KOMİSYON KONUŞMASI

PERİHAN KOCA (Mersin) - Gerekçelerimiz bir istişare hukuku açılabilmesi için yazıldı. Bunun hazırlığı yapıldı, toplantıları yapıldı ancak gerekçeler hiçbir şekilde anlaşılmadı. Sadece bizim bilmemiz yeterli değil. Dolayısıyla, kendi gerekçelerimizi biz kendimiz okumak istiyoruz, kendi grubumuz adına.

BAŞKAN MEHMET GALİP ENSARİOĞLU - Olur.

3'üncü madde üzerinde söz isteyen var mı? Söz isteyen yok.

3'üncü madde üzerinde önerge var, önergeyi okutuyorum:

Çevre Komisyonu Başkanlığına

Görüşülmekte olan (2/2927) esas numaralı İklim Kanunu Teklifi'nin 3'üncü maddesinin teklif metninden çıkarılmasını arz ve teklif ederiz. 26/2/2025

Ayten Kordu Tunceli İbrahim Akın İzmir Perihan Koca Mersin

BAŞKAN MEHMET GALİP ENSARİOĞLU - Perihan Hanım, buyurun.

PERİHAN KOCA - (Mersin) - Gerekçe:

Bu madde Paris İklim Anlaşması'na göndermeyle ülkenin imkânları doğrultusunda iklim değişikliğiyle mücadelede uyulması gereken ilkeler ve kanunun uygulanmasına ilişkin bir maddedir.

Maddenin (a) bendinde "eşitlik, iklim adaleti, ihtiyatlılık, katılım, entegrasyon, sürdürülebilirlik, şeffaflık, adil geçiş ve ilerleme" kavramları anılmış fakat bunların tespiti ve uygulamasının nasıl belirleneceğine ilişkin bir emare yoktur.

Maddenin (b) bendinde ise kamu kurum ve kuruluşları gerçek ve tüzel kişilerin kamu yararı gereği kanuna uyma yükümlülüğünden bahsetmektedir. Fakat kanunun bütününe bakıldığında karbon ticaretiyle ilişkilidir. Dolayısıyla kamu yararı özünde geri plandadır.

Bununla beraber maddenin (c) bendi ise ülkenin kalkınma öncelikleri ve özel koşullarından bahseder ki bunlar Paris İklim Sözleşmesi'nde vadedilen koşullarla çelişir, zira ulusal katkı beyanına refere eder. Ulusal katkı beyanı 2038 yılına kadar emisyonların artışını öngörmektedir. Bu durum, Paris İklim Anlaşması'nın hedefleriyle bağdaşmamaktadır. Dolayısıyla hem aynı maddede birbiriyle çelişen 2 referans vermesi hem de tespit ve uygulamaya ilişkin açıklamanın yetersizliği bu maddeyi boşa düşürmektedir.