KOMİSYON KONUŞMASI

CEM AVŞAR (Tekirdağ) - Teşekkür ederim Sayın Başkan. Sayın Başkan, Sayın Bakan, değerli Komisyon üyeleri ve kıymetli bürokratlar; hepinizi saygıyla selamlıyorum. 2024-28 Stratejik Planı'nı incelediğimizde insan odaklı, yenilikçi, çevreye duyarlı ve sürdürülebilir temel değerler üzerinden kurgulandığı ifade ediliyor fakat uygulamaya ne kadar yansıyor? Mesela, yap-işlet-devretlerin millete yükü ne kadar insan odaklı? Garanti ödemeler ne kadar sürdürülebilir? 21 (b) usulüyle verilen ihalelerin olması ne kadar yenilikçi? Evet, 2022-24 kıyaslaması yaptığımızda rakamlar artıyor; bu doğal, sürekli de bu kıyas yapılıyor ama burada önemli olan bence artık şu: Yapıyoruz ama kaça yapıyoruz? Kamu İhale Kanunu'nun 21'inci maddesinin (b) bendinde öngörülen şartlar oluşmadığı hâlde pazarlık usulüyle ihale yapılması sık sık başvurulan bir yöntem olmuştur. Bu durum, yakın döneme kadar Sayıştay raporlarında da karşımıza çıkmakta, büyük kamu zararına yol açmaktadır. Ayrıca yamalı bohçaya dönmüş Kamu İhale Kanunu'nun... 28 Avrupa Birliği ülkesinde uygulanan kamu ihale mevzuatının bizim ülkemizde de derhâl uygulanması gerektiğinin altını bir kez daha vurgulamak istiyorum. Tabii, böyle bir bakış açısı olduğunu düşünmediğimiz için en azından 21 (b) suistimalinden ülkeyi kurtaracak, bu hususta muğlaklık ve belirsizlikleri giderecek, açığa çıkaracak bir kanun teklifi verdik, umarım dikkate alınır çünkü 21 (b) usulü bütçemizin kara deliği. Diğer konu, Kuzey Marmara Otoyolu firmalarına Bakanlığı döneminde tutturulması imkânsız geçiş garantileri veren ve 2019 Sayıştay raporlarında da tespit edilen Cahit Turhan'ın yeniden Kuzey Marmara Otoyolu'na CEO olması. Daha önce aynı firmanın CEO'suyken Bakan olan, şimdi tekrar aynı şirkete, üstelik hazine garantisi ödemeleri olan bir şirkete CEO olması siyasi etik, siyasi ahlak açısından hiçbir değerle bağdaşmaz. Dünyanın hiçbir ülkesinde bunun örneği yok. Bu arada kamuda tasarruf tedbirleri diye kamu personelinin servisine kadar müdahale edip bu işlere en ufak ses çıkarmayan Sayın Mehmet Şimşek'e de buradan selamlarımı göndermek istiyorum. Size de bu işi onaylamıyorsanız bunun yeni imtiyazlar sağlamaması için ne gibi tedbirler alınıyor, onu sormak istiyorum. Bir diğer husus, temmuz ayında Türk Sivil Havacılık Kanunu'nun Meclisten geçen 9'uncu maddesi. Özetle, Karayolları sınırları içerisinde Karayolları arazilerine depolama ve tamamlayıcı tesisler yapılmasını öngörüyordu; gerekçe ise büyük şehirlerin yükünü azaltmak, 6 Şubat depremlerinde bu konudaki eksikliklerin hissedilmesi fakat kafalarda yap-işlet-devret modeliyle işletilen yollarda işin nasıl yapılacağı, tamamlayıcı tesisler ifadesiyle neyin kapsandığı gibi pek çok soru işareti vardı. O zaman Genel Kurulda da ifade ettik; İstanbul TEM Otoyolu'nun tam ortasında uygun bir istasyon örneği anlattım. Bu istasyonun inşaatı tamamlanmış ama açılmamıştı, ruhsatı yoktu, Karayolları Genel Müdürlüğünün sorumluluğunda olan TEM Otoyolu'nun Gaziosmanpaşa mevkiinde, Selimpaşa'dan Kurtköy Mehmetçik Vakfı tesisleri arasında yani 130 kilometrelik yoldaki tek istasyon. Bu kanun geçer geçmez istasyon açıldı, çok da güzel bir video hazırlamış firma "Avrupa'nın en büyük istasyonu." diyor kendisine -keşke Komisyon Başkanımız imkân verse de biz de video oynatabilsek burada, seyrederdik birlikte, internette var- 11 bin metrekare arazisi var "Türkiye'nin en yüksek satış potansiyeline sahip noktası." diye bir tanıtım videosu yapmışlar. Sayın Bakan, bu firma bu yasa olmadan bu istasyonu nasıl yaptı? Karayollarına ait bu araziler bundan sonra hangi usulle, nasıl verilecek? Sizlerden bunun izahatını rica edeceğim. Son konu, Tekirdağ'la alakalı. Çerkezköy Lojistik Merkezi, Halkalı-Çerkezköy, Çerkezköy-Kapıkule hızlı tren projesinin akıbeti ve hızlanması gerektiğini; Süleymanpaşa-Muratlı, Süleymanpaşa-Hayrabolu yolları arasındaki eksiklikleri; sürekli kazalar olan Tekirdağ-Malkara, Tekirdağ-Muratlı, Malkara-İpsala yolunun tamamlanmasını; Süleymanpaşa-Malkara arası yolun aydınlatma problemlerini, bunların çözülmesini ve hızlandırılmasını sizlerden bekliyoruz. TOKİ'nin yaptığı konut projelerinde Karayolları üzerine düşen bağlantıları yapmakta gecikiyor Sayın Bakanım. Sizlerden bunlarla alakalı yükümlülüklerini de kendilerine hatırlatmanızı rica ediyorum. Çorlu Havalimanı'mıza ek uçak seferleri talep ediyoruz. Süleymanpaşa yat limanı projesinin başlamasını ve Kınalı-Malkara yoluna ne zaman başlanacağını ve yapımının ne kadar süreceğinin bilgisini sizlerden talep ediyorum. Bütçenizin hayırlı olmasını diliyorum.