Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
Konu | : | Devlet Memurları Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/2731) münasebetiyle |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 04 .12.2024 |
ERHAN USTA (Samsun) - Ya, ben de tekrar, kusura bakmayın, biraz da vakit geç oldu ama…
Hakikaten burada en azından bir şeyi değiştiremeyeceğimizi biliyoruz yani bu madde bu şekilde geçecek, onda herhangi bir beis yok ama üzerinde düşünmek açısından… Şimdi geçenlerde de yine bir genelge yayınlanmıştı değil mi bu Devlet Denetleme Kuruluyla ilgili? Bütün her yerde işte denetim menetim filan yapılsın edilsin şeklinde filan. Yani bu temel zafiyetin bir defa denetim sisteminin çalışmamasından kaynaklandığını, o notu bir daha düşmek istiyorum ama daha önemlisi, belki de hani biraz daha radikal düşünüp yani İsmail Bey, hatırladığım kadarıyla, Başbakanlık Teftiş Kurulu da ilk uzman, ilk müfettiş yardımcılarını bizden bir sene önce aldılar yani 1988’de, 1987’de filan aldılar yani ondan önce o da yoktu. Yani devlet böyle bir genişlemeye bazen böyle bir meyil ediyor. Yapılan her şey doğru mu yanlış mı, onu bilmiyorum. Hani eski sistemde, Başbakanın ve Cumhurbaşkanının olduğu, farklı partilerden olabildiği veya işte esasen yürütmeyi Cumhurbaşkanının, her ne kadar yürütmenin başı olsa da esas Başbakanın yaptığı sistemde orada bir zafiyet olduğunda Cumhurbaşkanının buna bir müdahale edecek elinde bir mekanizmanın olması normaldi. Aslında bu sistemde biraz daha radikal düşünecek olursak -illa karşı çıkıyorum anlamında değil, hazır bürokrat arkadaşlar da buradayken- bu sistemde zaten Cumhurbaşkanının her şey emrinde yani bakanı Mecliste herhangi bir güvenoyu, bir şey gerektirmeksizin atayabiliyor yani orada bir şey gördüğü zaman zaten hemen bakanlığa talimat vermesi yeterli yani eski sistemde DDK’nin olmuş olması bu sistemde de olması anlamına da gelmez. Sanki böyle duplikasyon gibi bir noktaya da iş gidebilir eğer iyice genişletirsek. Hani, dar kalırsa az önceki söylediğim argümanlar geçerli olur, kesit bir konudur, işte, ilgilenilmemiştir, bir zafiyet vardır, Cumhurbaşkanı onları devreye sokabilir ama sanki iş öyle bir noktaya gidiyor ki bu iş biraz daha yaygınlaştıracak, büyütecek noktaya götürülürse bu sefer... O zaman teftiş kurulları niye var? Yani o zaman teftiş kurullarının hepsini getirelim, Cumhurbaşkanına, daha üst seviyeye bağlayalım, bütün denetim oradan yapılsın; bu da bir fikir olabilir ama duplikasyona gidecek şeylerden, genişlemeden kaçınmak lazım.