Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
Konu | : | |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 2 |
Tarih | : | 18 .07.2024 |
RAHMİ AŞKIN TÜRELİ (İzmir) - Evet, teşekkür ederim Sayın Başkan.
Biraz önce de söylediğim gibi, Hazine ve Maliye Bakanının bizzat sürükleyicisi olduğu görüştüğümüz bu vergi kanun teklifinin toplumun değişik kesimleriyle ki özellikle işveren örgütleri, meslek odalarıyla tartışıldığını biliyoruz, yurt dışında da yatırımcılarla mutlaka tartışılmıştır. Nedir, ne değildir; belli değil. Burada konuşmamda da söylediğim gibi, öncelikle 104 sayfalık bir metin sızdırılmıştı. Bunun kamuoyunun bir biçimde nabzını tutmak için mi yoksa Hükûmetin içindeki görüş ayrılıkları nedeniyle mi dışarıya bir biçimde yansımış olmasını anlayabilmiş değiliz, aslında bunu da sormak istiyoruz. İlginç olan şu: Orada var olan hususların büyük bir kısmı bugün önümüze gelen kanun teklifinde yok. Halbuki eğer orada makul olan birtakım ifadeler, birtakım düzenlemeler varsa elbette biz de muhalefet olarak destek olurduk buna çünkü biz uzun zamandır onu söylüyoruz, Türkiye'nin bugün en büyük problemlerinden biri vergi adaleti ve yirmi iki yıllık AKP iktidarları döneminde vergi adaleti konusunda atılmış hemen hemen hiçbir adım yok, bir arpa boyu yol gidilmemiş. Bütün planlarda, kalkınma planlarında, orta vadeli programlarda, yıllık programlarda bunlar söylenmesine rağmen hiçbir ilerleme yok. Dolaylı vergilerin payının azaltılmasına ilişkin hiçbir gelişme olmadı, vergi harcamalarının daraltılması, etkinliğine göre bakılıp yeniden gözden geçirilmesine ilişkin bir şey yok. Gene aynı şekilde... Bakın, önümüze gelen bu vergi paketinde bu ülkede çalışan emek kesimine, çalışanlara yani milyonlarca insana ilişkin ciddi bir düzenleme yok. Emekliye ilişkin bir düzenleme... Onu da anlamış değiliz, normal şartlar altında bir biçimde bu kanuna getirdiler emeklilikle ilgili bir düzenleme, tabii ki bir düzenleme olmalı ama bunun yetersiz olduğunu, çok daha artırılması gerektiğini zaten söylüyoruz, önergelerimizde de söyleyeceğiz. Yani toplumun bütün beklentisi bir biçimde burada bugün mevcut vergilerdeki bu çarpık yapının düzeltilmesidir, emek kesimi ve çalışanlara ilişkin, bu anlamda, vergi anlamında gerekli desteklerin, teşviklerin sağlanmasıdır, vergi dilimlerinin artırılmasıdır, çalışanların üzerindeki vergi yükünün azaltılmasıdır. Vergi harcamalarının büyük bir kısmının sermaye kesimine gittiğini biliyoruz. Bunların yeniden gözden geçirilmesi, büyük bir kısmının ortadan kaldırılması gerekiyor çünkü artık bunların bir etkinliği, verimliliği kalmamıştır. Geçmiş zamanda konulmuş bir şeyler hâlâ bu şekildeki formattan devam ettiriliyor. Bunları anlamak mümkün değil. Bu açıdan bunları söylemek isterim.
Son olarak da şu hususu yeniden, tekrar söyleyeyim: Bakın, daha yeni tasarruf paketini Komisyonda görüştük, bugün de Genel Kurulda ikinci bölümü görüşülecek ama bizim orada konuşmalarımız var, sonuçta önergeler üzerine konuşuyoruz muhalefet olarak ama biz aynı zamanda burada olmak zorundayız. Böyle bir çalışma sistematiğini kabul etmiyoruz Sayın Başkan, uzun zamandır söylüyoruz. Bu şekilde gelen kanun tekliflerinin Plan ve Bütçe Komisyonu olarak makul bir görüşme takvimi içinde değerlendirilmesi gerekiyor ve bize de zaman kazandırılması gerekiyor çünkü bunları biz de konuşacağız, tartışacağız, okuyacağız, bu konuyla ilgili olarak ne getiriyor diye belki o konuyla ilgili meslek odalarıyla, sendikalarla, sivil toplum örgütleriyle konuşacağız. Eğer sağlıklı bir yasama faaliyeti yapacaksak yapmamız gereken kesinlikle budur.
Sözlerime son vermeden, Hazine ve Maliye Bakanını sahibi olduğu vergi kanun teklifini savunmak üzere Plan ve Bütçe Komisyonuna bekliyoruz efendim.
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Nilgün Hanım verdi kanun teklifini.
BAŞKAN MEHMET MUŞ - Değerli arkadaşlar...
RAHMİ AŞKIN TÜRELİ (İzmir) - Bakın, bir şey söyleyeyim...
BAŞKAN MEHMET MUŞ - Sayın Türeli...
RAHMİ AŞKIN TÜRELİ (İzmir) - Bitireyim Sayın Başkan.
Bizim Komisyon üyesi arkadaşlarımız son derece değerli arkadaşlarımız ama bunu Türkiye'deki sağır sultan bile biliyor ki bunu hazırlayan Hazine ve Maliye Bakanlığı ve Bakan, bunun siyasi sorumlusu Bakan. O yüzden Sayın Bakanın buraya gelmesi gerekiyor, gelsin. Geçmiş dönemlerde gelen bakanlar var, İç Tüzük'te buna aykırı bir hüküm yok yani bu bir iletişim stratejisinin de bir parçasıdır. Gerçekten bir şeyler yapmak istiyorsa Sayın Bakan gelir buraya anlatır. Hangi amaçla, neler geliyor, o gelen maddelerin gerekçesi ne; bunları da konuşur, tartışılır bunlar.
ORHAN YEGİN (Ankara) - Bakan Yardımcıları burada.
RAHMİ AŞKIN TÜRELİ (İzmir) - Bakan Yardımcıları siyasi sorumlu değildir, milletvekilleri var ama dediğim gibi, bunu hazırlayan...
ORHAN YEGİN (Ankara) - Bakanlıktan da...
RAHMİ AŞKIN TÜRELİ (İzmir) - Sayın Yegin, bakın, hepimizin bildiği şeyleri burada yeniden şey yapmayalım; bunu hazırlayan Hazine ve Maliye Bakanlığıdır ve Hazine ve Maliye Bakanıdır bunun sorumlusu. Gelsin, kendisinin sahibi olduğu kanunu burada savunsun, bu talebimizi yineliyoruz.
ORHAN YEGİN (Ankara) - Bakanlıktan da birçok temsilci burada bulunuyor.
RAHMİ AŞKIN TÜRELİ (İzmir) - Hayır, hayır...
BAŞKAN MEHMET MUŞ - Değerli arkadaşlar, sesim...
RAHMİ AŞKIN TÜRELİ (İzmir) - Hazine ve Maliye Bakanıdır.