Komisyon Adı | : | MİLLİ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONU |
Konu | : | Sinop Milletvekili Nazım Maviş ve 101 Milletvekilinin, Öğretmenlik Mesleği Kanunu Teklifi (2/2239) |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 2 |
Tarih | : | 03 .07.2024 |
MEHMET KARAMAN (Samsun) - Özellikle eğitim çalışanlarının şiddetten korunması ve kariyer basamaklarında ilerleme konusunda özel öğretim kurumlarındaki öğretmenlerin de kapsama alınmış olması önemli bir gelişmedir ancak özel öğretim kurumlarındaki öğretmenlerin sadece ilgili kariyer ünvanlarını alacak olmaları, buna karşın ünvanın getireceği özlük haklarını elde etmelerini sağlayacak bir düzenlemenin olmayışından hareketle kanunun kapsayıcılığının zayıf olduğu söylenebilir. Bununla birlikte, eğitim yöneticiliğinin profesyonel bir meslek olarak değerlendirilmesi konusunda kamuoyu beklentisinin de karşılanmadığını görmekteyiz. Özetle, ek maddeler ve geçici maddeler hariç 194 maddeden oluşan Avukatlık Kanunu ya da 122 maddeden oluşan Hâkimler ve Savcılar Kanunu'yla karşılaştırıldığında bu meslek kanununun meslek mensuplarının ihtiyaçlarına cevap verecek nitelikte olmadığı açıkça görülmektedir.
Ayrıca, kanun, Öğretmenlik Meslek Kanunu'yla özlük haklarının güvence altına alınmasını isteyen özel okul öğretmenlerinin beklentilerini de karşılamamaktadır. 2014 yılında değişen 5580 sayılı Kanun'a göre, özel öğretim kurumlarındaki öğretmenler asgari ücretle çalıştırılabilmektedir. Bu durum öğretmenlik mesleğinin toplumsal imajına zarar vermektedir. Öğretmen dahi olsalar İş Kanunu'na tabi olmalarının getirdiği birtakım problemlerin, sigorta, mesai ve çalışma saatleri, kurum içi görevlerinin belirsiz ve esnek olmasından dolayı bunun çözülmesi, bu kanun kapsamında ele alınarak çözülmesi gerekmektedir.
Diğer bir konu, teklifte ücretli öğretmenlerin durumlarıyla ilgili düzenlemeler yer almamaktadır. Devletin yirmi gün çalıştırdığı öğretmene on dört gün sigorta yapması öğretmenler için ciddi bir mağduriyete neden olmaktadır; diğer tüm sosyal hakları da verilmelidir.
Diğer bir konu, özel eğitimde görev alan öğretmenlerin mesleki riskleri, yıpranmaları haklar ve sorumluluk açısından yeniden ele alınmalıdır. Örneğin, bu öğretmenlere karşı karşıya oldukları riskler karşısında haklar tanınmalıdır. Özellikle orta ve ağır engelli bu otistik öğrencilere eğitim veren öğretmenler çok yıpranmaktadır; özel öğretim kurumlarındaki öğretmenlerin durumları da bu maddede ele alınmalıdır.
Diğer, son madde de müfettişlerin kadro karşılığı stratejik planlamalara uygun normları belirlenmelidir.
Teşekkür ediyorum.