KOMİSYON KONUŞMASI

KADİM DURMAZ (Tokat) - Teşekkür ederim Sayın Başkanım. Kıymetli milletvekillerimiz, Sayın Bakanımız, Değerli Bakan Yardımcıları, bürokratlar; hepinize saygılar sunuyor, 2025 yılı bütçesinin hayırlı olmasını diliyorum. Sayın Bakanım, bu 2'nci bütçeniz. Tabii, ben Tokat Milletvekiliyim, bölgemizi Bakanlıktan önce bürokratik geçmişinizle de çok iyi bilen bir deneyime sahip arşiviniz var. Hâl böyle olunca Tokat'ta Sivas-Samsun demir yolu yenilendi fakat bu demir yolu yenilenirken çok basit ve küçük virajlar dahi düzeltilmeden, gelecekte olacak olası bir yarı hızlandırılmış tren... "Ya da hızlandırılmış tren" diyemiyorum. Ama çok basit mühendislik hatalarının olduğu bir yapıyı görüyoruz. Bu organizasyon eksikliğinden kaynaklanan bir durum diye düşünüyoruz, düzeltilmesi de oldukça zor gibi görünüyor, yeniden ülke kaynakları harcanacak. Bir diğeri, bölgemizde, Almus ilçemizi hem iki ilçeye bağlayacak hem de D100 Kara Yolu ağına bağlayacak 15 kilometrelik bir mesafemiz var. Bunun kara yolu ağına alınması, bölgenin zor bir bölge olması... Ama bir ilçeden tekrar diğer ilçeye gitmek için 40 kilometre Tokat'a gelip 55 kilometre yeniden Niksar'a gitmek gerekiyor ama 15 kilometre D100 Kara Yolu yol ağına inildiği zaman bu sorun da çözülmüş oluyor. Yine, bir yol projeniz var, iyi de gidiyor; Tokat Turhal-Zile, Yozgat Aydıncık-Alaca-Sungurlu ya da Delice yolu. Bunun 32 kilometrelik bölümü Samsun Karayolları Bölge değil, Kayseri Karayolları Bölgenin uhdesinde ama hikmeti ilahiyye, 32 kilometre yol beş senedir, altı senedir bitmiyor. Bu konuda 2025 yılında buna bir dokunuş düşünüyor musunuz? Bunu merak ediyoruz. Bazen hoş olmayan sonuçlar da doğuruyor, üzücü kazalara da sebebiyet veriyor. Tokat, Niksar yolu bittiğinde, D100'e bağlantı olduğunda batıya giden trafik akışının bir bölümü Tokat'tan geçecek. Bugün bile Tokat'ta sabah akşam şehir içi trafiğinde kent içerisinden gelen yoldan ötürü yoğun sıkıntı yaşanıyor. Bununla ilgili kuzeyden bir çevre yolu bağlantısı çalışmanız var mı? Yoksa da bunun gündeme alınıp hızlandırılmasını düşünüyoruz. Yine, aynı şekilde, Turhal içerisinden güneyden bir çevre yolununun -az önce söylediğimiz yola bağlantısı olan- Tokat trafiğinin geleceğini şekillendirecek diye düşünüyorum. Bize müjde olarak geçen yıl verildi ve ihale edildi; Ünye-Akkuş-Niksar yolu iyileştiriliyor. Duble yol yapılmıyor, buna da kabul ama ihaleye baktığımızda -sizinle de kısa bir görüşmüştük Sayın Bakanım- bu Akkuş'la bitiyor yani Niksar'dan Hamidiye Köprüsü'nden, Kelkit üzerinden Tifi Deresi'ne kadar olan 30 kilometrelik bölümün de aynı iyileştirme kapsamında, buradan o tarafa doğru ihale edilmesi en azından Tokat bölümünü de rahatlatacaktır. O projenin de -o ki duble yol yapılmıyorsa- güzergâhı da değiştirilip bu bağlantının bir an önce yapılması gerekiyor. Ayrıca, havalimanımız yapıldı, teşekkür ederiz fakat Tokatlının bir atasözü vardır, derler ki: Yığını yığmaktan maksat başını bağlamak. Havalimanımızın bir yığın eksiği var yani güneş paneli konulacak yerler var, bunlar yapılmıyor; kargo binamız var, genel müdürlüğümüz tarafından ihalesi bekleniyor. Yine, içeride giden, gelen yolcular için resmî bankalardan başvuru var, bu başvurulara cevap verilip maalesef ATM konulmuyor. Bunlar günümüzün ihtiyaçları. Ayrıca, uçuş saatleri... Tokat'tan giden bir küçük esnaf ve sanatkârın -arkadaşlar, müsaade eder misiniz- İstanbul'da iki gece yatması gerekiyor Sayın Bakanım. Yani taşradan giden, zor şartlarda geçinen bir esnafın İstanbul'da işini görebilmek için iki gün yatması demek, o insanın en az 15 bin lira parasının orada harcanması demektir. (Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı) KADİM DURMAZ (Tokat) - Tabii, her ilin böyle talebi olabilir ama bizim gibi küçük illerin, nüfusunun 120 bin fazlasını İstanbul'a göç vermiş Tokat'ın bu talebinin de dikkate alınmasında fayda var diyorum. Teşekkür ediyorum.