Komisyon Adı | : | SAĞLIK, AİLE, ÇALIŞMA VE SOSYAL İŞLER KOMİSYONU |
Konu | : | Ankara Milletvekili Leyla Şahin Usta, Uşak Milletvekili İsmail Güneş, Bayburt Milletvekilili Orhan Ateş ve 106 Milletvekilinin Sağlıkla İlgili Bazı Kanunlarda ve 663 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/1980) |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 2 |
Tarih | : | 08 .02.2024 |
KAYIHAN PALA (Bursa) - Sayın Başkanım, bu maddeyle ilgili Türk Tabipleri Birliğinin bir görüş talebi var, uygun bulursanız önce onları dinleyelim, sonra biz de görüşlerimizi açıklayalım.
BAŞKAN VEDAT BİLGİN - Önce milletvekillerini dinleyelim.
Buyurun.
KAYIHAN PALA (Bursa) - Şimdi, bu maddeyle çok farklı düzenlemeler yapılmaktadır. Önce, maddede olumlu bulduğumuz birkaç şeyi söyleyelim, bu ilk düzenlenen birtakım oranlardaki artış ve yan dal uzmanlarına daha fazla gelir sağlanmasına ilişkin girişimler uygun girişimler ancak temelde şöyle bir sorun var: Hekimlerin kamuda çalışırken elde ettikleri gelirlerin döner sermayeye bağlanıyor olması, bir tür performans sistemine bağlanıyor olması daha önce de birçok kez dile getirdiğimiz gibi çok doğru bir yöntem değil. Ayrıca, burada, sağlık tesisinde dağıtılabilecek ek ödeme miktarının belirlenmesine esas olan unsurlar da tahakkuk gibi, hasta ve çalışan memnuniyeti ve hizmeti elde etme maliyeti gibi faktörler şeklinde sıralanmış, oysa hekimler bilirler, hizmetin kalitesiyle ilgili parametreler değil bunlar; örneğin, hasta memnuniyeti çok fazla gündeme getirilir ama bilgi asimetrisi nedeniyle hasta memnuniyeti sağlık hizmetinin kalitesiyle doğrudan bağlantılı olan bir durum değil.
Şimdi, tekrar, ödemenin usul ve esasları bir yönetmeliğe bırakılıyor. Bu, daha önceki düzenlemelerden farklı değil ve bu nedenle kanunilik ölçütlerinin karşılanmadığını söylememiz gerekir. Aslında bakarsanız, mevcut hâliyle düzenleme daha önce de Anayasa Mahkemesi kararlarında birçok kez karşımıza çıktığı gibi yasama yetkisinin devri niteliği taşıyor, oysa, biliyorsunuz, yasama yetkisi Büyük Millet Meclisinindir ve bu yetkinin devredilmesi söz konusu olamaz. Bu bakımdan, teklif edilen metnin hukukilik özellikleri bakımından ölçütleri karşılayamadığını ve bazı noktalarda keyfiliğe izin verecek bir yaklaşım içerdiğini söylememiz gerekir.
Bu teklif maddesinde en önemli sıkıntılardan bir tanesi, kararda ikinci disiplin cezası olarak değerlendirilen bir ek ödeme kesintilerinin mevcut hâliyle Anayasa'ya aykırı olduğu meselesidir. Şimdi, bakın, bir çalışana, bir sıkıntı yaşıyorsa, uygun olmayan bir tutumu davranışı varsa bir ceza verebilirsiniz ama bu cezayı verdikten sonra onun çalışmasına bağlı bir ödeme biçiminde kesintiye yol açarsanız bir kanıtlanmış suç nedeniyle birden fazla kez ceza vermiş olursunuz. Bu birçok kez Anayasa Mahkemesine götürüldü, Anayasa Mahkemesi bunu uygun bulmadı, geri döndü. Şimdi tekrar bu kesintilerin Anayasa'ya aykırı bir şekilde bu kanun teklifine girdiğini görüyoruz, bunun açıkçası doğru bir tutum olmadığını bir kez daha söylemiş olayım. Burada ek ödemenin verilmemesi, verilecek ek ödemenin sağlık çalışanlarının gelirlerinin önemli bir kısmını oluşturması yüzünden çok ciddi mağduriyetlere yol açabileceğini de söylemek isterim.
Öte yandan -daha sonra, en son maddede konuşacağız ama- burada Hastane Koordinasyon Kuruluna da kanunla tanımlanmamış önemli bir işlev, yetki verilmektedir. Bunun da Anayasa'ya aykırı olduğunu ve bu düzenlemenin suç ve cezaların kanuniliği ilkesiyle bağdaşmadığını bir kez daha söylemek isteriz. Sağlık Bakanlığı bünyesinde kurulan bir kurula 657 sayılı Yasa'nın disiplin hükümleri ile devlet memurları disiplin yönetmeliği dışında bir yapı olarak ceza tayini ve buna bağlı olarak mevzuatta bulunmayan bir cezalandırma yetkisi tanımlanmasının hukuk devleti ilkesiyle ve kamu görevlilerine tanınan koruma kurallarıyla ilişkili olmadığını, bunun aykırı olduğunu söylüyoruz. Bu nedenle bu maddenin yeniden düzenlenmesi gerektiğine vurgu yapıyoruz.
Teşekkürler.