KOMİSYON KONUŞMASI

İSMAİL FARUK AKSU (İstanbul) - Teşekkür ediyorum.

Sayın Başkan, Sayın Cumhurbaşkanı Yardımcım...

İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Benim vardı.

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Sayın Aksu, bir saniye...

Zorlayarak kimseyi konuşturmuyorum değerli arkadaşlar, konuşmayacaksanız sorun yok benim için.

İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Benim vardı Başkanım.

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Buyurun.

İSMAİL FARUK AKSU (İstanbul) - Sayın Başkan, Sayın Cumhurbaşkanı Yardımcım, sayın milletvekilleri, değerli bürokratlar, kıymetli basın mensupları; sizleri saygıyla selamlıyorum.

Sayın Cumhurbaşkanı Yardımcım, sunumunuz için teşekkür ediyor, başarılar diliyorum.

Konuşmamın başında tüm öğretmenlerimizin 24 Kasım Öğretmenler Günü'nü kutluyorum. Başöğretmenimiz Gazi Mustafa Kemal Atatürk'ü, bölücü terör örgütü PKK tarafından şehit edilen Aybüke Yalçın ve Necmettin Yılmaz öğretmenlerimiz ile tüm şehitlerimizi, ahirete irtihal etmiş öğretmenlerimizi rahmetle hürmetle anıyorum.

2024 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi, Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemine geçilmesinin ardından hazırlanan 6'ncı bütçedir. Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemiyle demokrasimiz daha güçlenmiş, cumhur ile cumhuriyet kucaklaşmış ve Türkiye'nin önü açılmıştır. Yasama, yürütme ve yargı organlarının kendi içinde daha güçlü, daha etkin ve bağımsız hâle geldiği Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemi daha demokratik kural ve kurumları ihdas etmiştir. Yönetimde sağlanan istikrar küresel sıkıntıların aşılmasında önemli rol oynamıştır. Cumhurbaşkanlığı hükûmet sisteminin uygulama dönemi önemli icraat ve atılımların hayalden gerçeğe dönüşmesine sahne olmuş, sistem rüştünü ispat etmiştir.

Değerli milletvekilleri, ekonomideki olumlu seyir öncelikli olarak ülkedeki demokratik siyasi istikrarın sürdürülebilir olmasına bağlıdır. Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemiyle yakalanan istikrar sayesinde Türkiye ekonomisinin yatırımı, üretimi, istihdamı ve ihracatı önceleyen daha sağlıklı bir yapıya kavuşması mümkün hâle gelmiştir. On üç yıl boyunca kesintisiz büyüyen Türkiye ekonomisi büyüme eğilimini devam ettirerek 2023 yılının ilk yarısında da yüzde 3,9 büyüme oranıyla on iki çeyrektir kesintisiz ve güçlü büyüme performansı göstermiş, OECD ülkeleri içinde en çok istihdam yaratan ülkelerden biri olmuştur. Yılın ilk altı ayında ekonomisini yıllıklandırılmış olarak ilk kez 1 trilyon doları aşan bir büyüklüğe ulaştırmayı başarmıştır. 2022 yılında 254,2 milyar dolara ulaşan ihracat rakamıyla küresel mal ihracatından aldığı payı da ilk defa yüzde 1'in üzerine yükseltmeyi başarmıştır. Küresel ekonomideki olumsuzluklara, yaşadığımız çağın afeti depreme ve jeopolitik risklere rağmen yükselişini sürdüren Türkiye, kutlu hedeflere doğru emin adımlarla ilerlemektedir.

Cumhurbaşkanlığı, bağlı, ilgili ve ilişkili kuruluşların görev ve yetkileri itibarıyla kamusal fonksiyonların birçoğuyla yakından ilişkilidir. Bu doğrultuda, kısa da olsa bazı alan ve hususlara dikkat çekmek isterim. Son zamanlarda Türkiye aleyhine dezenformasyon faaliyetleri dikkat çekici şekilde artmaktadır. Uluslararası medya organları, düşünce kuruluşları ve terör örgütleri tarafından yalan, yanlış, yanıltıcı ve yönlendirici faaliyetlerle Türkiye karalanmaya çalışılmaktadır. Bunun nedeni, elbette Türkiye'nin güçlenmesidir. Türkiye'nin attığı adımların dış müdahalelere ve manipülasyonlara açık hâle gelmemesi için dünya kamuoyuna Türkiye'nin tezlerinin en doğru ve hızlı şekilde anlatılması, dezenformasyona karşı koyma adına teknolojik, fiziki ve insan gücünden oluşan güçlü bir kapasitenin tesisi zorunlu bulunmaktadır. Bu doğrultuda, önemli işlev gören İletişim Başkanlığının görev ve yetkilerinde yapılan değişikliklerle gücü artırılmıştır. Bununla birlikte, ilgili kurumlarla yetki çatışması oluşmayacak bir eş güdüm içinde faaliyetlerin yürütülmesi dezenformasyonla mücadele etkinliğini de artıracaktır.

Savunma sanayisi Türkiye'nin son yıllarda destan yazdığı sektörler arasındadır. Faaliyette olan yaklaşık 3 bin firma ve 80 binden fazla çalışanıyla, 90 milyar dolara ulaşan proje büyüklüğü, 12 milyar doları aşan cirosu, 2023 için 6 milyar dolar ihracatla ülke sanayisinin lokomotifi olan savunma sanayisi odak sektörü olarak da diğer alt sektörlerin gelişmesine önemli katkı sağlamakta, Türk savunma sanayisi ürünleri küresellikte ön planda yer almaktadır. Ürünlerimizin ihraç edildiği ülke sayısı 170'e, İHA'lar, SİHA'lar, kara araçları, deniz platformları başta olmak üzere ürün çeşidi de yaklaşık 230'a çıkmıştır. Savunma sanayisinde sağlanan yenilikçi teknolojik üstünlük hem yüksek kabiliyetli güçlü bir ordunun muhafazasını hem de ihracat kapasitesi yüksek, bağımsız ve yerli bir harp sanayisinin gelişmesini mümkün kılmaktadır.

Sayın Cumhurbaşkanı Yardımcım, Sayın Savunma Sanayii Başkanım; sektörden gelen bir serzenişi ya da talebi de bu vesileyle size iletmek isterim. Sektörün hem ciro hem de ihracat rakamları itibarıyla belli başlı ana yüklenicilerinin tüm sektörlerdeki payının yüzde 90'lar seviyesinde olduğu ve küçük boyutta ve sektöre yeni girmiş ana yüklenicilerin, alt yüklenicilerin ve yan sanayi konumunda olan KOBİ'lerin bu pastadan yeterince pay alamadığı belirtilmektedir. Oysa alt yüklenici ve yan sanayi firmalarının sektör içindeki payının çoğaltılması ve ana yüklenici vasfına haiz firma sayısının artması sektörün sürdürülebilir büyümesi için önem arz etmektedir. Küçük, orta boy ve büyük ölçekteki sanayicinin büyük ölçekte sermaye ve insan yatırımı gerektiren bu sektörde hayatta kalabilmesi ve yüksek katma değerli ürün tedarikini sürdürebilmesi için ana yüklenicilerden alt yüklenici ve yan sanayi firmalarına yeterli büyüklükte iş aktarımı yapmak suretiyle dolaylı ciro yaratması gerektiği ifade edilmektedir. Bu noktada, Başkanlık olarak endüstriyel yenilik değerleme ve destekleme programı gibi uygulamaların daha etkin kullanılması yerinde olacaktır diye değerlendiriyoruz. Türkiye'nin uyguladığı ekonomi politikalarıyla sağladığı güven sonucu Türkiye'ye yönelik yabancı yatırım iştahı da artmış görünmektedir. Cumhurbaşkanlığı Yatırım Ofisi bu noktada yönlendirici ve itici güç olacak önemli bir etkiye sahiptir. Ofis Türkiye'deki yatırım fırsatlarını küresel iş dünyasına tanıtmak ve başta sanayi ve hizmet sektörleri olmak üzere doğrudan yabancı yatırımlarının yoğunlaşmasına katkı sağlamak için gayret göstermektedir. Finans Ofisi ise çeşitlilik arz eden finans piyasalarında Türkiye'nin konumunu güçlendirmeye yönelik pek çok çalışma yürütmekte, bunlara destek olmaktadır. İnsan Kaynakları Ofisi beşerî sermayemizin güçlendirilmesi için ülkemizin dört bir yanında faaliyet göstermekte, kamu hizmetlerinin geliştirilmesi ve etkin şekilde sunulması bakımından eğitim-istihdam bağlantısının sağlanması yanında nitelikli istihdamın temin edilmesi yönünde de önemli adımlar atmaktadır.

Türkiye önemli bir yönetim reformuyla hükûmet sistemini değiştirmiştir. Bununla birlikte Anayasa'ya uygun olarak alt düzenleyici işlemlerle idareyi geliştirme süreklilik arz etmesi gereken bir süreçtir. Bazı kurumların kaldırılmasıyla Cumhurbaşkanlığı Personel ve Prensipler Genel Müdürlüğü, kamu çalışanlarının hukuki ve mali statülerine ve kamu yönetiminin temel ilkelerine ilişkin düzenleyici rol üstlenen Strateji ve Bütçe Başkanlığıyla kamu sendikaları bakımından Çalışma Bakanlığı hariç tutulduğunda tek kurum hâline gelmiştir. Dünya ölçeğinde her bakımdan rekabetçi bir yapının kurulması diğer şartlarla birlikte rekabet edebilir nitelikte personel istihdamını da gerekli kılmaktadır. Eğitim ve istihdam kurumlarının oluşturacağı sağlıklı bir planlamayla öngörülebilir eğitim istihdam ilişkisinin kurulması bu sürecin önemli unsurudur. Bugün itibarıyla sayıları 5 milyonu aşan kamu görevlilerinin yürüttükleri hizmet, taşıdıkları sorumluluk ve hitap ettikleri kitle dikkate alındığında toplumsal hayattaki etki alanları ve önemleri daha iyi anlaşılacaktır.

Türkiye'nin güncel ihtiyaçlarından biri de bu çerçevede kamu istihdamını düzenleyen normlarda değişiklik yapmak, personel rejimi reformunu hayata geçirmektir. Planlama ve uygun teşkilatlanmadan sonra kamu hizmet sunumunda etkinliği sağlayacak temel unsur, nitelikli ve yeterli insan gücünün temini, sürdürülebilir hizmet kalitesi içinde kamu çalışanlarının hukuki ve mali statülerinin kabul edilebilir ve uygulanabilir bir şekilde tanzim edilmesidir. Kamu personelinin işe girişten emekliliğe kadar olan süreçte tanım ve statüden başlayarak sınıf, unvan, derece, ceza, ödül, nakil, ilerleme ve yükselmeyi düzenleyen mali ve sosyal haklara ilişkin farklı uygulamaları gidererek bir hakkaniyetli bir mali statüyü mümkün kılan reformist adımlara ihtiyaç vardır. Bu doğrultuda münferit düzenlemeler yerine personel rejiminin bütüncül bir anlayışla ele alınması şarttır. Kamu personelinin işe alınma şartları, görev, yetki ve sorumlulukları, görevin riskleri, görev yapılan yerler ile nitelik, mesleki yeterlilik ve kıdem gibi kriterlere bağlı hakkaniyetli bir ücret sistemini aşındıran düzenleme ve uygulamalar giderilmelidir. Kamu personel bilgi sisteminin kamudaki insan kaynağının niteliğinin yükseltilmesi, etkin kullanılması ve verimli hâle getirilmesini sağlayacak bir altyapıya kavuşturulması gerekmektedir.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Bir dakika veriyorum Sayın Aksu.

Toparlayın lütfen.

İSMAİL FARUK AKSU (İstanbul) - Varsa kurumlar veya birimler arası yetki tedahülünün önüne geçilmelidir. Şehit ve gazi yakınları ile engelliler gibi özel politika gerektiren grupların hem kamuda istihdam edilebilirlik hem de verimli olmalarının temin edilmesine yönelik çalışmalara öncelik verilmeli, kalkınma planı hedeflerinde de vurgulandığı gibi objektif ölçütlerin ve liyakat ilkesinin hâkim olduğu bir kamu personel sistemi tesis edilmelidir.

Sonuç olarak, Türkiye'nin küresel bir güç, lider ülke olma yolunda hızlı adımlarla ilerlemesinin altındaki temel motivasyonlardan birinin de Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemiyle birlikte bütçelerini görüştüğümüz Cumhurbaşkanlığı bağlı, ilgili ve ilişkili kuruluşlar ile sürdürülen köklü devlet geleneğimiz, nitelikli, fedakâr ve her şartta "Önce Türkiye, önce Türk milleti." diyen çalışanların gayretleri olduğunu ifade etmek istiyorum.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

İSMAİL FARUK AKSU (İstanbul) - Bu düşüncelerle Cumhurbaşkanlığı ve kurum bütçelerinin hayırlı olmasını diliyor, sizleri saygıyla selamlıyorum.