı niyeyse levhalarda yer almıyor.

Bir de Sayın Bakan, bu TÜVTÜRK diye bir şey var, mecbur araç muayene istasyonu; hepimiz her sene koşup yaptırmaya mecburuz yoksa birden faiz başlıyor, neredeyse faizle bir süre geçerse arabayı elimizden alacaklar. 2018 yılında 198 liraydı bunun ücreti, 2023 yılında 1.149 lira oldu. Ben Rekabet Kuruluna Başkanına da "Fahiş fiyat arıyorsanız gidin, buraya bakın." dedim. Öğrendiğim kadarıyla oradaki ekipmanlar da Bakanlığa aitmiş. Ya, bir dakika mı sürüyor, bir buçuk dakika mı sürüyor; vatandaş bir muayeneye gidiyor 1.149 lira; herhâlde gene bir zam geldi, önümüzdeki yıl daha artıyor. Yani bunun artışının nedeni için işçiye soruyorum: "Bu oranda zam aldınız mı?" "Yok, Vekilim, biz eski fiyatlarla gidiyoruz." diyor. Yani özel sektör para kazansın diye vatandaşı kaz yerine koyup bu kadar yolmanın bir manası ve mantığı olmadığını düşünüyorum. Bu konularda, genelde elektrikte alıştık, doğal gazda alıştık da şu muayene ücretlerini... Çoğu da yaptıramaz duruma da geldi çünkü bayağı maliyetli bir noktaya erdi. Bunlara bakılması lazım.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Sayın Gürer, süreniz bitti fakat çok önemli konulara parmak bastınız, bir dakika ilave süre veriyorum.

ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - Sağ olun.

Sayın Bakanım, bir de herhâlde bu hava yolunun olması kara yollarındaki durumu çoğu yerde göz ardı ettiriyor. Bir kere algı konusunda ben Adalet ve Kalkınma Partisinin başarılı olduğunu düşünüyorum çünkü bugün Niğde-Ankara bağlantısı dışında bu otoyol Adana'dan İstanbul'a kadar önemli ölçüde yapılmıştı ama şimdi sorsanız o duble yolun veya o yolun tümünün sanki Adalet ve Kalkınma Partisi iktidarı döneminde yapıldığını vatandaş sanıyor. Bu iyi bir pazarlama tekniği çünkü Pozantı-Niğde arasındaki yol Mesut Yılmaz zamanında açılmıştı, ondan önce Onur Kumbaracıbaşı döneminde yapılan yol vardı, onun için bu önemli. Ama bazı bölgelere gittim ben, o bölgelerdeki yamalı yollardan bizim arabayla yolda şu "Han Duvarları"nda at arabasının zıpladığı gibi zıplayarak yolculuk yaptık. Şu kara yollarında, özellikle paralı yollarda da -Ankara-İstanbul arasında da- çok kere yama yapılıyor; bunlara bir bakarsanız iyi olur.

Bütçeniz hayırlı olsun.