KOMİSYON KONUŞMASI

GİZEM ÖZCAN (Muğla) - Sayın Bakan, değerli milletvekilleri; hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Öncelikle iki gündür buradayız hep birlikte, millî eğitimle ilgili bu önemli hususu konuşuyoruz. Adil yönetim anlayışınızdan dolayı sizlere bir kez daha teşekkür etmek istiyorum öncelikle.

Evet, 7, 8, 9 ve 10'uncu maddelerde yer alan "hazırlık eğitimi" düzenlemesinin Anayasa'mıza aykırılığı üzerine kısa bir değerlendirme yapmak istiyorum; görüşmelere geçilmeden önce Anayasa'ya aykırılık dilekçesinde bu hususa yer verdik. 7'nci maddeye de odaklanarak teklifteki "hazırlık eğitimi" düzenlemesi nedir, kısaca hatırlayalım.

Teklifin 7'nci maddesinin (2)'nci fıkrasına göre, öğretmen olarak istihdam edilecekler önce öğretmenlik mesleğine kaynak teşkil eden en az lisans düzeyinde yükseköğretim programlarından mezun olacaklar, ardından da hazırlık eğitiminde başarılı olanlar arasından seçilecekler. Her şeyden önce doğrudan öğretmen yetiştiren kurumlarımız var, o açıdan maddenin belirsizlik yaratmasına izin vermemek için "öğretmenlik mesleğine kaynak teşkil eden" ibaresinden sonra gelmek üzere "öğretmen yetiştiren yükseköğretim kurumlarından ve" ibaresinin de eklenmesi gerekiyor.

Hazırlık eğitimi hususuna gelelim. Teklif kabul edilirse öğretmenlik mesleğinin kaynağı hazırlık eğitimine indirgenmiş olacak; teklifin en yakıcı yanı da burası. Hazırlık eğitimiyle bu kanunla kurulacak olan Millî Eğitim Akademisinin 3-4 dönemlik eğitimi kastedilmekte. Hazırlık eğitiminin içeriği, süresi ve hazırlık eğitimine ilişkin diğer konularınsa yönetmelikle belirlenmesi öngörülmekte. Millî Eğitim Akademisinin teklifteki hâliyle kurulması öğretmen yetiştirmenin üniversitelerden alınarak fiilen Millî Eğitim Bakanlığına devredilmesine neden oluyor ancak öğretmen yetiştirme görevi Anayasa 130'da üniversitelerin görevi olarak tanımlanmıştır. Kısacası teklif üniversitelere "Siz öğretmen yetiştiremiyorsunuz, bu işi yapamıyorsunuz, içeriği yönetmelikle belirlenecek şekilde bunu Millî Eğitim Bakanlığı yapacak." diyor. Millî Eğitim Temel Kanunu'nun 44'üncü maddesinde ise Millî Eğitim Bakanlığına öğretmen ihtiyacını karşılamak için yükseköğretim kurma görevi verilmiş durumda. Öğretmen olma şartı olarak öngörülen hazırlık eğitiminin Millî Eğitim Bakanlığının yönetmelikle belirleyeceği esaslara tabi olması bir bütün olarak eğitim fakültelerine de zarar verecektir. İktidarın bu yolla atanmayan öğretmen sorununu da eğitim fakültelerinden mezun olanları öğretmen olarak atamayarak, saymayarak kendince çözüme kavuşturmaya niyetli olduğu gibi bir fikir de anlaşılıyor bu durumda. Bu yıl itibarıyla 572 bin atama bekleyen öğretmenle birlikte, önümüzdeki dört yıl hiç öğrenci alınmazsa 719.168 öğrenci daha atama bekleyecek. Toplumda 1 milyon 291 bin 168 gencimizin muhatap olduğu büyük bir toplumsal sorundan bahsediyoruz.

Değerli milletvekilleri, hazırlık eğitimi şartını getiren 7'nci maddenin (2)'nci fıkrası, öğretmenlerin öğretmenliğe hazırlık eğitimini Millî Eğitim Akademisinde almalarını öngören 8'inci madde, kimlerin hazırlık eğitimine alınacak olduğunun belirlendiği, 9'uncu madde ve hazırlık eğitiminde başarının nasıl belirleneceğini düzenleyen 10'uncu madde Anayasa'nın 130'uncu maddesinin birinci fıkrasına ve 128'inci maddenin ikinci fıkrasına, 55'inci maddenin de birinci fıkrasına aykırı. Şimdi burada şunu ifade etmek istiyorum: Yürütmeye verilen bir yetki devri var ve burada da hukuk devletinin temel prensibi belirlilik ilkesi yani temel ilkelerden biri olan belirlilik ilkesine göre düzenlemenin idarenin keyfî uygulamalarına neden olmayacak nitelikte olması gerekiyor. Biraz önce ilk imzacı sayın vekilimiz ifade etti, dedi ki: "Kimsenin kuşkusuna aslında yanıt vermemeliyiz." Doğru, şöyle doğru, bu metinler, hazırlanan bu kanunlar hiçbir kuşkuya yer vermeyecek şekilde zaten hazırlanmalı, muğlak ifadeleri içermemeli, herhangi bir şekilde yetki devri olduğunda burada kurumların bunu belirsizlik içerisinde kullanmasına sebebiyet vermemeli.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

GİZEM ÖZCAN (Muğla) - İşte biz bu sebeple kanunun lafzında da bu hususun özellikle düzeltilmesini talep ediyoruz.

Teşekkür ediyorum, saygılar sunuyorum.