KOMİSYON KONUŞMASI

MURAT ALPARSLAN (Ankara) - "Yeteri kadar tetkik hâkimi" diye ifade edilen kısımda ilgili personelin sayısı ekli cetveldeki öngörülen kadro sayısınca sınırlı fakat şu an itibarıyla kanunun detayında sayı sınırlaması yapmanın da gelişen ve değişen gündeme göre doğru olmadığı kanaatiyle ekli cetvelle belirlenecek kadro karşılığı yapılacak.

Onun haricinde, Cumhurbaşkanlığı kararnamesiyle atanacak olması... Anayasa’nın 104'üncü maddesindeki üst düzey kamu yöneticilerinin atanmasına dönük Anayasa’nın amir hükmü olduğu sebebiyle kanunda da buna uygun bir düzenleme yapılmış durumda, bu şekliyle kanun metnini yazmış olduk Sayın Başkanım.

Taslaklarla ilgili Başkanlığın görevlerinde... Devamındaki "taslaklar" ifadesi eğitim müfredatını da kapsayacak şekilde taslağı ifade ettiği için, oradaki problemin çözüleceği ve redaksiyona gerek olmadan o taslakların eğitim müfredatını da kapsayacak şekilde olduğunun bilinmesini arzu ediyoruz.

Teşekkür ederim.

BAŞKAN CÜNEYT YÜKSEL - Teşekkür ediyorum.

Buyurun Sayın Başkan.

TÜRKİYE ADALET AKADEMİSİ BAŞKANI MUHİTTİN ÖZDEMİR - Sayın Başkanım, Danışma Kurulunu niye Eğitim Kuruluna çevirdik? Efendim, bununla ilgili, Avrupa Birliği ilerleme raporlarında ve GRECO gibi bazı uluslararası raporlarda Adalet Akademisinin Danışma Kurulunun eğitim programları üzerinde, akademinin yönetilmesi üzerinde icrai bir yetkisinin olmadığı noktasında eleştiriler vardı. Biz bu eleştirileri gidermek için burada akademinin yönetimine dair söz söyleyen bir kurul oluşturduk. Yani eğitim müfredatını belirlemek ve devamında taslakları hazırlamak, yıllık planları onaylamak noktasında Başkanlık tarafından hazırlanan taslaklara son sözü söyleyecek merci olarak icrai yetkileri olan bir eğitim kuruluna çevirdik. Sayın Başkanım, girişte de sorular olmuştu bizim eğitim müfredatıyla ilgili. Adalet Akademisinin eğitim müfredatı internet sitesinde şeffaf bir şekilde var, herkes bunu görebilir. Bizim hoca havuzumuz da internet sitesinde var. 480 civarında başvurusu olan, eğitici başvuru ekranından başvurulan hoca havuzumuz var.

Mesela, bizim eğitim müfredatının bileşenlerinden bir tanesi, gerçekten tespit ettiğimiz eksikliklerden biri de şuydu: Özellikle hâkim, savcıların kişisel gelişimlerine yönelik davranışlarına yönelik burada sayın milletvekillerinin dile getirdiği şikâyetler bize de geliyordu ve biz bu reformu 11 tane akademisyen hocanın çalışmasıyla yaptık, bu müfredat reformunu, orada belirlenen çerçevede bu dersleri oluşturduk. Şimdi, mesela biz protokol ve görgü kuralları, yargı etiği... Kıymetli hocam "Yargı etiğiyle ilgili ne anlatılıyor mesela?" dedi. Biz yargı etiği dersinin alt kavramı, Bangalor yargı etiği, Budapeşte Savcılar İçin Etik İlkeleri, Yargıtay tarafından hazırlanan Türk Yargı Etiği Bildirgesi ve Hâkimler ve Savcılar Kurulunun kabul ettiği çerçevede de etikle ilgili dersleri veriyoruz. Yine, mesleki iletişim, mesleki yaşam ve kişisel gelişim gibi davranışlara yönelik derslerimiz var. Yine, avukatlarla olan ilişkileri düzenleyen ve avukatlar tarafından anlatılan avukatlık mesleği uygulamaları dersimiz de var. Yani biz müfredatımızı ve akademinin faaliyetlerini açık, şeffaf bir şekilde sürdürüyoruz. Eğitim Kurulunun bu şekilde güçlü bir yapıda öngörülmesi de Danışma Kuruluna yönelik eleştirileri gidermekti, Akademiyi daha şeffaf hâle getirmek için yapılan bir düzenleme önerisiydi Sayın Başkanım.