Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
Konu | : | 2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/278) ve 2023 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/277) ile Sayıştay tezkereleri a)Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı b)Karayolları Genel Müdürlüğü c)Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü ç)Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 25 .11.2024 |
HÜSEYİN YILDIZ (Aydın) - Sayın Başkanım, Sayın Bakan, değerli milletvekilleri, değerli basın mensupları; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Bütçe sunumuna baktığımız zaman Sayın Bakanım, 58 tane havaalanı yapıldığını söyledi. Sayın Bakanım, 2002'de iktidara gelirken Türkiye Cumhuriyeti devletinin 26 tane havaalanı vardı ama maalesef şu an 58 tane havaalanı Türkiye Cumhuriyeti devletinin değil şirketlerin yeridir; yap-işlet-devret modeliyle bunların hepsini şirketlere devrettiniz. Yap-işlet-devret modeli... "Neden yol yapmıyorsunuz? Neden havaalanı yapmıyorsunuz?" demiyoruz, bunları kaça yaptınız, maliyeti ne, geri dönüşü nedir; biz bunların peşindeyiz. Yoksa havaalanlarına, otoyollara karşı değiliz. Otoyollara araba garantisi veriyorsunuz. İşte, Aydın'da, Aydın'la Denizli arasına bir otoyol yaptınız, geçen hafta geçtim, Aydın'dan Denizli'ye gittim, 385 lira para ödedik, 385 lira Türkiye'nin en pahalı yolu. Peki, araba garantisi verdiğiniz bu yoldan kim geçecek o parayla? İnanın ki Aydın'da oturan, Karacasu'da, Buharkent'te, Yenipazar'da, Nazilli'de oturan vatandaş Aydın'a gelirken o yolu asla kullanmaz, kullanmayacağı için de orada verdiğiniz arabanın sayısı hiç tutmaz. Yine, köprü geçişlerine araba garantisi veriyorsunuz, havaalanında yolcu garantisini veriyorsunuz Sayın Bakanım. Şimdi, bunlara baktığımız zaman dünyanın hiçbir yerinde yap-işlet-devret modelinde araba garantisi, yolcu garantisi ve "garantiler" diye bir şey yoktur. Sistem olarak hesaplanır, kaç yılda amorti ediyorsa o firma gelir, alır yapar. Bu, Almanya'da öyle, Avrupa'da da öyledir. Sadece Türkiye'de yap-işlet-devret modelidir, "yap-işlet soy devleti" diye bir sistem kurulmuş.
Sayın Bakanım, yine yaptığınız ihalelerde genellikle 21/b'de yapıyorsunuz. 5 tane firma çağırıyorsunuz, o 5 tane firma anlaşıyor, ciddi derecede maliyetleri yükseltiyor. Size bir örnek vereceğim: Ankara Büyükşehir Belediyesi Başkanı Mansur Yavaş, ocak ayında Dikimevi ile NATO Yolu Metro ihalesi yapıldı ve orada 575 milyon 140 bin euro olarak ihale yapıldı ve seçim olmasına rağmen -mart ayında yerel seçim vardı- buna rağmen fiyatı yüksek gördü ve burayı iptal etti. Ne oldu sonra? Sekiz ay sonra tekrar bu ihale oldu kasım ayında kendiniz biliyorsunuz 389 milyon 173 bin euro para verildi. Yani 186 milyon euro yani 7,5 milyar TL kasada para kaldı. İşte, bizim istediğimiz bu. İş yapılmasın demiyoruz, ihale yapılmasın demiyoruz ama ihaleleri şeffaf hâlde, açık şekilde yaparsak o zaman Türkiye Cumhuriyeti'ni, biz her şeyden önce bu devleti soymamış oluruz. Şimdi, ben özellikle baktım bütçeye Karayolları yaklaşık 95 milyar lira garanti parası ödeyecek önümüzdeki sene, 2025 yılında 94 milyar garanti parası verecek. Yani ben geçsem de geçmesem de o parayı Hazine ödemek zorunda.
Değerli arkadaşlar, yine, Aydın bölgesinde Değerli Vekilim Bülent Tezcan burada gündeme getirmişti. Çıldır Havaalanı'nı, Mustafa Çıldır o yeri sivil havacılık için hibe etmiştir yer olarak ve rahmetli Menderes zamanında bizim havaalanı açılmıştı ve sonra bu iktidar ne yaptı biliyor musunuz arkadaşlar? O havaalanı pistini uzatmadı, götürdü o havaalanı yerini Türk Hava Yollarına kiraya verdi. Sayın Bakanım, şimdi ben burada size şunu söylüyorum: Geçen hafta çocuklarla görüştüm "Biz mahkemeye verdik, o yeri tekrar geri istiyoruz çünkü biz burayı bağışlarken 'Burası havaalanı olsun.' diye bağışladık. Bu yüzden, biz mahkemeye gidip bu yeri tekrar geri almak istiyoruz." diyorlar. Onun için, bunu bir değerlendirin, bir an önce bizim havaalanımızı açın.
Yine, Söke'de -Bülent Bey değindi- Novada bölgesi var, inanın ki orada her gün kaza oluyor Sayın Bakanım, her gün. Sorabilirsiniz, Trafik Şube Müdürlüğü hemen karşısında, sorabilirsiniz. Şimdi, siz yapmayacaksanız bunu bizim Büyükşehir Belediyesine devredin, samimi söylüyorum, bir yıl içerisinde orayı yapacağız. Özellikle, Bodrum'a giden, Didim'e giden, Kuşadası'na giden, Datça'ya giden bütün vatandaşlarımız oradan geçiyor. Özellikle, yazın -turizm bölgesi Didim, Kuşadası ve Bodrum- 5 kilometrelik yol tam bir buçuk saatte geçiliyor.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
HÜSEYİN YILDIZ (Aydın) - Düşünün, o bölgede turizm çok önemli.
Teşekkür ediyorum.