Komisyon Adı | : | (10/235, 837, 1601, 1602, 1800, 1801) Esas Numaralı Meclis Araştırması Komisyonu |
Konu | : | Millî Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdür Yardımcısı Ahmet Şamil Demircan'ın, Millî Eğitim Bakanlığının Ulusal Yapay Zekâ Stratejisi kapsamındaki çalışmaları, organizasyon yapısı, öğrenci ve öğretmenler için hazırlanması planlanan platformlar, uygulamalar, öğretmenler için hazırlanmış mesleki eğitimler, öğrenciler için geliştirilmiş müfredatlar ve Yapay Zekâ Politika Belgesi hakkında sunumu |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 25 .03.2025 |
ZÜLKÜF UÇAR (Van) - Sayın Başkan, teşekkür ediyorum.
Ben de sunum için teşekkür ediyorum.
Çok kısa soracağım. Aslında sorulardan birini nispeten bütün vekil arkadaşlarımız sordu ama eskiden, en azından benim çocukluğum ya da benden önce bu Meydan Larousse gibi, ansiklopedi gibi yerlerden araştıran, öğrenen bir yerdeydik. Artık, çağımızda giderek bilgisayar üzerinden çalışan, nispeten bunu artıya çevirip bir zihinsel noktada gelişime sebep olan bir nesil var ama gelecek noktasında size göre bir tehlike var mı? Varsa, bir tehlike öngörüyorsanız yapay zekâ noktasında... Çünkü dediğim gibi, eskiden, daha önce araştıran, öğrenen o zihin, yerini artık daha çok bilişim üzerinden yürüten bir noktaya gelecek; size göre bir tehlike var mı? Bu tehlikeye karşı alınması gereken birkaç maddeyle öneri sayarsanız ne sayarsınız? Birincisi bu.
İkincisini de söyleyeyim; size göre bir mevzuat ihtiyacı var mı yapay zekâyla ilgili Millî Eğitim noktasında? Çünkü biz bu soruyu hemen hemen bütün katılımcı, sunum yapan kurumlarımıza sorduk ama Millî Eğitim olarak da bir mevzuat ihtiyacı var mı yapay zekâ noktasında, onu da sormak istiyorum.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI BİLGİ İŞLEM GENEL MÜDÜRÜ ÖZGÜR TÜRK - Aslında Sayın Vekilim, bilgiye ulaşma ve bunu yorumlama süreçleri var. Çok daha önceleri, büyüklerimizden, okuma yazma bilen insanlardan, bilmeyen insanlar bilen insanlardan bunları öğreniyorlardı. Daha sonra zaman gelişti, kitaplar basıldı, ansiklopediler evlere girdi, veriyi oradan öğrendik, bilgiyi oradan öğrendik ve yorumladık. Daha sonra internet çıktı, ansiklopedi ihtiyacı kalmadı, internetten o bilgiye ulaştık ve yorumladık; yorumlama tarafı hep insanlardaydı. Yapay zekâ tarafıyla da bu sefer yorumlama elimizden... Daha doğrusu bize destek olmaya ya da yardımcı olmaya yönelik araçlar çıkmaya başladı. Bunun tabii ki tehlikeli boyutları var, insanın o yorumlama tarafını bırakmaması gerekiyor. Bu kapsamda da bizim Millî Eğitim Bakanlığı olarak yapacağımız, öğrencilerimizin de öğretmenlerimizin de kendilerini köreltmeden bu yapay zekâ araçlarını ya da bizim geliştirdiğimiz yapay zekâ araçlarını bilinçli kullanması. Aslında yapay zekâ aracı kullandıysanız oradaki en önemli faktör ona çok doğru soruları sorabilmeniz. O bile bir beceri, o beceriyi kazandırmamız lazım. Eğer doğru soruyu soramazsanız sizi çok yanlış da yönlendirebilir yapay zekâ. Bu kavramları öğrencilerimize öğreteceğiz geliştirilen programlarla, araçlarla. Bu kapsamda çalışmalarımız devam ediyor. Riski her zaman var ama kaçınılmaz gibi görünüyor şu anda.
ZÜLKÜF UÇAR (Van) - Yasal mevzuat ihtiyacı...
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI BİLGİ İŞLEM GENEL MÜDÜRÜ ÖZGÜR TÜRK - Yasal mevzuat... Başkanlığımız da bu kapsamda kuruldu. Bunun tabii ki ileride uygulamasıyla ilgili mevzuatları, yönergeleri, yönetmelikleri muhakkak çıkacak.