KOMİSYON KONUŞMASI

İSMAİL FARUK AKSU (İstanbul) - Teşekkür ediyorum.

Sayın Başkan, Sayın Bakan, saygıdeğer Komisyon üyeleri, değerli bürokratlar, basın mensupları; sizleri saygıyla selamlıyorum.

Sayın Bakanım, sunumunuz için teşekkür ediyorum.

Hukukun sağlıklı işlemesi ve adaletin doğru tecelli etmesi şüphesiz ki herkes için hayati önemdedir ve bunlar yargı kurumları aracılığıyla yerine getirilir. Anayasa’nın 9'uncu maddesinde yargı yetkisinin Türk milleti adına bağımsız ve tarafsız mahkemelerce kullanılacağı, 142'nci maddesinde ise mahkemelerin kuruluş esasları düzenlenmiştir.

Devlet, hukuk demektir ve Türkiye bir hukuk devletidir. Türk hâkimiyet anlayışında adalet önemli bir yere sahiptir. Türk milletinin ve Türk devletinin tarih boyunca birçok farklılığı birlik içerisinde yaşatabilmesinin sırrını adaletle kuşatılmış kamu düzeninde görmek gerekir.

Hukuk güvenliği kuşkusuz hak arama yollarının açık olması, etkin, objektif, verimli çalışan bir hukuk ve adalet sistemiyle mümkün olabilecektir. Milliyetçi Hareket Partisi olarak adaleti temel hak ve özgürlüklerin güvencesi ve devletin temeli olarak görüyoruz. Bu nedenle yargıda tereddütsüz güvenilebilen, herkesin adaletine inandığı, süreklilik içerisinde bir yapının tesis edilmesini arzu ediyor, tarafsız ve bağımsız yargı ilkesinin tam manasıyla vücut bulacağı etkin bir hukuk sistemiyle bunu mümkün kılacak kurumsal kapasitenin oluşmasının hayati önemine inanıyoruz.

Öncelikle suçun oluşmasının engellenmesine ilişkin tedbirlerin alınması, olaya ait delil ve bilgilerin sağlıklı bir şekilde mahkemelere intikali, mahkemelerin tarafsız, bağımsız, hızlı ve doğru karar vermesine ilişkin altyapının oluşturulması ile bu süreci etkin kılacak bilgi teknolojilerinin kullanılması ve iyi yetişmiş hâkim ve savcıların istihdamı, adalet politikamızın esasını oluşturmaktadır.

Geciken adaletin adalet olmadığı ilkesinden hareketle adil, hızlı ve makul sürede yargılanma hakkının temin edilmesi için adalet hizmetlerinin sunumunda nitelikli yargı mensuplarının yanında bilgi ve iletişim teknolojilerinin ve yapay zekâ teknolojilerinin kullanılmasının yaygınlaştırılmasının faydalı olacağını düşünüyoruz.

Kişisel verilerin korunması, hak arama önündeki engellerin kaldırılması ve bilgi edinmenin etkin hâle getirilerek hukuki yardım müessesesi içinde aile avukatlığı sistemi oluşturulmasını öngörüyoruz. Bu şekilde vatandaşlarımızın hukuki yardıma erişme imkânının artırılması suretiyle birçok meselenin yargıya intikal etmeden çözülmesinin ve mağduriyetlerin giderilmesinin mümkün olacağını değerlendiriyoruz.

Ayrıca, ihtiyaçlar doğrultusunda yeni mahkemelerin kurulması, daire ve hâkim sayılarının artırılması, ara buluculuk sürecinin etkinleştirilmesi gibi adımların atılmasının ve mevcut uygulamaların takip ve denetiminin yargı süreçlerinin verimliliğini artıracağını düşünüyoruz.

Süreklilik içinde gerekli adımlar atılarak adaletin doğru ve hızlı tecellisi için bütünüyle etkin işleyen bir yargı sisteminin tesisi de mümkün hâle gelebilecektir. Şüphesiz yargı alanında yapılacak her türlü değişikliğin toplumun adalete güven duygusunu artıracak şekilde olması gerekir. Suç ve ceza ilişkisinin caydırıcılık bağlamında anlam ifade etmesi, suçu ortaya çıkaran nedenlerin ve suç işleme eğiliminin ortadan kaldırılması, suça yönelik caydırıcı hukuki tedbirlerin uygulanması ve suçlunun topluma kazandırılarak yeniden suç işlemesinin önlenmesi, güvenli ve huzurlu toplum anlayışımızın gereğidir.

Değerli milletvekilleri, adalet sistemine yönelik eleştirilerin başında Türkiye'nin evrensel normları uygulamadığı yönündeki ithamlar gelmekte; amacı, içeriği ve doğruluğu tartışmalı bazı endekslerle ülkemiz yargılanmaktadır. Oysa iç hukukumuz gibi Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, Birleşmiş Milletler Sözleşmesi ve diğer evrensel normlar, vatandaşlarımızın güvenliğini, kişi haklarını, egemenlik hakkını korumayı, kamu düzenini sağlamayı, terörist faaliyetlerle mücadeleyi, meşru müdafaa hakkını kullanmayı ve bu doğrultuda kurallar koymayı öngörmektedir. Bu çerçevede, Türkiye'nin adalet sisteminin işleyişine, hukuk normlarına ve kararlarının uygulanmasına yönelik mesnetsiz iddia ve saldırılara karşı gerçeklerin daha etkin, baskın ve şeffaf bir şekilde anlatılması için kamuoyunu aydınlatma fonksiyonunun güçlendirilmesi yerinde olacaktır. Bakanlığınız bu konuda ilave bir kapasite oluşturarak dezenformasyona dönük bilgilendirme faaliyetlerini etkinleştirebilecektir diye düşünüyoruz. Çağdaş normlara uygun bir hukuk ve adalet sistemi hukuki güvenliği, öngörülebilirliği ve beraberinde ekonomik güveni de tesis etmektedir.

Türkiye'nin ekonomik olarak büyümesi ve kalkınması için yatırıma ve üretime, üreten bir ekonomiye sahip olmak için yatırımların ve yeni teknolojilerin ülkemize gelmesine, bunu sağlamak için de hukuk güvenliği ve öngörülebilir bir yargı düzenine ihtiyaç bulunmaktadır. Türkiye, yargı alanında yaptığı düzenlemelerle her yönüyle güven duyulan ve yatırım için tercih edilen bir ülke hâline gelmiştir. Bağımsız ve tarafsız Türk yargısı, vatandaşlarımızın ve hür teşebbüsün en önemli teminatıdır. Bu teminat sayesinde hukuk devleti varlık bulur ve hukuk kurallarıyla yönetilen bir ülkede toplum, genel hukuk ilkelerinin, adil yargılanma hakkının ve diğer temel hakların uygulanabilirliğinin garanti edilmesini isteyebilir.

Son yıllarda ülkemizde hukuk ve yargı sistemiyle ilgili anayasal ve yasal düzeyde köklü düzenlemeler yapılmıştır. Sunumunuzda kapsamlı olarak belirttiğiniz gibi önemli adımlar atılmış, atılmaya da devam edilmektedir. Türkiye, Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemi sayesinde birçok siyasi, ekonomik ve diplomatik sorunu kriz hâline gelmeden aşabilmiş, yargıya ilişkin hükümler daha demokratik ve adil, tarafsız ve bağımsız bir yargı düzeninin teşekkülünü sağlayarak yargı erkinin daha şeffaf ve hesap verebilir bir zemin üzerine inşa edilmesine fırsat ve imkân vermiştir. Önümüzdeki en önemli hedef ise Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemini kurumsallaştıracak, hukukun üstünlüğünü ve insan haklarını güvence altına alan daha özgürlükçü, katılımcı ve kapsayıcı yeni bir anayasanın yapılmasıdır. Türkiye bunu başaracak demokratik iklime, siyasi istikrara ve kararlılığa sahiptir ve bu konudaki hazırlığını tamamlayan ilk siyasi parti de Milliyetçi Hareket Partisi olmuştur.

Kısaca, adalet hizmetlerinin etkin ve verimli olarak sunulabilmesi için modern ve yeterli fiziki mekân, teknolojik kapasite ve insan kaynağıyla desteklenen, evrensel hukuk normlarına sahip, kişisel verilerin mahremiyetinin korunduğu, hukuk devleti ve hukukun üstünlüğünün gerekleri çerçevesinde yargılama sürecinin hızlı, adil, etkin, güvenli ve isabetli şekilde işlemesine dönük bir adalet sistemi temel amaçtır. Tabiidir ki yargının bütün unsurlarıyla Türk devletinin varlık ve bekasını, Türk milletinin birlik ve bütünlüğünü, cumhuriyetimizin kuruluş ilkelerini yaşatma ve koruma anlayışına uygun davranması gerekmektedir. Var olan eksikliklerin tamamlanarak herkesin hukuka sonuna kadar güvendiği bir ortamın inşası için hep birlikte gayret gösterilmesi gerektiğine inanıyoruz. Toplumsal huzursuzluğa sebep olacak, adalet duygusunu zedeleyecek, mağduru değil suçluyu koruyacak yaklaşımları adalet anlayışıyla bağdaştırmak mümkün olmayacaktır. Zira adalet, hukuki, ahlaki ve dinî bir kavram olarak her şeyi layık olduğu yere koymak demektir. Adalet, zulmün ve haksızlığın panzehridir. Milliyetçi Hareket Partisi olarak, temel hak ve hürriyetlerin teminatı olan ve güven duyulan bir adalet sistemini insan haklarının, demokrasinin, hür teşebbüsün ve en önemlisi millî birliğimizin teminatı olarak görüyoruz, bu konuda gösterdiğiniz gayrete güveniyoruz. Türk milletinin asırlara hükmeden adalet anlayışıyla vücut bulacak olan Türkiye merkezli yeni bir medeniyetin ve yeni bir dünyanın, inşallah, insanlığın huzurunun da teminatı olacağına inanıyoruz.

Sayın Bakanım, son zamanlarda bize çokça iletilen bir hususa da dikkatlerinizi çekmek isterim. Özellikle arazi uyuşmazlıklarında ortaklığın giderilmesi davalarındaki satışlarda belirli hukuk bürolarının ortaklarından az da olsa yüksek fiyat vererek ülkemizin her yerindeki arazileri topladıkları iletilmektedir. Bunların amacının salt ticari mi yoksa arkasında başka bir sebep mi olduğu, bir haksız rekabet ve yargının boşluklarından yararlanma durumunun olup olmadığının araştırılması yerinde olacaktır diye düşünüyoruz. Tabii, daha önemlisi, buna sebep olan uyuşmazlıkların da giderilmesi olmalıdır. Türkiye'de kadastroyla ilgili devlet kurumları arasında, devlet ile vatandaş arasında ve vatandaşların kendi aralarında sorunlar vardır.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

OTURUM BAŞKANI ORHAN ERDEM - Buyurun Sayın Aksu.

İSMAİL FARUK AKSU (İstanbul) - Mülkiyet hakkı korunarak bazı teşviklerle ortaklıkları rızaen giderebilecek ve bu sorunlara çözüm üretebilecek bir çalışmaya, bir kadastro barışına ihtiyaç vardır diye düşünüyoruz. Böylesi bir çalışmaya da Bakanlık olarak öncülük edebileceğinizi değerlendiriyoruz.

Bu düşüncelerle Bakanlığınız bütçesinin hayırlı olmasını, Türk adaletinin tesisine katkı sağlamasını temenni ediyor, sizleri saygıyla selamlıyoruz.