Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
Konu | : | 2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/278) ve 2023 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/277) ile Sayıştay tezkereleri a)Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı b)Karayolları Genel Müdürlüğü c)Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü ç)Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 25 .11.2024 |
ERHAN USTA (Samsun) - Evet, teşekkür ederim Sayın Başkan.
Önergemiz şudur: Karayolları Genel Müdürlüğü bütçesinde yer alan, bu garanti ödemeleri kapsamında konulan 94,6 milyar liralık ödeneği eksiltelim diyoruz. Gerekçemiz şu arkadaşlar: Sayın Cumhurbaşkanı ne dedi hem Başbakanlık döneminde hem Cumhurbaşkanı iken? "Biz bu projelere beş kuruş ödemeyeceğiz." dedi. E, o paraları niye ödüyoruz? Az önce ifade etmiştim, biz bugüne kadar -milyar dolar olarak söylüyorum- sadece Ulaştırma Bakanlığı bünyesinde 11,8 milyar dolar ödemişiz, üç yılda da 7,6 milyar dolar ödeyeceğiz diyoruz veya TL olarak söylersek 2025, 2026, 2027'de 327,4 milyar lira, arkadaşlar, bu iş için para ödeniyor. Yani madem beş kuruş ödemeyecektik, o zaman bunların ödeneğini keselim; gerekçemiz bu.
Bir örnekten hareketle, Osmangazi işini uzun uzadıya konuşmamda söylemiştim, Sayın Bakana en son dedim ki: "Bu Osmangazi Projesi'ni hiçbir Ulaştırma Bakanı karşıma çıkıp bu tafsilatta konuşmaz, konuşamaz çünkü dediklerimin hepsi doğru." Sayın Bakan da konuşmadı, haklı. Sadece neyi söyledi? Dedi ki: "40 bini yüzde 171'e getirdik."
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN MEHMET MUŞ - Sayın Usta, buyurun.
ERHAN USTA (Samsun) - 40 bin geçiş sayısıyla ilgili bir sorun olduğunu söylemiyorum ama söylediğimiz şey ne? Yani vatandaştan 555 lira alıyoruz, öbür tarafta 1.300 lira da hazineden veriyoruz. İşte, bu paraları, arkadaşlar, gelin, keselim bu paraları. Yani olmaz böyle bir şey. Dolayısıyla söylediğimiz şey doğrudur.
"Bonus" işinde de Sayın Bakan, 2,1 milyar dolarlık "bonus" olmaz. Kimse milletin kesesinden böyle "bonus" vermesin. Bakın, bu "bonus" dediğiniz şey, sözleşme yapıldıktan sonra ortaya çıkmış. İhale yapılmış, bitmiş, ondan sonra yan yana gelince diyorlar ki: "Erken biterse başlasın." O zaman yolu erken bitirselerdi çünkü projenin...
ORHAN YEGİN (Ankara) - O işin önceliği köprü.
ERHAN USTA (Samsun) - Hayır, önceliği değil. Öncelik şu: Projenin toplam gelirinin yüzde 80'ini...
ORHAN YEGİN (Ankara) - Ankara-İstanbul kara yolunu yapmışsın, Bolu Dağı Tüneli on altı sene kalmış, hâlbuki Bolu Dağı Tüneli daha çok önemli.
ERHAN USTA (Samsun) - Orhan, dinle.
Projenin toplamının gelirinin yüzde 80'ini oluşturan kesime firma öncelik verdiriyor. Niye, biz devlet değil miyiz? O zaman "Gel kardeşim, önce yolu yap, köprüyü sonra yap." deseydik, madem öyle. Bakın, 2,1 milyar dolar...
ORHAN YEGİN (Ankara) - O işin önceliği Osmangazi Köprüsü'dür.
ERHAN USTA (Samsun) - Dolayısıyla bunları gerekçe anlamında anlattım. Sizden destek bekliyorum.