KOMİSYON KONUŞMASI

MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Sayın Başkan, değerli milletvekili arkadaşlarım, kamu kurumlarımızın, sivil toplum kuruluşlarımızın, sendikalarımızın ve basınımızın değerli temsilcileri; öncelikle, hepinizi hürmetle selamlıyorum.

Evet, bir vergi paketini görüşüyoruz. Ülkemizde toplam vergi gelirlerinin gayrisafi yurt içi hasıla içindeki payı OECD verilerine göre 2022 yılı itibarıyla yüzde 20,8 olup OECD ortalaması yüzde 34 düzeyindedir. Ülkemizin "vergi yükü yüksek olmayan ülkeler" arasında görünmesinin en önemli nedeni gelir ve kazanç üzerinden alınan vergilerin ülkemizde çok düşük kalmasıdır. Nitekim, yine OECD verilerine göre ülkemizde gelir ve kazanç üzerinden alınan vergilerin gayrisafi yurt içi hasıla içindeki payı 2022 yılında yüzde 5,8 olup OECD ortalaması yüzde 12,3 düzeyindedir yani Türkiye'deki pay OECD ortalamasının da yarısının altında. Türkiye, OECD üyesi 38 ülke içinde en düşük paya sahip 3'üncü ülkedir. Türkiye dolaylı vergiler yönüyle de OECD ortalamasının altındadır; nitekim, 2022 yılı itibarıyla ülkemizde mal ve hizmetler üzerinden alınan vergilerin GSYH içindeki payı yüzde 9,1 olup OECD ortalaması ise yüzde 10,5 düzeyindedir.

Şimdi, baktığımız zaman, gelen kanun teklifiyle -Nilgün Hanım da bahsetti zaten- vergi adaletinin güçlendirilmesi ve doğrudan vergilerin payının artırılması, vergilemede güvenliğin sağlanması ve kayıt dışılıkla mücadele, vergiye uyumunun artırılması, bazı istisnaların kaldırılması veya uygulama şeklinin değiştirilmesi, cezaların etkinliğinin artırılması, devletten KDV'nin azaltılması, ithalatın azaltılmasına katkı sağlanması, ithalat ve yurt içinde vergilendirmenin uyumlaştırılması, tahsilat etkinliğinin artırılması amaçlanıyor; bu konuda da 8 ayrı kanunda vergi mevzuatıyla ilgili düzenlemeler yapılıyor, bir de Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu'nda düzenlemeler yapan 4 maddemiz var.

Şimdi, tabii "Vergi adaletini sağlamıyor." diyebiliriz. Yani, bir düzenlemeyle vergi adaletini tümüyle düzeltecek hâle getirmenin mümkün olmadığını da en iyi sizler bilirsiniz, bizler biliriz.

Kamuoyuna yansıyan bu 104 sayfalık metinle ilgili de, Milliyetçi Hareket Partisi olarak bizim de desteklediğimiz çok husus var o konular arasında ama bu, bunların bu teklif olarak gelmeyeceği anlamına gelmez. Yani "Hepsine bu teklifin içinde niye yer verilmedi?" denmesi açıkçası... Üzerinde çalışılıyordur, mutlaka bu konuda gerekli düzenlemeler gelecektir; o konuda bizim bir tereddüdümüz yok. Mesela -birçoğunu arkadaşlarımız örnek verdi de- gayrimenkul değerlemeyle ilgili alım satımlarda burada önemli bir kayıt dışılık olduğunu hepimiz biliyoruz yani düşük bedel üzerinden alım satım yapıldığını hepimiz biliyoruz; bu alanda, tabii, köklü bir düzenleme gerekiyor, emlak rantıyla ilgili köklü bir düzenleme gerekiyor.

Burada, teklifte yer alan maddeleri destekliyoruz. Eleştiri olarak şunu söyleyebiliriz: Karmaşık yapı yani bizim arzumuz vergi mevzuatı sadeleştirilmeli. Biz bu karmaşık yapıyı daha karmaşık hâle getiren yeni eklemeler yapıyoruz, düzenlemeler yapıyoruz. Yani "vergi reformu" diye -yıllardır parti olarak biz de gündeme getiriyoruz- bu konuda bütünlüğü olan, Gelir ve Kurumlar Vergisi Kanunlarını birleştiren, vergiye uyumu kolaylaştıran, tabana yayan bir düzenleme yapılması ihtiyacı yani bir vergi reformu yapılması ihtiyacı hâlen devam ediyor; bizim eleştirimiz bu yönde. Yani bu kapsamda yapılan düzenlemeler her ne kadar doğru da olsa vergideki karmaşık yapıyı daha da karmaşık hâle getirmesi söz konusu.

Şimdi, Sayın Bakanımızın kamuoyuyla paylaştığı bazı bilgiler var, aslında tabii tabloyu da ortaya koyuyor. Hazine ve Maliye Bakanımız diyor ki: "Ülkemizde 1 milyondan fazla kurumlar vergisi mükellefi olmakla beraber bu firmaların 454 bin tanesi 2023 hesap dönemi için zarar beyan etmiştir. Sembolik olarak kâr beyan edenler de hesaba katılırsa kurumlar vergisi mükelleflerinin yarısından fazlası maalesef vergiden kaçınmaya çalışmaktadır." Yine, ülkemizde 2,6 milyon gelir vergisi mükellefi vardır, 2023 takvim yılı itibarıyla 1,2 milyon gelir vergisi mükellefi zarar beyan etmiştir ve bahse konu mükelleflerin beyanlarıyla harcamaları arasında ciddi derecede uyumsuzluklar mevcuttur." diyor. Sayın Bakanımız şunu da ifade ediyor: Vatandaşların vergi yükünü artırmayı değil az kazanandan az, çok kazanandan çok vergi almayı, Türkiye'de birçok kesimin vergiden imtina ettiğini ve ciddi kayıt dışılık sorunu olduğunu, vergi tabanının büyütülmesiyle vergide adaletin ve uygulamada etkinliğin sağlanacağını hedef aldıklarını beyan etmiş. Aslında şu an görüştüğümüz kanun teklifi de bu amaca hizmet ediyor yani bu amaca hizmet ediyor. Ha, eksik buluruz "Şunlar da dâhil olsun." tabii bizim de var o tür şeylerimiz ama özü itibariyle bu amaca hizmet ediyor. Ben şuna da sevindim: Yani bu kamuoyuna yansıyan düzenlemelerle ilgili "Muhalefetin tam desteği var." yani yarın o teklif gelirse burada herhâlde hemen oy birliğiyle geçireceğiz, ben öyle algıladım çünkü şeyde tartışmalar vardı hatırlayın.

ERHAN USTA (Samsun) - Gübre ve yemin KDV'si hariç.

MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Bizde de hariç o, bizde de hariç ama ben şunu hatırlıyorum: Kripto Varlıklar Yasası'nı görüşürken burada vergilendirmeye itiraz edenler olduydu yani şey olarak söylemeyeyim de...

VELİ AĞBABA (Malatya) - Biz etmedik Sayın Kalaycı, vergilendirin dedik.

MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Yani, biz borsa kazancının da kripto varlıkların da vergilendirilmesi gerektiğini biz de savunuyoruz.

ERHAN USTA (Samsun) - O zaman da geleceği söylendiği için onun üzerinde çok durmadık.

NİLGÜN ÖK (Denizli) - Ama kripto şeyini biliyoruz...

MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Evet, şimdi maddelerle ilgili, elbette bazı maddelerle ilgili değerlendirmemiz olacak, onu madde görüşmelerini de ifade edeyim ama iki hususa da değinmek istiyorum. Birisi, bu kayıt dışılıkla mücadelede, vergi kaçakçılığıyla mücadelede elbette vergi müfettişlerinin önemi büyük. Sayısal olarak baktığım zaman vergi müfettişi sayısında bir azalma olduğunu görüyorum yıllar itibarıyla, mutlaka yeni vergi müfettişleri yetiştirmemiz lazım, sayıyı artırmamız lazım. Özlük haklarını iyileştirmemiz lazım, tazminat göstergesi...

ERHAN USTA (Samsun) - Bütün denetim elemanlarının.

MUSTAFA KALAYCI (Konya) - "Bütün denetim elamanları", aynen, tabii ki.

Ayrıca konaklama bedeli konusu işte onu tasarruf paketinde de dile getirdik, bu konuların düzenlenmesi gerekiyor.

Bir de tabii bütün bu yükü çeken mali müşavirlerimiz var, mali müşavirlerimizin de malum gecesi gündüzü yok, çok ağır bir iş yükü altında çalışıyorlar; sözde mali tatilleri var kayıt olarak ama mali tatilleri bile yapamıyorlar. Bu anlamda en başta bu tahsilat sorunları var, tahsil edemedikleri devletin KDV'sini ödemeyle karşı karşıya kalma konuları var yani bu konulara bir çözüm getirmemiz lazım. Benim bildiğim 130 bin mali müşavirimiz var, neticede...

VELİ AĞBABA (Malatya) - Sayın Kalaycı yapalım, iktidardasınız hemen yapalım.

MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Yapalım, biz de hazırız.

VELİ AĞBABA (Malatya) - MHP destek veriyor arkadaşlar.

MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Bu konular da mutlaka dikkate almamız gereken konular. Yani bu iş yükü konusunu mutlaka düzeltmeliyiz yani beyanları ve bildirimleri sadeleştirmekten başlamalıyız aslında yani bu konulara çözüm getirmek o kadar da zor olmasa gerek.

Maddelerde de dediğim gibi görüş ve ifade edeceklerimizi orada söyleriz.

Ben Nilgün Hanım'a da teşekkür ediyorum, teklif sahiplerine de teşekkür ediyorum böyle bir kanun teklifini verdikleri için.