Komisyon Adı | : | SANAYİ, TİCARET, ENERJİ, TABİİ KAYNAKLAR, BİLGİ VE TEKNOLOJİ KOMİSYONU |
Konu | : | Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/3159) münasebetiyle |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 19 .06.2025 |
EDNAN ARSLAN (İzmir) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; teklifin 1'inci ve 3'üncü maddelerindeki ÇED başvurularının sonucu beklenmeksizin aynı anda diğer onay, izin, teşvik, ruhsat süreçlerine başvurulacağı yönündeki düzenlemenin bürokratik, çevresel ve firmalar nezdindeki etkilerinin ayrıntılı olarak görüşülebilmesi, teklifin 2'nci maddesiyle getirilen "kurul" tanımının ve kurula tanınan yetkilerin kanuni belirlilik ve yasama yetkisinin devredilmezliği ölçütlerinin göz önünde tutularak tartışılabilmesi, teklifin 3'üncü maddesiyle idare hukukunun temel ilkesi olan zımni reddin kapsamını tersine çeviren ve kamu gücü ayrıcalıklarını şirketler lehine tersine çeviren zımni izin düzenlemesinin bürokratik karar alma süreçlerine, kamu görevlilerinin karar verme süreçlerine ve iradelerine olası zararlarının çok boyutlu tartışılabilmesi, teklifin 4'üncü maddesiyle yasada açıkça sıralanmayan kritik ve stratejik madenlerin teknik içeriğinin anlaşılabilmesi, bu madenlerdeki stoklama, yetki ve miktarların Bakanlık yerine Cumhurbaşkanı tarafından takdir edilmesinin ardındaki idari takdir yetkisinin sınırlarının ve gerekçelerinin net anlaşılabilmesi, teklifin 10'uncu maddesiyle MAPEG'in ihalelerde takdir yetkisini yeniden belirleyen ve ihale yoluyla ya da ihalesiz ruhsatlandırabilecek madenler listesinin hangi ölçütlere göre belirlendiği hakkında kurum, kuruluşlar ile özel sektör firmalarının görüşleri alınarak taleplerinin daha açık anlaşılabilmesi, teklifin 11'inci maddesiyle zeytinliklerin kıyımına yol açacak düzenlemedeki koordinatların ve firmaların sökülmesi hedeflenen zeytin ağaç sayısının ve bunun zeytin varlığındaki oranının etki analiziyle dahi açıklanmadığı için daha net anlaşılması, sivil toplum örgüt temsilcileri ile ilgili şirketlerin görüşlerinin anlaşılabilmesi, zeytincilikle ilgili temel mevzuatın neden başka bir yasa üzerinden aşılmaya çalışıldığının net ortaya konabilmesi, teklifin 14'üncü maddesiyle, meraların "yenilenebilir enerji kaynağı alanı" ilan edilebilmesi düzenlemesi kapsamında ne kadarlık alanın planlamaya dâhil edileceğinin, teknik ve ekonomik yönlerinin tarımsal üretim ile enerji dengesi çerçevesinde müzakere edilebilmesi; teklifin 16'ncı maddesiyle, enerji alanında zaten yerel yönetimlerin verdiği imar planı onayı, yapı ruhsatı, yapı kullanma izin belgesi ve iş yeri açma, çalışma ruhsatı belgeleri, izin ve onaylarının neden Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı tarafından da verilmesini yolunun açıldığının, yerel yönetim özerkliği ve idarenin bütünlüğü ilkeleri çerçevesinde ve somut proje onay retleri örneğinden tartışılabilmesi; teklifin 17'nci ve 18'inci maddeleriyle, yerli kömüre dayalı termik santrallere tanınacak teşvik indirim sürelerinin somut olarak ekonomik ve mali etkisinin örneklerle tartışılabilmesi; teklifin 19'uncu maddesiyle, inşaat kısımları kaçak yapı konumundaki lisanslı elektrik santrallerine belli koşullarda imar affı getiren düzenlemenin mali etki analizi çerçevesinde ve bölgesel düzeylerde ortaya konabilmesi amacıyla bir alt komisyon kurulması amaçlanmıştır.
Yukarıda açıklanan nedenlerle bir alt komisyonun kurulmasını Cumhuriyet Halk Partisi Grubu olarak arz ve teklif ediyoruz.