KOMİSYON KONUŞMASI

İNAN AKGÜN ALP (Kars) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.

Sayın Komisyon üyelerine saygılarımı arz ediyorum. Komisyonumuza bugün katkı veren kıymetli bürokratlara da hoş geldiniz diyorum.

Sayın Başkanım, görüşülmekte olan kanun teklifinin çerçeve 2'nci maddesi Anayasa’nın 2, 13 ve 35'inci maddelerine aykırılık teşkil etmektedir. Bu maddeye ilişkin Anayasa'ya aykırılık iddiamızın gerekçesini arz ediyorum efendim.

Türk Medeni Kanunu'nun 599'uncu maddesi uyarınca "Mirasçılar, mirasbırakanın ölümü ile mirası bir bütün olarak, kanun gereğince kazanırlar." Yine aynı maddenin ikinci fıkrası uyarınca "Mirasbırakanın taşınır ve taşınmazlar üzerindeki zilyetliklerini doğrudan doğruya kazanırlar."

Görüşülmekte olan teklifin 2'nci maddesinde yapılan düzenleme, araç sahibinin vefat etmesi hâlinde kendisine miras yoluyla intikal eden araç mirasçılar adına tescil edilmeden zilyetliği üzerinde doğrudan tasarruf edilmesini engellemektedir. Miras hukukunun "Mirasın kazanılması" başlıklı genel hükmüne ve bu kapsamda mülkiyet hakkını düzenleyen Anayasa’nın 35'inci maddesine ve miras hakkı da temel haklardan olduğundan ve yapılan düzenleme bu hakkın özüne dokunduğundan aynı zamanda Anayasa’nın 13'üncü maddesine aykırılık teşkil ettiğini düşünüyoruz. Bu gerekçeyle teklifin 2'nci maddesine Anayasa'ya aykırılık iddiasında bulunuyor, maddenin teklif metninden çıkarılmasını talep ediyoruz.

Sayın Başkanım, bir de İç Tüzük'e bir aykırılık iddiamız vardır, onu da arz ediyorum. Kıymetli milletvekilleri, 2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu henüz bir ek bütçeyle revize edilmedi ama teklif sahibi milletvekilleri burada aslında bir Karayolları Trafik Kanunu getirmemişler, aslında bir ek bütçe öneriyorlar. Bu nedenle, bunun Plan ve Bütçe Komisyonuna gitmesi gerekir. Bazı veriler vereceğim ve bu iddiamızı gerekçelendirmeye çalışacağım.

Sayın milletvekilleri, 2025 yılı merkezî bütçesinde Hükûmet trafik cezalarından sadece 68 milyar lira gelir hedefliyordu, bu şekilde bir kanun çıkardık. 2023 yılında yeniden değerleme oranı yüzde 122,9, 2024 yılında yeniden değerleme oranı yüzde 58,46, 2025 yılı için yeniden değerleme oranı yüzde 43,9 oranında öngörülmüştü ve 2023 yılında hedeflediği trafik cezalarını elde edemeyen Hükûmetiniz 2024 yılında gaza basmış ve 150 milyar lira toplam para cezası tahsil etmişti. Bu yıl, 2025 yılında tahsil edilmesi hedeflenen toplam para cezası miktarı 262 milyar liradır. Bunun 68 milyar lirasının sadece trafik cezalarından elde edileceği düşünülmektedir. Oysa bugün Komisyonumuza sunulan teklif metniyle mevcut kanunda bin lira, 2 bin lira civarlarında öngörülen trafik cezaları 46 bin liralara çıkarılmıştır, bazı kalemlerde 46 kat artış vardır. Eğer teklif bu hâliyle yasalaşacak olursa 68 milyar liralık gelir hedefi 1 trilyon lira civarına yükselecektir ki 2025 yılı merkezî bütçesi için önemli bir kalem teşkil etmektedir. Bu nedenle, biz bunu aslında ek bütçe sayıyoruz, örtülü bir ek bütçe sayıyoruz. Meclisimizin gündeminde çok sayıda bekleyen, görüşülmeyi bekleyen kanun teklifi varken, halkımız Kurban Bayramı arifesinde yargı paketlerinde bir infaz düzenlemesi bekliyorken, Kurban Bayramı öncesi memleketlerine gidecek, yola çıkacak vatandaşlarımıza önemli miktarda bir trafik cezasını kesme, tahakkuk ettirme telaşında olacak ki Hükûmet bütün bu yoğunluğu bir kenara bırakmış ve hiçbir acelesi olmayan bu kanunu hem Komisyonumuza hem Meclisimize dayatmaktadır.

Anılan gerekçelerle hem İç Tüzük'e hem de Anayasa'ya aykırılık ihtiva eden teklif metninin Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğü'müzün 38'inci maddesi uyarınca geri çekilmesini arz ve talep ediyorum.

Geneli üzerinde söz hakkı tekrar bana gelirse bir değerlendirme daha yapmak istiyorum efendim.