Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
Konu | : | Önceki toplantıda Merkez Bankası Başkanına sordukları cevaplanmayan soruların cevaplarını yazılı talep ettiklerine, Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilen kanun hükmünde kararnamelerle ilgili Plan ve Bütçe Komisyonuna getirilen kanun tekliflerine, iptal edilen düzenlemelere ve TRT'ye ilişkin açıklaması |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 07 .05.2025 |
ERHAN USTA (Samsun) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Günaydın arkadaşlar.
Şimdi, dün Merkez Bankası Başkanını dinledik, sorularımız oldu. Tabii, siz vakit darlığı nedeniyle Başkanı sıkıştırdınız ve bir kısım sorularımıza cevap verilemedi, önünde de hazırlanmış hususlar vardı. Sizden istirham ediyorum, o soruların cevaplarını bize yazılı olarak iletmesini Merkez Bankası Başkanından talep edelim, olur mu? Bu birincisi.
İkinci husus; şimdi, burada hani "Kanun hükmünde kararnameyle yapılıyor, iptal ediliyor."daki şey şu: Tabii, Anayasa Mahkemesi bir kısım hususlarda "Bunu kanunla düzenleyin." dediği zaman kaçınılmaz olarak bunun Meclise gelmesi lazım, Meclisin kanun yapması gerekir tabiatıyla. Fakat burada iki iş olarak veya gereksiz olarak yapılan şey şu: Mesela 703 örneğinde, 703 aslında üstüne vazife olmayacak şekilde yetki sınırlarını aşarak bir kısım kanunların bir kısım maddelerini iptal etti, dolayısıyla o kanunlar öldü. Anayasa Mahkemesi dedi ki: "Bak, senin yetkin yok, bunu yapamazsın." Yani iki şey dedi daha doğrusu, "Yetki kanunu sana böyle bir yetki vermemiş, bunu yapamazsın." dedi. O öldürdüğü yani bir kanunun bir maddesini kaldırmıştı ya, onu iptal etti, o işlemini veya bu yetki kanunuyla, daha doğrusu "Kanun hükmümde kararnameyle düzenlenemez." dediği için iptal etti. Şimdi, orada yetki kanununa dayalı olarak kanun hükmünde kararname erkini kullanan irade biraz dikkatli olmuş olsaydı, biraz Anayasa'ya dikkat etmiş olsaydı, aslında biz bugün yaptığımız işlerin önemli bir kısmını yapmayacaktık; angarya kısmı bu arkadaşlar, yoksa "Meclisin bu iş kanunla düzenlensin." dediği yerde elbette kanun yapacağız, bundan kaçma diye bir şeyimiz olamaz. Ha, komisyon meselesi, tali komisyon, ana komisyon; o tartışma ayı bir konu yani her şey buraya mı gelmeli, o ayrı bir konu ancak bilmiyorum, anlatabildim mi, biraz karışık oldu.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN MEHMET MUŞ - Sayın Usta, buyurun.
ERHAN USTA (Samsun) - Yani 703 sayılı -özellikle şu andaki gündemimizde olduğu için söylüyorum- Kanun Hükmünde Kararname'yle -üzerine vazife olmayan şekilde diyelim- kanun düzenlemeleri yapıldı, daha doğrusu düzenlemeler yapıldı ve bazı kanunlar kaldırıldı, bazı maddeler kaldırıldı; şimdi, onların aynısını geri getiriyoruz, bir kısmını da arkadaşlar. Hatırlayın, geçenki kanunda "bakan yardımcısı" ibarelerini kaldırmıştı 703, şimdi aynısını geri getirdik. Kaldırılan birçok ibareyi, 703'ün kaldırdıklarının aynısını geri getiriyoruz. İşte, o dikkatsizlikten ve Anayasa'yı tanımazlıktan kaynaklanan bize çıkan aşırı iş yükü ve tabii, kalitesiz bir yasama faaliyeti yapmamızın temel nedeni bu. Bundan kaçınmak lazımdı, maalesef idare bundan kaçınmadı.
Tabii, burada geçen seferki kanun teklifinde bizim yaptığımız eleştirilerin aslında birçoğu bu kanun teklifi için de geçerli, onları da vakti gelince söyleyeceğiz.
Özellikle TRT meselesi tabii burada önemli. Tabii, TRT'yi sadece buraya gelen maddeleriyle irdelemeyeceğiz, TRT'ye hakikaten geneliyle bir bakmamız lazım. Kanuna göre tarafsız bir şekilde olması gereken TRT'nin ne kadar taraflı olduğu, âdeta bir tetikçi gibi iktidar tarafından kullanıldığı çok net bir şekilde ortada. Tabii, iktidar sadece TRT'yi değil, devletin bütün kurumlarını bu şekilde kullanmaktan hiçbir şekilde çekinmiyor, bunu görüyoruz. Bunun da maliyeti Türkiye'ye oluyor, ağır bir maliyeti hep beraber millet olarak üstleniyoruz. Birazdan bunları işin genelini konuşurken ifade edeceğiz.
Teşekkür ederim Sayın Başkan.