KOMİSYON KONUŞMASI

MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Teşekkür ederim Sayın Başkanım.

Değerli milletvekili arkadaşlarım, kıymetli bürokratlar, değerli basın mensupları, sivil toplum kuruluşlarımızın değerli temsilcileri; hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Evet, benim saydığım kadarıyla 28 kanun, 2 kanun hükmünde kararnamede değişiklikler yapan bir teklifi görüşüyoruz. Öncelikle teklif sahibine ve bürokrat arkadaşlarımıza başta Hazine ve Maliye Bakanlığımız olmak üzere teşekkür ediyorum. Her maddeyle ilgili çok kapsamlı bir etki analizini çıkarmışlar, bizlere dağıttılar.

Evet, bu torba düzenlemeyle ilgili de Milliyetçi Hareket Partisinin görüşü bellidir, daha önceden yıllarca ifade ettik ama bu teklifin bir farklı tarafı var değerli arkadaşlarım; teklif sahibi değerli milletvekili arkadaşımız Ali Bey çok güzel izah etti yani bir uyarlama yapılıyor burada. Yani farklı farklı kanunlarda bir değişiklik yapmak amacıyla değil de bir uyarlama yapmak amacıyla... İşte, Anayasa Mahkemesi kararları var bazı konularda, onların yerine hüküm koymak; yine, süresi biten, yıl sonunda süresi bitecek ve fayda gördüğümüz bazı uygulamalar var, onların süresinin uzatılmasına yönelik düzenlemeler var; güncellemeye yönelik, işte, teknolojideki gelişimden yararlanmaya yönelik düzenlemeler var. Bu anlamda "uyarlama kanun teklifi" demek daha doğru bizce de.

Bu vergi kanunlarıyla ilgili, Aşkın Bey'in söylediği konuda şunu ifade edeceğim: Bir defa yeni sistemde, değerli arkadaşlar, yürütme yetkisi Anayasa 8, Anayasa 104'e göre Cumhurbaşkanına ait. Evet, vergiler kanunla çıkarılır; 73'ncü madde; "Vergi, resim harç ve benzeri malî yükümlülükler kanunla konulur, değiştirilir veya kaldırılır." diyor. Hemen sonrasındaki fıkrada da -Aşkın Bey de okudu- "Vergi, resim, harç ve benzeri malî yükümlülüklerin muaflık, istisnalar ve indirimleriyle oranlarına ilişkin hükümlerinde kanunun belirttiği yukarı ve aşağı sınırlar içinde değişiklik yapmak yetkisi Cumhurbaşkanına verilebilir." diyor yani yapılan düzenlemelerin de Anayasa'nın bu hükmüne aykırı olduğunu düşünmüyoruz yani geçmişte bu yetki Bakanlar Kuruluna veriliyordu, biliyorsunuz.

RAHMİ AŞKIN TÜRELİ (İzmir) - Beş yıl veriliyor zaten kanunla, sonraki beş yılın...

MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Uzatma yetkisi verebiliriz, yürütme yetkisi çünkü Cumhurbaşkanında.

RAHMİ AŞKIN TÜRELİ (İzmir) - 2028'de belki sistem başka bir şey olacak.

MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Yeni bir vergi koymuyoruz Aşkın Bey yani vergiyi ancak kanunla koyarız, onda hemfikiriz ama uygulamayı uzatma konusunda, yürütme yetkisi Anayasa 8, Anayasa 104'e göre Cumhurbaşkanında yani eskiden Bakanlar Kurulu yazılıyordu böyle...

RAHMİ AŞKIN TÜRELİ (İzmir) - Sayın Kalaycı, beş yıl sonrasına yetki veriyoruz Cumhurbaşkanına, şu ana değil. Şu an için verilen yetkiler olabilir, 73'te var. Beş yıl sonrasına, 2028'e uzatıyoruz; 2028'de bir beş yıl daha uzatma...

MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Ama mevcut uygulamayı uzatıyoruz.

RAHMİ AŞKIN TÜRELİ (İzmir) - Doğru değil ama.

MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Mevcut uygulamayı uzatıyoruz.

RAHMİ AŞKIN TÜRELİ (İzmir) - Yok yani Anayasa'ya aykırı düşüncemiz.

MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Bununla ilgili tonlarca örnek çıkar. Geçmişte Bakanlar Kuruluna veriliyordu bu tür uzatma yetkileri, şimdi Cumhurbaşkanı.

RAHMİ AŞKIN TÜRELİ (İzmir) - Ama o da yanlıştı, şimdi de yanlış.

MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Yani Bakanlar Kurulunun yerine Cumhurbaşkanı geldiği için. Ya, yürütme görevini yapıyor. Elbette bazı konularda yetki verilmesi gerekiyor, değilse yürütme yetkisini almanın bir anlamı yok ki.

RAHMİ AŞKIN TÜRELİ (İzmir) - Kanunla yapıyor, yapılmış zaten, beş yıl kanunla uzatıyoruz Sayın Kalaycı.

HÜSEYİN ALTINSOY (Aksaray) - Belli bir oran; alt sınır, üst sınır...

AHMET VEHBİ BAKIRLIOĞLU (Manisa) - Süresiz verelim o zaman (!)

MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Tamam. Ben size... Aşkın Bey, geçmişte, Bakanlar Kuruluna, hakikaten, çok sayıda, benzer şekilde ama...

RAHMİ AŞKIN TÜRELİ (İzmir) - Sayın Kalaycı, doğru olduğu anlamına gelmiyor. Neyse, siz konuşmanızı yapın. Siz ismen beni söylediğiniz için ben de karşılık olarak söyledim.

MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Bu konuda -bilmiyorum, belki hukukçu arkadaşlarımız da vardır- ben bir aykırılık görmüyorum. 73'e göre vergiyle ilgili; istisna, indirim oranlarıyla ilgili alt ve üst sınırlar arasında yetki veriliyor, her zaman veriliyor. Diğer konulardaki verilen yetkiler de dediğim gibi, yürütme yetkisi Cumhurbaşkanında olduğu için Anayasa 8, Anayasa 104'e göre bu yetki de verilebilir yani bu konuda Anayasa'ya bir aykırılıktan bahsedemeyiz.

Baktığımız zaman, yarıdan fazlası -herhâlde 41 madde- vergi kanunları, Gelir İdaresiyle ilgili kanun ve amme alacaklarıyla ilgili kanunda yapılan düzenlemeleri içeriyor. Burada TÜRMOB'dan kimse var mı bilmiyorum ama bu konuda TÜRMOB da güzel bir çalışma hazırlamış, her zamanki gibi, ona da baktım ben. Onların da bir iki önerisi dışında, geneline çok olumlu baktıklarını görüyoruz yani ihtiyaç olan bazı düzenlemeler yapılıyor. İşte, ihracatın desteklenmesine yönelik düzenlemeler var, ülkemize döviz girişini sağlamaya yönelik düzenlemeler var, vergi gelirlerini artırmaya dönük düzenlemeler var, özellikle denizcilik alanında harçları ve idari para cezalarını güncellemeye dönük düzenlemeler var, vergi güvenliğini sağlamaya dönük düzenlemeler var; yine, baştan söylediğim gibi, bazı uygulamalarda süre uzatımına dair düzenlemeler var, başta Gelir İdaresi Başkanlığımız olmak üzere kamu kurumlarımızın ihtiyacı olan bazı konularda düzenlemeler var; yine, vatandaşlarımıza bazı alanlarda kolaylık getiren ve mali yüklerini azaltan düzenlemeler var, uygulamada karşılaşılan bazı ihtilafları sona erdirmeye dönük düzenlemeler var; yine, baştan ifade ettiğim, Anayasa Mahkemesinin iptal kararları doğrultusunda yapılan düzenlemeler var, bazı uygulamaların elektronik ortama aktarılmasıyla ilgili düzenlemeler var, bir de kamu personeliyle ilgili statü belirlemeye dönük düzenlemeler var; yine, huzur hakkıyla ilgili ayrı bir düzenleme, yönetici görevi sona erenlere ilişkin gibi düzenlemeleri içeren bir kanun teklifi. Baştan da söylediğim gibi yani bunun hepsini ayrı ayrı kanun teklifi hâline getirsek gerçekten altından kalkabilmek mümkün değil yani bir sürü kanun teklifi olur. Bu şekilde hepsini bir kanun teklifi içinde toplamanın bu anlamda doğru bir uygulama olduğunu düşünüyorum.

Maddelerle ilgili görüşlerimizi maddeler görüşülürken ayrıca ifade edeceğiz.

Ben teşekkür ediyorum. Ali Bey'e de teşekkür ediyorum bu teklifi verdikleri için.