| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/278) ve 2023 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/277) ile Sayıştay tezkereleri a)Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı b)Karayolları Genel Müdürlüğü c)Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü ç)Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu |
| Dönemi | : | 28 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 25 .11.2024 |
MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri, Sayın Bakan, Bakanlığımızın ve kurumlarımızın değerli temsilcileri, sayın basın mensupları; hepinizi saygıyla selamlıyorum. Sürdürülebilir kalkınma hedeflerini etkileyen temel unsurlardan biri lojistik ve ulaştırma hizmetleridir. Günümüzde ticaretin dinamikleri değişirken lojistik süreçlerin yenilikçilik, esneklik, güvenlik ve tedarik zinciri yönetimiyle şekillendiği görülmektedir. Özellikle gelişmekte olan ülkelerin ekonomik ve stratejik üstünlük elde etmesi için lojistik maliyetlerini etkin bir şekilde yönetmesi büyük önem arz etmektedir. Küresel tedarik sürecinde yaşanan aksaklıklar sonucunda artan maliyetler ve jeopolitik krizlerin yarattığı belirsizlikler uluslararası ticareti ve dolayısıyla lojistik akışları olumsuz yönde etkilemiştir. Uluslararası ticaretin sağlıklı işlemesi için ulaştırma ve lojistik sistemlerinin güvenli, verimli, hızlı ve esnek olmasının kritik önemi bir kez daha görülmüştür. Türkiye, son dönemde ulaştırma ve altyapıya ilişkin olarak birçok yatırımı gerçekleştirmiş ve milletimizin hizmetine sunmuştur. Her biri gurur abidesi olan İstanbul Havalimanı, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, 1915 Çanakkale Köprüsü, Osmangazi Köprüsü, Kuzey Marmara Otoyolu, Filyos Limanı, Eğiste Hadimi Viyadüğü, Zigana Tüneli, Kömürhan Köprüsü gibi çoğu dünya çapında şaheserler son yıllarda yapılıp hizmete açılmıştır. Türkiye'den Türk dünyasına doğrudan erişimi mümkün kılacak olan Nahçıvan ile Azerbaycan arasında Zengezur Koridoru'nun açılması çalışmaları başlamıştır. Bu projeyle enerji arzına dayalı yeni senaryoların konuşulduğu bir dönemde, kaynak ülkeler ile tüketici ülkeler arasında Türk dünyası yeni bir vizyonla sağlam bir cazibe merkezi hâline gelebilecektir. Basra Körfezi'nden başlayarak ülkemize uzanan, bizim üzerimizden de Avrupa'ya ulaşacak Kalkınma Yolu Projesi de küresel anlamda önemli bir ticari koridor oluşturulmasına, ülkemizin küresel ticarette merkez ve güçlü bir konuma erişmesine imkân sağlayacaktır. Projenin stratejik hedefi entegre bir ulaşım ağı oluşturmaktır. Proje ayrıca, Büyük Faw Limanı'nı önemli bir geçiş merkezi olarak kurmak suretiyle Asya ile Avrupa arasındaki seyahat süresini Türkiye üzerinden önemli ölçüde azaltmayı da amaçlamaktadır. 22 Nisan 2024 tarihinde Türkiye, Irak, Katar ve Birleşik Arap Emirlikleri arasında Kalkınma Yolu Projesi'nde iş birliğine ilişkin dörtlü mutabakat zaptı imzalanmıştır. Rekabet koşullarının kızıştığı bir dönemde yeni İpek Yolu olarak nitelendirilen Kalkınma Yolu Projesi'yle Türkiye, jeostratejik konumunun da sayesinde istikrar vadeden yaklaşımını daha yüksek bir seviyeye çıkaracaktır. Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Konya tüm özellikleriyle Türkiye'nin merkezidir, yüz ölçümü itibarıyla birçok ülkeden daha büyüktür, aynı zamanda Kalkınma Yolu Projesi güzergâhında bulunmaktadır; dolayısıyla Konya'ya daha fazla yol ve altyapı yapılmasını gerektiren bir ildir. Konya'yı büyük ilçelerine ve komşu illere bağlayan bölünmüş yolların önemli bir bölümünün yanı sıra, Konya'yı Ankara, Eskişehir, İstanbul, Karaman'a bağlayan yüksek hızlı tren hatları yapılmış, Selçuklu Yüksek Hızlı Tren Garı ve Kayacık Lojistik Merkezi hizmete açılmıştır. Karaman-Ulukışla arası hızlı tren yatırımı devam etmektedir. Konya'nın limanlara uygun maliyetle ve hızla ulaşımının da sağlanması Konyalı sanayici ve ihracatçılarımızın uzun yıllardır beklentisidir. Sayın Bakanım, Karaman-Ulukışla Yüksek Standartlı Demiryolu Projesi en son olarak ne durumdadır? Konya'dan Mersin Yenice ve Adana'ya kadar hızlı tren ulaşımı ne zaman sağlanabilecektir? Konya'nın Antalya ve Mersin'e daha hızlı ve kolay erişimi için Toros Dağları'nı 4 ayrı güzergâhtan delen tüneller ve bağlantı yolları yapımına dair çalışmalar bulunmaktadır. Bunlardan Konya-Antalya arasını iki buçuk saate düşüren Demirkapı Tüneli hizmete açılmıştır. Seydişehir-Manavgat yolu üzerindeki Alacabel Geçiti bir türlü hizmete açılamamıştır. Kışın ilk kar yağışı Alacabel'e düşmekte, yoğun yağıştan dolayı trafik geçici süreliğine kapatılmaktadır. Alacabel Tüneli ve bağlantı yolunda bir sorun var mıdır? Yılda 4-5 milyon aracın geçtiği bu yolda çalışmalar ne zaman tamamlanacak ve tünel ve bağlantı yolları ne zaman hizmete açılacaktır? Konya-Alanya arasını iki saate indirecek olan bölünmüş yol projesi kapsamında çalışmalar devam etmekte, dünyanın en büyük viyadükleri arasında 2'nci, Türkiye'nin de ilk yüksek ayaklı viyadüğü olacak olan 1.372 metrelik Eğiste Hadimi Viyadüğü tamamlanmıştır. Kuş Yuvası Tünelleri ve bölünmüş yolun geri kalanı ne aşamadadır ve ne zaman tamamlanacaktır? Bölgenin bir asırlık rüyası ne zaman gerçek olacaktır? Konya'yı Karaman üzerinden Mersin'e bağlayacak Sertavul Tüneli ve bağlantı yollarının ne zaman tamamlanıp hizmete açılması planlanmıştır? Ayrıca, 35 kilometre uzunluğunda Belören-Bozkır Bölünmüş Yol Projesi ne aşamadadır, ne zaman yapılacaktır? Seydişehir-Bozkır arası bölünmüş yol çalışmanız var mıdır? Uzun yıllardır -Orhan Bey de söyledi- yatırım programında yer alan Akşehir-Yalvaç-Şarkikaraağaç Ayrımı Projesi ne zaman tamamlanacaktır? Sayın Bakanım, Konya gibi düz ve geniş bir alanda sivil havaalanı sorunu olmaması gerekir. Geniş gövdeli, büyük uçakların Konya Havalimanı'na iniş yapamaması hâlâ ciddi bir sorun olarak devam etmektedir. Ayrıca kışın ve sisli havalarda rötarlar ve uçuş iptalleri şehrimiz için ekonomik kayıplar getirmektedir, hem turizm hem de sanayicimiz için bu kayıpların değeri çok büyüktür. Aslında mevcut havaalanında özellikle kışın sıkça karşılaşılan uçuş iptalleri, rötarlar ile askerî amaçlı kullanımla ilgili yaşanan sorunların yanı sıra coğrafi konumu, nüfusu, sanayi ve ihracat kapasitesi, turizm potansiyeli, yoğun gurbetçi varlığı, her geçen yıl artan yolcu talebi Konya'nın uluslararası nitelikte sivil bir havalimanını hak ettiğini ortaya koymaktadır. Konya'nın şehir içi ulaşım sorunlarının çözümü ve çağdaş ulaşım sistemine kavuşması için metro, banliyö ve çevre yolu projeleri büyük önem arz etmektedir. 122 kilometrelik Konya Çevre Yolu'nun 22 kilometrelik 1'inci kısmı 2020 Ekim ayında hizmete açılmıştır. 46 kilometrelik 2'nci kısmında çalışmalar devam etmekte olup bu yılın sonuna kadar bitirilerek trafiğe açılması beklenmektedir. 54 kilometrelik 3'üncü kısmın çalışmalarına da yatırım programına alındıktan sonra başlanacağı açıklanmıştır. Sayın Bakanım, on yılı aşkın süredir gündemde olan, tamamının bitmesi durumunda şehirde trafik yükünün ciddi şekilde azalması beklenen Konya Çevre Yolu'nun 46 kilometrelik ikinci kısmı yıl sonuna kadar tamamlanabilecek midir, 54 kilometrelik üçüncü kısmını 2025 Yılı Yatırım Programı'na alacak mısınız? Konya Organize Sanayi Bölgesi ile havaalanını ve Kayacık Lojistik Merkezi'ne ulaşımı sağlayacak KONYARAY Banliyö Hattı'nın 17,4 kilometrelik ilk etabının geçen yıl temeli atılarak yapımına başlanmıştır. Günlük 90 bin yolcuya hizmet verecek banliyö sistemiyle Meram, Karatay ve Selçuklu ilçelerimizdeki sanayiler ve organize sanayi bölgeleri kesintisiz ve konforlu bir taşıma sistemine kavuşturulurken sanayi bölgesine işçi taşımada da büyük rol üstlenecektir. Sayın Bakanım, sunumunuzda da ifade ettiğiniz gibi, inşallah, 2026 yılında bu proje tamamlanacak. Bunun yanında, Konya Büyükşehir Belediyemiz Konya metrosu hafif raylı sistem hattı kapsamında kritik bir adım atarak Fetih-Ahmet Özcan-Fatih Işıklar tramvay hattı için 29 Kasım günü proje hazırlık ihalesine çıkmaktadır. Sayın Bakanım, yine soracağım bir konu, etüt proje olarak 2024 Yılı Yatırım Programı'nda yer alan Konya II. OSB Projesi'nin yapımına başlanması ve bitirilmesi konusunda planınız nedir? Bir başka konu, Sayın Bakanım, TÜRKSAT uydu ücretleri nedeniyle Anadolu TV kanalları kapanma durumuyla karşı karşıyadır. Milliyetçi Hareket Partisi olarak, uydu ücretlerinin Türk lirasına çevrilmesi ve Anadolu kanallarına indirim uygulanması görüşündeyiz. Son olarak, Konya'da birçok mahallemizde ve yerleşim birimlerinde cep telefonu çekmemekte ve internet kullanılamamaktadır. Bu mahallelerimizin cep telefonu ve internet kullanabilmeleri için yatırımların hızla yapılmasını da bekliyoruz. Gerek ülkemize gerekse Konya'mıza yapılan yatırımlar konusunda başta Sayın Cumhurbaşkanımıza, Ulaştırma ve Altyapı Bakanımızı ve bu projelerde emeği geçen ve katkıda bulunan herkese Konya adına çok teşekkür ediyorum, Allah razı olsun. Bakanlığınız bütçesinin hayırlı ve bereketli olmasını diliyorum.