KOMİSYON KONUŞMASI

YILMAZ HUN (Iğdır) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Şimdi, "Hak, Ödev ve Sorumluluklar" başlıklı ikinci bölümün altındaki "Öğretmenlerin hak, ödev ve sorumlulukları" başlıklı 5'inci maddenin (1)'inci fıkrasının (a) bendinde soyut ifadelere yer verilmiştir. Bu hâliyle yönetmeliklere bırakılan alan idarenin farklı yorum ve uygulamalarına açık olacaktır. Teklifte insan haklarına dayalı, bilimsel, demokratik, laik değerler ile toplumsal cinsiyet eşitliğine dair herhangi bir ifade bulunmamaktadır. Esaslarını Anayasa'da gördüğümüz farklı halkların, inançların ve kimliklerin varlığını reddeden, onları tanımaya yönelik herhangi bir sorumluluğun öğretmenler ya da Millî Eğitim Bakanlığına verilmediği bu maddenin var olan tekçi eğitim politikalarının devamına hizmet edeceği; ayrıca, maddede geçen "okul içi ve dışı imkânları kullanır" ifadesinin de muğlak olmasından ötürü, öğrencilerin, okullarda yerleşik kılınmaya çalışılan "vakıf", "dernek" adı altındaki tarikat ve cemaatlere yönlendirilmesine kapı aralayacağı kesindir.

Yine, kanun taslağında öğretmenlerin sorumlulukları detaylı bir şekilde belirtilirken hakları konusunda daha genel ifadeler kullanılmış olması dikkat çekicidir. Bu durum, öğretmenlerin haklarının korunması ve uygulamasında sorunlar yaşanacağını göstermektedir. Özellikle çalışma koşulları ve ekonomik hakları konusunda ciddi eksiklikler ve muğlaklıklar bulunmaktadır. Ayrıca, maddenin getirdiği öğretmenlerin mesleğe girişleri öncesinde yetiştirilmeleri planlamasının yeni tür bir öğretmen yaratma gayesi taşıdığı, ilk bakışta liyakat ve kariyer esaslarına uyulması önemli bir ilke olmasına rağmen Türkiye'de bu tür süreçlerin şeffaf ve adil bir şekilde yürütülmesi konusunda geçmişte yaşanan sıkıntılar göz önüne alındığında bu ilkenin uygulamada ne kadar etkili olacağı konusunda ciddi endişelerimiz bulunmaktadır; böyle değerlendiriyoruz.

Teşekkür ederim.