Komisyon Adı | : | SANAYİ, TİCARET, ENERJİ, TABİİ KAYNAKLAR, BİLGİ VE TEKNOLOJİ KOMİSYONU |
Konu | : | |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 2 |
Tarih | : | 23 .07.2024 |
ŞEREF ARPACI (Denizli) - Bir şey sorabilir miyim şu yüzde 20 meselesiyle ilgili?
TİCARET BAKAN YARDIMCISI MAHMUT GÜRCAN - Buyurun, tabii.
BAŞKAN MUSTAFA VARANK - Evet.
ŞEREF ARPACI (Denizli) - Firmaların pazar payını nasıl hesap ediyoruz yani pazar yerleri içindeki toplam payı mı yüzde 21, yoksa toplam e-ticaret pastasındaki payı mı yüzde 21? Mesela yan şirketleriyle mi yoksa ana şirket olarak mı...? Bir de yani kaç pazar yeri var? Bunların içindeki payı mı yoksa toplam bütün e-ticaretin payı mı?
İÇ TİCARET GENEL MÜDÜRÜ ADEM BAŞAR - Şöyle: Elektronik ticaret bilgi sistemimiz var bizim, sabah da belirtmiştim. Özellikle buraya bankalar arası kart merkezinden, kargo firmalarından ödeme altyapı FinT şirketlerinden artı e-ticaret aktörlerinden veri akışı var. Biz de e-ticaret verilerini beş yıldır kamuoyuyla paylaşıyoruz, altı aylık dönemler hâlinde paylaşıyoruz yani burada oldukça nitelikli bir noktaya geldik. Bu veri tamamen bilimsel, istatistiksel şekilde üretiliyor ve buradaki genel e-ticaret rakamı da değil aslında; genel e-ticaret rakamı -az önce ben sayın vekilimize onu söylemeye çalıştım- 1,85. O, kanun kapsamı dışında kalan aslında sigortacılığı, seyahati de içeren bir rakam. Aslında yüzde 20 diye burada kastettiğimiz bizim kanun kapsamında çünkü bunlar kanunun kapsamı dışında olan alanlar. 1,14 milyarın yüzde 20'sini geçmeyecek. Aslında daha da hacmi daralıyor yani burada kanunun temel öngörüsü e-ticaretin bütünü özelinde pazar yerleri değil, pazar yerlerini de kapsayan... Çünkü e-ticaret dinamik bir alan; bugün pazar yeri olduğunu düşündüğünüz işletmeler yarın doğrudan kendi satışa başlıyor ya da bugün kendi mal ve hizmetini satan işletmeler çok kolaylıkla pazar yeri vasfı kazanıyor; bunun örneğinde son zamanlarda çokça yaşıyoruz. Pazar yerinden ziyade e-ticaretin, kanun kapsamındaki e-ticaretin yüzde 20'sini geçmeyecek, geçtiği an zaten o ihracatla ilgili muafiyet ortadan kalkacak,
TİCARET BAKAN YARDIMCISI MAHMUT GÜRCAN - Sayın Vekilim, mesele bu Beymen, LC Waikiki, Vakko gibi firmalar kendi ürünlerini satıyorlar. Bunlar pazar yeri olarak... Yavaş yavaş olan var ama kendi ürününü satan pazar yeri değil, e-ticaret kapsamına alınıyor. Pazar yeri olanlar, başka ürünleri satanlar, başka firmalardan satanlar pazar yeri kapsamına giriyor, geçiş yapıyorlar.
ŞEREF ARPACI (Denizli) - Sadece kendi markasını değil, başka markaları da...
TİCARET BAKAN YARDIMCISI MAHMUT GÜRCAN - Dükkan açtıran aslında.
ŞEREF ARPACI (Denizli) - Yani "multibrand" web siteleri pazar yeri olarak mı geçiyor?
İÇ TİCARET GENEL MÜDÜRÜ ADEM BAŞAR - Pazar yerinin kanunda tanım var aslında. Kendi ürününü de satabilir ama başkalarının mal ve hizmetlerinin satışına aracılık eden on-line işletmeler aslında, on-line perakendeciler; bunlar "pazar yeri" olarak da değerlendiriliyor.
ŞEREF ARPACI (Denizli) - Beymen pazar yeri mi?
İÇ TİCARET GENEL MÜDÜRÜ ADEM BAŞAR - Şimdi, Beymen şöyle Sayın Vekilim; Aslında Beymen, LC Waikiki gibi yapılar doğrudan kendi mal ve hizmetlerini satan yapılardı ama orada da şöyle bir yapıya bir dönüşüm var artık. Örneğin, LC Waikiki'de öyle olduğunu biliyorum. LC Waikiki'ye girdiğiniz zaman siz başka satıcıların mal ve hizmetlerini de satıyorlar. Onlar bizim için kanun kapsamında pazar yeri vasfı da kazanıyor, öyle söyleyeyim ama...
BAŞKAN MUSTAFA VARANK - Ama burada aslolan pazar yerini almak değil, e-ticaretini almak çünkü "pazar yeri" dediğimiz firmalar da tek işle uğraşmıyor. Onun da bir sürü kargo işi var, yemek işi var, vesaire işi var. Dolayısıyla, sadece pazar yerini aldığımızda bu sefer öbürlerini de ıskalamış oluyoruz. Evet, dolayısıyla aslında onlar açısından daha zor bir iş yani ihracat yapabileceği alan tek ama cirosunu yaptığı alan çok fazla; kargo ayrı, yemek işi ayrı, vesaire işi ayrı.
Evet, tamam mı arkadaşlar? Kifayetimüzakere diyelim mi?