KOMİSYON KONUŞMASI

NAZIM MAVİŞ (Sinop) - Teşekkür ederim Başkanım.

Şimdi, bu açık uçlu soruların okunmasıyla ilgili TÜBİTAK'la bir çalışmanın yürütüldüğünden arkadaşlar bahsettiler. Burada bunun zaman planlamasıyla ilgili bilgi almak istiyorum, birincisi bu yani ne zaman bu uygulamayı başlatmayı planlıyorsunuz? İkincisi, bunun kapsamı... Söz gelimi, LGS ve YKS sınavları açısından bakıldığında ne kadarlık bir kapsamı olacak? Üçüncüsü de şimdi, LGS veya YKS sınavlarına giren öğrenci sayısı belli, bir de sizin ortak yazılı sınavlarınız var, ortak yazılı sınavlarına giren öğrenci sayıları belli, dolayısıyla bu yaptığınız çalışma bütün öğrencileri kapsayabilecek bir kapsayıcılığa sahip mi? Bununla ilgili bir teknik bilgi sizden rica ediyorum. Dördüncüsü, çeşitli arkadaşlarımız aslında dile getirdiler, şimdi, elbette ki pratikte bir çalışma yürüyor ama işin felsefesine dair de çok ciddi bir zihin sürecinin yürümesi lazım yani eğitim sistemlerimiz önümüzdeki yaklaşık hangi periyotta -biraz önce Sayın Bakanımız 2040 yılıyla ilgili birtakım projeksiyonlardan bahsetti- ne kadar ve nerelerde değişecek? Bunun sonuçlarını da hesap ederek belki bu çalışmayı yürütmek lazım. Öte yandan, yapay zekâ araçlarıyla öğrencilerin eğitimine sağladığımız destek, öğrencilerin eleştirel düşünme, alternatif düşünme, özgür düşünme gibi kapasiteleri üzerinde olumsuz birtakım etkilere yol açabilecek mi? Bunlar üzerinde de bizim çalışmamız gerektiğini düşünüyorum yani fırsatı kaçırmayalım. Elbette ki bu çok kıymetli bir şey. Fırsatı kaçırmayalım derken fırsatın doğurduğu olumsuz etkilere karşı da nasıl bir süreç yürüteceğiz? Bunu da sormak istedim.

Teşekkür ederim.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI YENİLİK VE EĞİTİM TEKNOLOJİLERİ GENEL MÜDÜR YARDIMCISI AHMET ŞAMİL DEMİRCAN - Sayın Vekilim, teşekkür ederim.

Açık uçlu soruların değerlendirilmesiyle ilgili TÜBİTAK'la geliştirmiş olduğumuz uygulamayı bu yıl içerisinde tamamlamayı hedefliyoruz. Bu yıl içerisinde tamamlandığında PISA benzeri ABİDE isminde Ölçme Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğümüzün bir beceri tespitinde kullandığı sistem var. Bu ABİDE'de uygulanacak bu yıl içerisinde. Tabii, burada sağlanan altyapıyla paralel olarak bunun hangi derslerde ve hangi ölçekte uygulanması konusu biraz da uygulandıkça ortaya çıkacak bir durum yani tüm öğrencilere mi, hangi derslere, ne kadar yoğunlukta uygulanacağı konusu; bunun sağlanacağı altyapı ve başarım oranlarına göre süreç içerisinde de karar verilecek. Bu soruyu cevaplamış olduk.

NAZIM MAVİŞ (Sinop) - LGS ve YKS'yle ilgili bir...

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI BİLGİ İŞLEM GENEL MÜDÜRÜ ÖZGÜR TÜRK - Sayın Vekilim, orada şöyle: Bir yarışma sınavlarında tüm öğrencilere eşit ortam sağlamanız gerekiyor ve sıralama yapılıyor ve sıralamaya göre tercihlerine yerleşiyorlar. Bunu yapabilmemiz için Ahmet Bey'in dediği gibi tüm şartların eşit olması gerekiyor. Sonuçta açık uçlu soruların değerlendirilmesi dünyada da çok yeni bir proje, biz de uyguluyoruz. Bu AR-GE projesi, bunun sonuçlarına baktıktan sonra tam olarak, objektif olarak değerlendirildiğinde ancak uygulanabilir çünkü bunların da kendi içerisinde bir otokontrol sistemi kurmamız gerekiyor. Ama ileriki hedef tabii ki tüm sınavlarda açık uçlu olarak öğrencilerimizin sorularının yapay zekâyla değerlendirilmesi.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI YENİLİK VE EĞİTİM TEKNOLOJİLERİ GENEL MÜDÜR YARDIMCISI AHMET ŞAMİL DEMİRCAN - Diğer konu, bizim Uluslararası Yapay Zekâ Forumu'nda da bir masada tartışıldı. Bu riskler, hani, birtakım araçları öğrencilerimizin karşısına sunuyoruz; uzaktan eğitim döneminde de Sayın Vekilimizin bahsettiği gibi "Bunun zararları ne oldu?" konusunda... Tabii, orada biraz da bakıldığı yöne göre değişen bir durum var. Şimdi, pandemi döneminde biz öğrencilerimizin karşısında bir uzaktan eğitim penceresi açmasaydık yaşayacakları öğrenme kayıpları bir tarafta olacaktı. Biz birtakım uzaktan eğitim kanallarıyla öğrencilerimizin karşısına bir şeyler sunduk. Evet, bunu sunarken belki birtakım obezite sorunu ya da iletişimle ilgili kaybettikleri birtakım beceriler olabilir ama öğrenme kaybı konusunda orada bir buçuk, iki yılı bulan bir nesil kaybı olacaktı. Bunları sunarken, biraz önce sizin söylediğiniz gibi eleştirel düşünme ya da diğer becerilerde bu sunduğumuz araçların riskleri konusu biraz da uygulandı ve tekrar, ABİDE gibi, Bakanlığın çeşitli periyotlarda yapmış olduğu araştırmaların sonunda çıkacak diye düşünüyoruz Vekilim. Biz bunları yapmazsak bu defa dünya bir yöne giderken biz bu yöne adapte olamamış ya da öğrencilerimize bu araçları sunamamış olacağız. Sunduğumuz zaman da her masada konuşulan riskleriyle birlikte dikkatlice düşünüp, ara değerlendirmelerle belki tekrar tekrar değerlendirip bir sonraki aşamayı değerlendirerek ilerleyeceğiz.

Teşekkür ederim.