KOMİSYON KONUŞMASI

HAKAN ŞEREF OLGUN (Afyonkarahisar) - Sayın Başkan, kıymetli hazırun; şu anda Komisyonumuzda görüşülmekte olan torba kanunla ilgili olarak ben de şunları söylemek istiyorum: Öncelikle, bu taslakta kanuni zorunluluk olmasına rağmen, önceki birçok kanun teklifinde olduğu gibi bu teklif üzerine de bir etki analizi yapılmadığı görülmektedir. Uygulamada öngörülebilirlik için kanun tekliflerinin tamamının etki analizi yapılmalı ve teklif bu analizle birlikte Meclise sunulmalıdır.

Diğer bir konu, teklifin 38'inci maddesiyle deprem bölgesindeki sanayi altyapısına destek uygulamalarının bir yıl daha uzatılması, 39'uncu maddesiyle Ramazan ve Kurban Bayramlarında ödenen bayram ikramiyesi tutarının artırılması düzenlenmektedir. Teklifin bu maddelerini olumlu karşılamakla birlikte yetersiz buluyoruz. Deprem bölgesine daha çok destek sağlanmalı, bayram ikramiyeleri de en az 7 bin TL olmalıdır ancak bahsedilen düzenlemelerin Adalet Komisyonunda değil Plan ve Bütçe Komisyonunda görüşülmesi gerekmektedir. Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı tarafından belirlenen tali komisyonların yalnızca göstermelik kalması yasama kalitesi açısından sorunlu bir durumdur. İlgili maddelerin Plan ve Bütçe Komisyonunda da görüşülmesi gerekmektedir.

Yine, kanun yapım tekniğine aykırı bir şekilde düzenlenmiş bir taslakla karşı karşıyayız. Teklifin 37'nci maddesiyle 2004 sayılı İcra ve İflas Kanunu, 4675 sayılı İnfaz Hâkimliği Kanunu, 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu, 5252 sayılı Türk Ceza Kanununun Yürürlük ve Uygulama Şekli Hakkında Kanun, 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu, 5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun, 5320 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun Yürürlük ve Uygulama Şekli Hakkında Kanun, 5326 sayılı Kabahatler Kanunu, 5395 sayılı Çocuk Koruma Kanunu, 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun olmak üzere toplam 11 farklı kanunda değişiklik öngörülmektedir. Kanun tekliflerinde bir maddeyle -belirli bir amaca yönelik- birden fazla kanunda değişiklik yapılması mümkündür ancak bu değişikliklerin aynı amaca yönelik olması gerekmektedir. Teklifin 37'nci maddesinde hem sürelere ilişkin düzenlemeler yapılmış hem de para miktarları değiştirilmek istenmişti. Bu yöntem kanun yapım tekniğine aykırı olup bir maddede birbirinden ilgisiz konular hakkında çok sayıda kanun maddesinde değişiklik yapılması teklifteki madde sayısını düşürse de kanun yapım sürecinin kalitesini zedelemektedir.

Bu itirazlarımız dışında, teklifte kanun yollarına başvuru sürelerinin yeknesak hâle getirilmesi, temyiz ve istinaf sürenin başlangıcına tefhim yerine tebliğin esas alınması, yine, para miktarının artırılması ve hükmün açıklanması kararlarında istinaf ve temyiz yolunun açılması gibi olumlu düzenlemeler bulunmakta ise de bunların dışında, insan hakları tazminat komisyonu kurulması şeklinde bir teklifi biz yanlış buluyoruz. Anayasa'mızda belirtildiği üzere, Türk milleti adına yargılama yapma yetkisi bağımsız mahkemelere ait olup bu mahkemelerdeki bir yetkinin alınıp idari bir işlem tesisine esas olmak üzere Adalet Bakanının kuracağı bir komisyonunda görülmesi bizce külliyen hatalıdır.

Yine, bunun dışında, Anayasa Mahkemesince iptal edilen TCK 220'nci maddeyle ilgili düzenlemenin yine burada Anayasa Mahkemesinin kararını karşılamadığı kanaatindeyiz. Ancak bunun dışında, yine, bizim İYİ Parti olarak Komisyona teklifimiz olacak. Emekli ikramiyeleri her ne kadar bizim Komisyonun görevi olmasa da... Ben teklifteki parayla ilgili tüm kısımların -madem para cezaları artırılıyor- aynı oranda artırılmasının -çünkü toplayacağımız parayı yine biz halkımız için topluyoruz- emekli ikramiyesinin de o oranda artırılmasının uygun olacağını ve bu bayram öncesi de tüm Meclisimizin dua alacağını, sevap kazanacağını düşünüyorum.

Hepinize teşekkür ediyorum.