KOMİSYON KONUŞMASI

BERİTAN GÜNEŞ ALTIN (Mardin) - Ben çok teşekkür ederim kıymetli sunumlar için.

Ben Komisyonun, bir noktada, özellikle çocuk istismarının teknik anlamda ne olduğu, çocuğun ne olduğu ve buna dair yapılması gerekenlerin belli ölçülerde bir doyuma ulaştığını düşünüyorum. Belki bundan sonraki süreçte daha değinilmeyen, daha özel, daha hassas konularda, tekrara düşmemek adına, belki uzmanlarımız...

BAŞKAN CENGİZ AYDOĞDU - Öyle yaptık zaten, hocalarımıza bir önceki hocalarımızın sunumlarını gönderdik çakışma olmasın diye.

BERİTAN GÜNEŞ ALTIN (Mardin) - Emeğinize sağlık. Bundan sonraki süreçte de belki dijital...

BAŞKAN CENGİZ AYDOĞDU - Dijitale gireceğiz, evet.

BERİTAN GÜNEŞ ALTIN (Mardin) - O da daha farklı bir bölümü.

Çok teşekkür ediyorum sunumlar için; sunumları da dikkatle dinledim, gelen bütün uzman arkadaşları da selamlıyorum. Umuyorum, birlikte güzel çalışmalar yapacağız.

Sunumda şey dikkatimi çekti: Biz, öğretmenler tarafından bildirilen istismar olgularının az olduğunu söyledik. ÇİM'e dair bir veri paylaşmıştık daha önceki konuşmalarda; ÇİM'e de okul açıldıktan sonra, öğretmenlerin yönlendirmesiyle daha çok istismar vakalarının geldiğini duymuştuk. Aslında Yıldız Vekilim de bulunla ilgili bir çalışmanın olduğundan bahsetmişti; belki onu gerçekten daha detaylı konuşarak öğretmenlerin ve çocuklarla iletişime giren herkesin, çocuklara temas eden herkesin temel eğitimlerden geçeceği bir program inşa edilebilir.

CAPTA'dan bahsettiniz. CAPTA çok değerli bir davranışsal yani devletin çocuğa ve istismara yönelik kendine bir bütünlük çizdiği yasalar dizini. Neden bu Komisyon da CAPTA gibi bütünsel, çocuğa istismarı hem maddi anlamda önleyen... Çünkü CAPTA fon da sunan bir program aynı zamanda; bütün üniversitelere, çocuklarla çalışanlara ve çocuklarla ilgili istismarı önlemek isteyen bütün projelere bütçe de verebilen bir yapılanma aslında. Ve CAPTA kendi içerisinde yasal zorunlulukları ortaya koyar, aynı zamanda devletin yükümlülüklerini ortaya koyar, ailenin yükümlülüklerini ortaya koyar. Bu Komisyon tarafından buraya, koşullara, sosyolojimize uygun bir CAPTA yasası, bir çocuğu istismardan koruma yasası neden yazılmasın, çıkarılmasın? Bunu öneriyorum Komisyona.

Aynı zamanda biz madde 278'den de bahsettik, çok önemli bir madde fakat ben sahada şöyle bir gerçeklik olduğunu düşünüyorum: Bu bir zorunluluk olsa da insanların buna dair çok travmatik bir geçmişleri olduğu için bunu ihbar etmeyi ya da bunu söylemeyi hem mekanizmaları bilmeyen hem de sosyolojik olarak bunu yaparsa başına bir şey gelebileceğini, toplumda dışlanabileceğini ya da riske açık olacağını düşündüğü bir tarafı da var. Dolayısıyla belki bu madde 278 siyasetin daha çok işlediği, bu noktada ihbarı yapana da güvence verdiği bir evreye de evrilebilir diye düşünüyorum.

PDR'ci eksikliğini, okuldaki psikolog eksiklerini her komisyonda konuşuyoruz. Ben bir kez daha söylemek istiyorum: ÇEDES projeleriyle bu alanda uzmanlığı olmayan kişilerin yetkilendirilmesi yerine PDR'cilerin, psikologların her okulda olması gerektiğini; her okula bir imam değil her okula bir PDR'cinin, her okula bir psikoloğun muhakkak olması gerektiğini; bunun artık gereklilikten öte bir zorunluluğa dönüştüğünü ve bu Komisyonun bununla ilgili bir tedbir de ortaya koyması gerektiğini düşünüyorum.

Bahsettiğiniz istismara yönelik fiziksel görünümler gerçekten yaygınlaştırılmalı. Ben yükseköğretim programlarında bu kadar az olduğunu bilmiyordum; çocuğa dair, cinsel istismara dair eğitimin bu kadar az olduğunu bilmiyordum; bu, zorunlu bir hâle getirilebilir. Bunlar yine CAPTA bağlamında da yapılabilir bütün üniversitelere buna dair zorunluluklarının getirildiğini...

BAŞKAN CENGİZ AYDOĞDU - Beritan Hanım, soruya geçersek...

BERİTAN GÜNEŞ ALTIN (Mardin) - Sorum neredeyse yok ama şunu sorabilirim: Şimdi, çocukların istismarına yönelik her alan, okul, ev, her yer suç mahalli diyebiliriz aslında çocuklara yönelik istismar söz konusu olduğunda ve herkes de bunu yapabilir. Bize galiba şu veriler lazım: En çok nerede çocuklar cinsel istismarla karşılaşıyorlar; okullarda mı, sokaklarda mı, hastanelerde mi? Çünkü her yer suç mahalli ama içlerinden bazıları gerçekten daha kristalize, çocuklar noktasında daha da yoğunlaşmış; belki bunun verisine ihtiyaç duyarız. Hangi alanlarda çocuklar daha çok istismara uğruyor?

Bir de çocuğa mahremiyet eğitimden bahsettik, mahremiyet eğitiminin yaşa göre verilmesi çok önemli. Burada "Mino'nun Şarkısı" diye bir şarkı vardı bilir misiniz bilmem, "Mino'nun Şarkısı" çok özel. Belki Komisyonumuza da bununla ilgili çalışan arkadaşların ismini verebiliriz. "Mino'nun Şarkısı" yaşa göre çocuklara arasında mahremiyet eğitimi ve çocuklara haklarını anlatan bir şarkıydı. Uzman arkadaşlar Ankara'da yaşıyorlar, belki onunla ilgili iletişim de olabilir.

Ben aktarımlar için çok teşekkür ediyorum.

Sayın Başkan, bu arada biraz erken de ayrılmam gerekebilir, bilginiz olsun.

Emeklerinize sağlık.

Çok teşekkürler.