Komisyon Adı | : | MİLLİ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONU |
Konu | : | Sinop Milletvekili Nazım Maviş ve 101 Milletvekilinin Öğretmenlik Mesleği Kanunu Teklifi (2/2239) |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 2 |
Tarih | : | 04 .07.2024 |
YILMAZ HUN (Iğdır) - Teşekkür ediyorum.
Türkiye'de neoliberal eğitim politikalarının en bariz sonuçları, işsiz öğretmenler ordusunun yaratılması, düşük ücret, sosyal haklarının kısılması, kamusal eğitimin niteliğinin düşmesi ve buna bağlı olarak eğitim sistemindeki eşitsizliğin derinleştirilmesi, yoksul çocuklara yükseköğretim yolunun kapatılarak onların temel ve mesleki eğitimle yetinir hâle gelmelerine neden olmasıdır. OECD dünyadan örneklerle öğretmenlik mesleğinin eleştirilmesi üzerine hazırladığı bir raporda öğretmenliği çekici bir meslek hâline getirmeyi başaran ülkelerin bunu genellikle sadece ücret yoluyla değil, öğretmenliğin statüsünü yükselterek, gerçek kariyer fırsatları sunarak ve öğretmenlere sorumluluk vererek başardıklarını belirtmektedir. Yüksek niteliğe sahip eğitim sistemleri, öğretmenlerin profesyonel gelişimlerini destekleyerek onların kariyer ilerlemeleri ve ücretlendirmeleri için adil ve şeffaf sistemler oluşturmuştur. Bu sistemler öğretmenin motivasyonunu artırarak onların mesleki becerilerini en üst düzeye çıkarmalarını sağlamıştır. OECD'ye göre eğitim sistemlerinin geliştirilmesi, öğretmenlerin mesleki gelişimlerine yapılan yatırımlarla doğrudan ilişkilidir. Öğretmenlerin sürekli olarak kendilerini geliştirmeleri ve mesleki becerilerini artırmaları eğitimin niteliğinin yükseltilmesinde kritik bir rol oynamaktadır. Bu nedenle, eğitim politikalarının öğretmenlerin mesleki gelişimini destekleyen yapı ve süreçleri içermesi gerekmektedir. Kanun teklifi hazırlanırken eğitimin tüm bileşenlerinin sürece dâhil edilmemesi, görüşlerinin alınmaması ve kalıcı bir süreç yürütülmemesi önemli bir eksikliktir.
"Mesleki gelişim" başlıklı 19'uncu maddenin (1)'inci fıkrasının "Bu faaliyetler, merkezî veya mahalli olarak gerçekleştirilebilir." şeklinde olan ikinci cümlesindeki "mahalli" ibaresi muğlaktır. Mahallî faaliyetlerin kimin tarafından belirleneceği, içeriği ve gereği bilinmemektedir. İçeriği doldurulmadığı, çerçevesi çizilmediği takdirde her mahallede farklı ve keyfî uygulama riski yüksektir. Maddede öngörülenin aksine, 17 kez eğitim sistemini değiştirenler tarafından öğretmen ve yöneticilerin mesleki ve bireysel gelişimlerine yönelik beşer yıllık planlar hazırlanmasının hâlihazırda mümkün olmayacağı aşikârdır. Üniversiteler, sendikalar ve sivil toplum kuruluşları aracılığıyla öğretmen ve yöneticilerin mesleki ve bireysel gelişimlerini takip edecek bir programın tasarlanması gerekmektedir. Bu nedenle teklifin 19'uncu maddesi teklif metninden çıkarılmalıdır diyoruz.
Teşekkür ederiz.