KOMİSYON KONUŞMASI

KAYIHAN PALA (Bursa) - Teşekkürler Sayın Başkan.

Şimdi, bu maddeyle Sağlık Bakanlığının sağlık hizmetleri bağlamında bilgi toplama, işleme ve en önemlisi, paylaşma yetkisi düzenleniyor. Şimdi, az önce değerli vekilimiz bu sağlıkla ilgili verilerin özellikle pandemi döneminde sızdırıldığının Ulaştırma Bakanı tarafından söylendiğinden vurgu yaptı, bende bunun üzerine ek olarak; yine, medyaya yansıyan, bizim soru önergeleriyle sorduğumuz ama yanıt alamadığımız bir konuyu gündeme getirmek isterim. Sayın Bakan Yardımcısı da sanıyorum burada. Bu e-nabızın Katarlılara satıldığı, bilgilerin aktarılıp aktarılmadığı, bu konuda bir dava konusu olduğu, bunun sonucunun ne olduğu; bunlarla ilgili bir bilgilendirme olursa çok yerinde olur.

Bunun dışında, şimdi söz konusu maddeye gelirsek aslında bu madde, biliyorsunuz, Cumhurbaşkanlığı teşkilatı hakkında Cumhurbaşkanlığı kararnamesinin Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilen 378'inci maddesiyle aynı. Dolayısıyla Anayasa Mahkemesi bu maddeyi 2023 yılında Anayasa'ya aykırı bularak iptal etmişti. Şimdi aynı aykırılığın karşımızda olduğunu görüyoruz. Teklif maddesi, Anayasa’nın 13'üncü maddesindeki "Temel hak ve hürriyetler, özlerine dokunulmaksızın yalnızca Anayasa’nın ilgili maddelerinde belirtilen sebeplere bağlı olarak ve ancak kanunla sınırlanabilir." hükmü bağlamında değerlendirildiğinde, Anayasa’nın 20'nci maddesiyle tanınan hakkın özünü en önemli kişisel verilerden olan sağlık verileri bağlamında ortadan kaldırmaktadır. Bu niteliğiyle teklif maddesi Anayasa’nın 2'nci maddesinde belirtilen hukuk devleti niteliğiyle 13'üncü ve 20'nci maddelerini ihlal etmektedir. Ayrıca, bu maddede "Kişisel sağlık verilerinin işlenmesi, güvenliği ve bu maddenin uygulanmasıyla ilgili diğer hususlar Bakanlıkça yürürlüğe konulan yönetmelikle düzenlenecek." diye bir yaklaşım var. Yine, böylesine önemli maddelerin yönetmelikle düzenlenmesi de bildiğiniz gibi, birçok kez gündeme geldi, Anayasa'ya aykırıdır. Dolayısıyla, bu maddenin geriye çekilmesi gerekir.