Komisyon Adı | : | MİLLİ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONU |
Konu | : | Sinop Milletvekili Nazım Maviş ve 101 Milletvekilinin, Öğretmenlik Mesleği Kanunu Teklifi (2/2239) |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 2 |
Tarih | : | 03 .07.2024 |
HÜSMEN KIRKPINAR (İzmir) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkanım.
Kıymetli milletvekili arkadaşlarım, 2'nci madde "Kapsam" özel okul öğretmenlerinin taban maaş konusu.
Teklifte Millî Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim kurumlarında görev yapan ve öğretmenlerden seçilen eğitim yöneticilerine ve müfettişlere yine yer verilmemiş, önceki teklife nazaran Öğretmenlik Meslek Kanunu'nun kapsamının genişletildiği algısı oluşturulmuşsa da özel öğretim kurumlarında görev yapan öğretmenler ve yöneticilerin mali ve özlük haklarıyla ilgili de herhangi bir ifadeye rastlayamadık. Doktorluk, mühendislik, mimarlık, avukatlık ve eczacılık gibi özel kanunu olan mesleklerde kamuda ya da özelde çalıştığına bakılmaksızın çalışanların ilgili meslek kanununda yekpare bir yaklaşımla yer aldığını görüyoruz.
Millî Eğitim Bakanlığına bağlı faaliyet sürdüren, özel öğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin düşük ücretlerle, güvencesiz koşullarda çalıştırılmasının önüne geçilebilmesi için 14/3/2014 tarihinde 6528 sayılı Kanun'la kaldırılan taban maaş uygulamasının geri getirilmesini istiyoruz. Millî Eğitim Bakanlığına bağlı özel öğretim kurumlarında erken kayıt dönemi için istenen ücretlerin dudak uçuklattığını velilerden gelen şikâyetlerden ve basından takip ediyoruz. Kayıt ücretleri velilerin cebini yakarken mağdur olan diğer bir taraf da kolej, burs, kurs, rehabilitasyon merkezi, kişisel gelişim kursu, okul öncesi anaokulu, kreş ve motorlu sürücü kursu gibi özel öğretim kurumlarında çalışan öğretmenler olmuştur. Her geçen yıl ücretler artarken kurum sahipleri öğretmene asgari ücreti dahi çok görmekte ve asgari ücret altında maaşlarla öğretmenleri çalıştırarak açıkça suç işlemektedirler.
Okul ve kurs ücretleri her yıl yüksek rakamlarla belirlenirken öğretmen maaşları enflasyonun altında ezilmektedir. Barınma, beslenme, giyim ve ulaşım gibi temel ihtiyaçları bile karşılamakta güçlük çeken öğretmenlerin aldıkları aylık ücret insanca bir yaşam sürdürebilmelerine yetecek düzeyde değildir. Kurum sahipleri açısından düşük ücret politikası işletmenin kâr edebilmesi için temel prensip olarak görülürken, öğretmenlerden beklenen yoğun çalışma saatleri ciddi bir sömürü politikası ve kâr hırsının olduğunu ortaya koymaktadır.
5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu'nun 9'uncu maddesinin ikinci fıkrasında "Okullarda yöneticilik ve eğitim öğretim hizmeti yapanlara kıdemlerine göre -emekliler hariç- dengi resmî okullarda ödenen aylık ile sosyal yardım kapsamındaki ek ödeme tutarlarından az ücret verilemez." hükmü yer almaktaydı. Bu hüküm 14/3/2014 tarihinde yürürlüğe giren 6528 sayılı Kanun'un 14'üncü maddesiyle yürürlükten kaldırılmıştır. 2014 yılında Özel Öğretim Kurumları Kanunu'ndan çıkarılan taban maaş uygulanması geri getirilmelidir. Taban maaş uygulamasının tüm özel öğretim kurumlarında uygulanabilmesi ve ekonomik güvence oluşturulabilmesi için, 5580 sayılı Kanun'un 9'uncu maddesinde geçen en az bir yıllık yapılması söylenen belirli süreli sözleşmenin, belirsiz süreli sözleşmeye dönüştürülmesi önem arz etmektedir. Yasal düzenlemenin işlevsel olabilmesi için öğretmenlerin meslekleri dışında unvanlarla ve sigortasız şekilde çalıştırılmaması, Millî Eğitim Bakanlığının denetimlerinin artırılması ve daha önemlisi, bu denetimlerin liyakat sahibi kişiler tarafından yapılması gerekmektedir.
Saygılar sunuyorum.