KOMİSYON KONUŞMASI

HÜSEYİN YILDIZ (Aydın) - Teşekkür ederim Sayın Başkanım.

Değerli Komisyon üyeleri, değerli basın, Bakan Yardımcılarım, genel müdürlerim, değerli arkadaşlar; gelen bu teklifi incelerken şunu düşündüm: Acaba bu teklif sahipleri bu teklifi gerçekten iyice incelemişler mi diye kendi kendime düşündüm dünden beri, benim elime geçtikten sonra incelettim. Her şeyden önce, denizlerde, boğazlar ve kanallarda, gemilerin, liman ve tersaneye giriş ve çıkışlarında veya rıhtım ve iskeleye yaklaşma ve ayrılması aşamalarında, bağlamasında, gemilerin buraları terk etmelerinde herhangi bir nedenle yer değiştirmelerinde verilen hizmetler, Danıştay kararlarına Sayıştay raporlarından yansıdığı şekliyle söz konusu hizmetler kamu hizmetidir.

Daha önce bu işleri... Demin Ulaş Vekilim hem firmaların ismini söyledi hem isimlerini söyledi. Bu kanun teklifinin buraya gelmesinin şekli, şeması, bu firma sahiplerini, bu firmaları korumak amacıyla gelen bir kanun teklifidir. Net ve öz söylüyorum. Çünkü özelleştirmede -demin söylediği gibi Sayın Başkanın- "Kamu İhale Kanunu" olarak biz buraya yazarsak ihale şeklini zaten sorun çözülüyor ama siz bu kanun tekliflerini getirdiğinizde farklı bir şekilde kanunların arkasında birilerini korumak için bu yasa teklifini getiriyorsunuz. Şayet bu yasa teklifi bu şekilde çıktığı zaman, özellikle AK PARTİ'li milletvekili arkadaşlarım, Sayın Bakanım, Komisyon Başkanımız, inanın ki biz gidip de vatandaşların içinde gezemeyiz. O yüzden bizim tekrar oturup... Burada önemli olan kamu yararıysa burada -rakamlar öyle küçük rakamlar değil, 4 milyar dolardan bahsediyoruz- biz bu kanun teklifini herkesin katılabileceği, kamu yararına olacak şekilde düzenlememiz gerektiği inancını taşıyorum.

Yine, Ulaş Başkanımın anlattığı gibi, demin isim isim vermesine rağmen, kamunun ne kadar zarar ettiğini, bu firmaların ne kadar kâr ettiğini hepimiz biliyoruz, Ulaştırma Bakanı başta olmak üzere hepsini iyi biliyor. O yüzden, birileri, sadece birkaç tane firma para kazansın diye biz Türkiye'deki 85 milyon vergisini ödeyen vatandaşın haklarını onlara vermememiz gerekiyor. Burada bu kanun teklifiyle birileri korunuyor ve birilerine ihale olarak onlara hazırlık yapılıyor. Biz gerçekten bu kanun teklifini çıkarıyorsak "Kamu İhale Kanunu" olarak buraya koymamız gerekiyor; oraya girecek olan firmaların eşit şekilde yarışması gerektiğini savunuyorum.

Değerli arkadaşlar, demin sayın vekilim dedi ki: "Ben çok ihalelere, girdim." Bu işleri bilen bir insanım, ben kendisine soruyorum: Bu ihaleler yapıldıktan sonra, Cumhurbaşkanın yetkisiyle ihale aldıktan sonra herhangi bir artış veya eksilme olur mu, böyle bir kanun var mı, böyle bir şey var mı? Mümkün değil, yok ki, öyle bir şey yok. İhale yapılıyor, ihaleyi alan firma eğer benim yandaşımsa ben ona göre düzenleme yaparım, yetkiyi almışım, değilse batırırım ben onu. Böyle bir İhale Kanunu olur mu arkadaşlar? O zaman ihale yapmayacaksınız, direkt çağıracaksınız "Buyurun, burada 4-5 milyar dolar gelir var, bunun 500 milyon doları hazineye ve Ulaştırma Bakanlığına gidecek; 3,5 milyar doları da senin olsun." deyip geçeceksiniz. Yani bir iş, ihale yapıldıktan sonra herhangi bir kurumun eksiltme veya artış olarak müdahale etme şansı yok, yapılmaması gerekiyor zaten. O zaman şunu söylüyor: "Ben eğer alırsam ihaleyi eksilmede veya artışta, bu ihaleyi aldıktan sonra da Cumhurbaşkanına yakınsam benim haklarımı koruyacak, yakın değilsem benim haklarımı yok edecek, beni orada batıracak." Yani işin gerçeği bu yani açık ve net söylüyorum. Ve bu kanunların arkasından dolaşmamızın bir anlamı yok. Burada 85 milyonun hakkı var, iki üç tane firma için buraya kanun teklifini getirmeyin! Özelleştirme Kanunu'nu koyalım buraya, fark etmez ama eşit şekilde firmaların yarışmasını istiyorsak, kamu zararını engelliyorsak eşit şekilde de kanun çıkarmamız lazım. Maalesef, üzülerek söylüyorum, çoğu zaman torba yasalarda birilerini, bazı firmaları korumak için kanun teklifi getiriyorsunuz.

Değerli arkadaşlar, yarın siz gidersiniz başkası da gelir; bu devlet, bu ülke hepimizin. Milletvekili olarak milleti temsil ediyoruz, kişileri değil; eğer milleti temsil ediyorsak milletin hakkını korumak zorundayız. Eğer ben bugün iki üç tane firmayı koruyorsam, kanun teklifi getirip buraya diretiyorsam kusura bakmayın, biz milletvekili değiliz, birilerinin vekiliyiz demek anlamına geliyor.

Bu yüzden, özellikle AK PARTİ milletvekillerinden ve MHP milletvekillerinden rica ediyorum: Bu kanun teklifini iyi inceleyin, geçmişi iyi inceleyin; inceledikten sonra -Sayın Bakanım da çok iyi biliyor- bu konuyu hep beraber düzetip buradan çıkarken de vicdanımız rahat olarak çıkmak zorundayız. Biz, buraya, Türkiye Büyük Millet Meclisine geldiğimizde birilerini korumak için değil, firmaları korumak için değil halkımızı korumak için buraya geldik. Doğru kanun çıkarmak zorundayız; 3 kişi para kazanacak diye de... Demin Ulaş Başkanım net ve öz olarak hepsini açıkladı ama gerçek bu. Konuşmaları var, basına düştü ve biz onlar için bu kanun teklifini getiriyoruz buraya arkadaşlar, dürüstçe söyleyeyim size.

BAŞKAN ADİL KARAİSMAİLOĞLU - Hüseyin Bey, haksızlık etmeyin.

HÜSEYİN YILDIZ (Aydın) - O yüzden, özellikle ben sizden şunu istiyorum arkadaşlar: Biz milletin vekiliysek doğru bir kanun yapacağız. Herkes, hangi firma istiyorsa katılsın, kamu yararını sağlasın, yine aynı firma alsın fark etmez ama birilerine özel kanun yapacaksak bizim burada oturmamızın bir anlamı yok; biz sadece şerhimizi hazırlarız, koyarız ve kalkıp gideriz ama üzülerek söylüyorum: Ben bunu iki günden beri inceliyorum, bir müddet okudum, bu işin uzmanlarına sordum; bu kanunun yanlış çıkacağını, yanlış olduğunu size söylemek istiyorum arkadaşlar.

Değerli arkadaşlar, burada bazı şeyler anlatmak istiyorum. "Kanunda ihalenin kamu payının artması suretiyle yapılacağı düzenlendiğinden bu pay ihaleyle belirlenecek olup bu pay üzerinde artık herhangi bir idare makamının artırma veya eksiltme yetkisi kalmayacağından bu hükmün çıkarılması gerekir." Şurada "Kılavuzluk ve römorkörcülük hizmetlerinin verildiği deniz alanlarındaki deniz trafik yoğunluğu göz önünde bulundurularak aylık gayrisafi hasılattan alınan payları %40'a kadar artırmaya veya %5'e kadar indirmeye Cumhurbaşkanı yetkilidir." diyor.

Değerli arkadaşlar...

DENİZCİLİK GENEL MÜDÜRÜ ÜNAL BAYLAN - İhale değil Sayın Vekilim bu. Çok özür dilerim; bu, ihale maddesi değil.

HÜSEYİN YILDIZ (Aydın) - İhale maddesi değil, buraya ilave etmişsiniz; bak, ne diyor...

DENİZCİLİK GENEL MÜDÜRÜ ÜNAL BAYLAN - Hayır, o başka bir konu.

HÜSEYİN YILDIZ (Aydın) - Başka konu değil.

Bir şey söylüyorum: Burada "Cumhurbaşkanının eksiltme ve arttırma yetkisi var." diyor.

DENİZCİLİK GENEL MÜDÜRÜ ÜNAL BAYLAN - Bu, ihale değil ama; bu, ihale değil Sayın Vekilim. Bu ihale bir sonraki maddenin konusu, ihale değil bu.

HÜSEYİN YILDIZ (Aydın) - Tamam, bunu da göz önüne koyduğun zaman aynı şeye geliyor.

DENİZCİLİK GENEL MÜDÜRÜ ÜNAL BAYLAN - Burada yüzde 30 var ya Sayın Vekilim, şu anda ihale dışında...

Sayın Başkanım, çok özür dilerim ama farklı şeyler konuşulduğu için...

BAŞKAN ADİL KARAİSMAİLOĞLU - Hüseyin Bey, bunları maddelerde konuşacağız, genelini bitirelim isterseniz.

HÜSEYİN YILDIZ (Aydın) - Bir dakika.

Her sahada ayrı ayrı yapılacağının açıkça düzenlenmesi gerekmiyor mu bunun? Mesela ihale ediyorsun; her sahanın kendine özgü yapısı, kendine özgü geliri yok mu? Hepsini toplu yapmak zorunluluğun var mı senin?

DENİZCİLİK GENEL MÜDÜRÜ ÜNAL BAYLAN - "Toplu olarak yazacağız." gibi bir madde yok Sayın Vekilim.

HÜSEYİN YILDIZ (Aydın) - Burada yazıyor.

DENİZCİLİK GENEL MÜDÜRÜ ÜNAL BAYLAN - "Toplu yazacak" demiyor Sayın Vekilim.

HÜSEYİN YILDIZ (Aydın) - Bak, şimdi, şöyle; siz şunu diyorsunuz, örnek verelim: Çanakkale Boğazı ve İstanbul Boğazı'nın dışındaki bütün yerlerin şu an işletmesinin yüzde kaçı kime ait?

DENİZCİLİK GENEL MÜDÜRÜ ÜNAL BAYLAN - Yüzde 38'i kamu kuruluşlarına ait Sayın Vekilim, yüzde 38'i kamu kuruluşlarına ait.

HÜSEYİN YILDIZ (Aydın) - Yüzde 38'i...

DENİZCİLİK GENEL MÜDÜRÜ ÜNAL BAYLAN - Evet.

HÜSEYİN YILDIZ (Aydın) - Geri kalan?

DENİZCİLİK GENEL MÜDÜRÜ ÜNAL BAYLAN - Tekil limanlara ait, özelleştirilen limanlara ait, yap-işlet-devret limanlarının kendi kanun hakkında kendilerine ait.

HÜSEYİN YILDIZ (Aydın) - Hayır. Hangi firmalar, kaç tane firma bu işi yapıyor, onu soruyorum sana.

DENİZCİLİK GENEL MÜDÜRÜ ÜNAL BAYLAN - Çok özür diliyorum, usul bu değildir ama bu ihaleye konu yer tüm Türkiye'deki kılavuzluk ve römorkörcülük hizmetlerinin yüzde 35'idir, geri kalan yüzde 65'i zaten mevcut kanunlarla beraber kişilere aittir.

ULAŞ KARASU (Sivas) - "Şu anda kılavuzluk hizmeti veren kaç firma var?" diyor, onu soruyor.

BAŞKAN ADİL KARAİSMAİLOĞLU - "Kılavuzluk hizmeti veren kaç firma var?" diyor.

DENİZCİLİK GENEL MÜDÜRÜ ÜNAL BAYLAN - 9, Türkiye'de şu anda bu yüzde 35 ihaleye konu 9 firma var.

HÜSEYİN YILDIZ (Aydın) - Şu an, şu an...

DENİZCİLİK GENEL MÜDÜRÜ ÜNAL BAYLAN - 9 şu an ama ihaleyle beraber 20 de olur, 30 da olur. Onların lehine de bir madde bulunmamaktadır; açık ihale, artırma ihale, her şey olur.

Özelleştirme Kanunu'nun sebebini söyleyeyim: Devletin bir yetkisini devretmesi ya Devlet İhale Kanunu'yla ya da Özelleştirme Kanunu'yla olur. Özelleştirme İdaresiyle bu maddeyi çalıştık, böyle bir madde hazırladık. Burada, anlatılan usulde pazarlık usulü kesinlikle yoktur Sayın Başkanım, sayın vekillerim; burada bir açık artırma vardır, ilana çıkılacaktır, talepler toplanacak ve açık artırma... Yanlış yazılma varsa tabii ki düzeltilebilir ama bizim asla birilerine vermek gibi bir niyetimiz yoktur, ben bunu asla kabul etmiyorum.

ULAŞ KARASU (Sivas) - Şimdi, 4046 sayılı Kanun maddesi geliyor; onunla ilgili ihale yöntemlerine bakalım, hangisinin nasıl yapıldığına.

HÜSEYİN YILDIZ (Aydın) - Şimdi -daha önce bir vekilim daha söyledi- "Bu ihale yapıldıktan sonra genelge çıkararak ona göre yapılır." diye bir madde var burada.

Şimdi, örnek verelim, "Bir bölgesel hizmet sahasında kılavuzluk hizmetleri ve römorkörcülük hizmetleri aynı kişilere verilemez. Bu çerçevede imzalanan sözleşmeler özel hukuk hükümlerine tabidir. İhale aşamasında 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun ceza ve yasaklama hükümleri, sözleşmenin uygulanması aşamasında 5/1/2002 tarihli ve 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununun ceza, yasaklama ve sözleşmenin feshi hükümleri uygulanır." diyor.

Şimdi, şöyle; yine geçici 1'inci madde uyarınca mezkûr yönetmelik, 4046 sayılı Özelleştirme Kanunu ile 4734 sayılı Kamu İhaleleri Kanunu, 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununda düzenlenen ihale usulleri esas alınarak hazırlanır ve bu kanuna aykırı hükümler içeremez diyor. Yönetmelik hazırlanırken kolaylık sağlanması ve çerçevesinin belirmesi açısından kanunun tamamına esas alınan ilgili kanunların açıkça belirlemesi yerinde olacaktır diyor. İdarece yapılan her işlemin hızla yerine getirilmesi esas olduğundan kanunla vurgulanması yerinde olacaktır. Hâlihazırda yönetmelik olduğu düşünüldüğünde, yeni yönetmeliğin çok kısa sürede hazırlanabileceğini ve yönetmelik çıkarılmasının bu kadar uzun süreye yayılmasının izah edilebilir hiçbir gerekçesi olmayacağını söylüyor. Doğru mu?

Şimdi, sen orada "altı yedi ay" demişsin, "yönetmelik çıkaracağım..." Neden altı yedi ay süre istiyorsun? Sebep? Yani bir ayda çıkarman gerekirken ihale bittikten sonra neden altı yedi aylık süre istiyorsun?

HALİL ELDEMİR (Bilecik) - İhale değil de kanun çıktıktan sonra altı ay...

HÜSEYİN YILDIZ (Aydın) - Evet, kanun çıktıktan sonra... Neden? Sebebini söyleyin bana.

BAŞKAN ADİL KARAİSMAİLOĞLU - Maddelere geçince hepsinin detayına gireriz Sayın Vekilim, şu genel görüşmeyi bitirelim de.

HÜSEYİN YILDIZ (Aydın) - Yani bu konuda, ben, tekrar, gelen bu... Yine söyleyeyim: Kamu İhale Kanunu'nun uygulanması gerektiğini tekrar ediyorum. Kişilere değil toplumun, kamunun yararına gelecek şekilde düzenleme yapılması gerektiğini savunuyorum. Bu kanun çıktıktan sonra, inşallah, bir daha sizinle görüşeceğiz; o ihalelere kimlerin girip girmeyeceğini, kimlerin rekabet edip etmeyeceğini hep beraber göreceğiz. İstiyorsan firmaların isimlerini ben yazayım, bir zarfa koyup kapatayım, bir dahaki toplantımızda o ihale olduktan sonra açıp o firmaları okuruz beraber.

Teşekkür ediyorum Başkanım.