Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
Konu | : | 2024 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/276) ve 2022 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/274) ile Sayıştay tezkereleri a) Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı b) Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu c) Karayolları Genel Müdürlüğü ç) Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü d) Havaalanı İşletme ve Havacılık Endüstrileri AŞ (HEAŞ) |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 2 |
Tarih | : | 23 .11.2023 |
HASAN TOKTAŞ (Bursa) - Sayın Başkan, Muhterem Bakan ve kıymetli bürokratlar; Bursa, Türkiye'nin nüfus olarak 4'üncü büyük kentidir, 3 milyon 300 bin nüfusu var. Yine, Bursa, ekonomik olarak Türkiye'nin 2'nci büyük kentidir; toplam dış ticareti 27 milyar doları aşmaktadır, bu dış ticaretin yaklaşık 17,5 milyar doları ihracat, 9,5 milyar doları ithalattır. Yani, Türkiye, Bursa modelinde olabilmiş olsa 2023'te öngördüğünüz 500 milyar dolarlık -yani ithalat rakamıyla mukayese ettiğimizde- ihracata ulaşabilmiş olacaktık. Böyle bir kentin şu anda demir yolu yoktur. Yine, böyle bir kentin havalimanı yoktur. Demir yolu yoktur derken 2011 yılında hızlı tren temeli büyük törenlerle atıldı; defalardır, her seçim öncesi "Bursa'nın hızlı treni şu tarihte açılacak, bu tarihte açılacak." gibi çeşitli söylemler yapılmaktadır. Ben Sayın Bakanımıza sormak isterim: Sayın Bakan, Bursa'nın hızlı treninin -daha doğrusu hızlandırılmışa çevrildi, hızlı tren özelliği de yitirildi- hangi tarihte biteceğine dair bir öngörünüz var mıdır? Havaalanı yoktur dedim, aslında var, Bursa Yenişehir Havalimanı var. Yaklaşık yirmi beş yıldır bu havalimanı fiili olarak yerinde durmaktadır. Bursa nüfusunun büyük bir kısmı Balkan coğrafyasından, Kafkas coğrafyasından ve Anadolu'nun dört bir yanından teşekküldür. Yani, insanlarımız Bursa'dan yurdun dört bir yanına, Balkanlara, Kafkaslara gitme ihtiyacı hissetmektedir. Bursa Yenişehir Havalimanı maalesef Sabiha Gökçen Havalimanı'nın işletmecilerine peşkeş çekiliyor demeyeceğim ama Sayın Bakan, nedense Bursa işletilmiyor ve bu ciddi bir ihtiyaçtır. Bu ülkede yap-işlet-devret sistemiyle yapılıp işletilemeyen birçok havalimanı ve devletin harcadığı, ödenen çok ciddi, zorunlu paralar olmuş olmasına rağmen 3 milyon 300 bin nüfuslu bir şehirde devletin yapmış olduğu, elimizde hazır bir havalimanı varken işletilememesini büyük eksiklik olarak ifade etmek istiyorum.
Ayrıca, bir şeyi de ifade etmek isterim; bu bahsedeceğim konu hem Bursa'da yaşayan vatandaşlarımızı hem de İstanbul'dan Ege'ye gitmek isteyen, Balıkesir'e, sahile gitmek isteyen vatandaşlarımızı zor durumda bırakmaktadır. Sayın Bakanım, İstanbul-İzmir Otoyolu Bursa şehir içi geçişi var -mutlaka biliyorsunuzdur- burada özellikle yazın ciddi bir trafik yoğunluğu olmaktadır. Osmangazi Köprüsü'nden geçen bir vatandaş kırk dakikada Bursa'nın içine ulaşmakta fakat Bursa'dan çıkabilmek için de özellikle yazın belli günlerde en az o kadar vakit harcamaktadır yani üç saat dediğimiz yol aslında Bursa şehir içi geçişiyle bir saat artmaktadır. Buradaki ekonomik kaybı en iyi bilenlerdensiniz. Burada Ulaştırma Bakanlığı yahut Büyükşehir Belediyesi bir ortak çalışmayla birkaç bağlantı yolu yani özellikle Mudanya çıkışında -bu konuda bizim de çalışmalarımız var ama siz bu konunun uzmanı bir insansınız Sayın Bakanım- birkaç bağlantıyla bu eziyetten Bursalı ve İstanbullu vatandaşlarımızın kurtarılabileceğini düşünüyorum.
Bütçenizin hayırlı olmasını temenni ediyor, heyete saygı sunuyorum.