| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Adıyaman Milletvekili Resul Kurt ve Bursa Milletvekili Emine Yavuz Gözgeç ile 50 Milletvekilinin Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/3186) |
| Dönemi | : | 28 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 03 .07.2025 |
MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkanım.
Evet, yine bir torba düzenleme. Her teklifte ilk gündemimiz torba düzenleme. Elbette Milliyetçi Hareket Partisi olarak bu konudaki görüşlerimizi daha önceki görüşmelerde hep dile getirdik. Yani "torba düzenleme" deyince nedir bu? İşte, konu ve amaç birliği, bütünlüğü olmayan birbirinden farklı düzenlemelerin bir arada teklif hâline gelmesi. Bu, tabii ki hukuki güvenliği zedeliyor, kısa süre içerisinde tekrar tekrar kanun değişikliklerine gitme ihtiyacına neden oluyor.
İşte, biraz önce Erhan Bey'in anlattığı konu. Belli ki orada bir atlama var, 8'inci madde yani daha önce, daha geçen hafta o mülga maddeyi ihya etmiştik, yeni bir konu başlığıyla birlikte değiştirmiştik. O yokmuş gibi yeni düzenleme geldi. Herhâlde bu ilave olacak, ayrı bir düzenleme olacak. Önceki düzenlemeyi kaldıran bir hüküm yok çünkü. Karşılaştırma tablosuna bakıyorum, orada da "mülga" diye geçiyor 35. Orada bir eksiklik var. İşte, bunu bir anlamda da böyle torba düzenlemelerin karşımıza çıkardığı bir sonuç olarak da görebiliriz.
Bu konunun çözümü noktasında da hep söylüyoruz yani bu torba düzenlemeye niye gidiliyor, temel kanun olarak Genel Kurulda niye görüşülüyor? Bütün bunların çözüm yeri İç Tüzük yani İç Tüzük'ü hep beraber, siyasi parti grupları, tüm siyasi partiler yeniden düzenlemeliyiz, yasama kalitesini artırmalıyız. Komisyon odaklı bir çalışma ve Genel Kurul sürecini daha hızlandıracak bir İç Tüzük getirmemiz lazım. Öyle olmayınca bir anlamda da mecburen 2 maddelik, 3 maddelik teklifler çok uzun zaman alacağı için Genel Kurul görüşmelerinde torba hâline getiriliyor yani bunun altında yatan nedene baktığımız zaman bunu görüyoruz. Meclis Başkanımız Sayın Numan Kurtulmuş'un siyasi parti gruplarıyla görüşmeleri var, inşallah, bu konuda önümüzdeki süreçte gerekli İç Tüzük değişikliğini yaparız ve yasama kalitesini artırırız.
Bu konuda bir de şununla karşılaşıyoruz: "Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemi." Değil yani bu sistemle alakası olan bir şey değil torba düzenlemeye gitmek çünkü parlamenter sistem döneminde de ben burada çalıştım, yine aynı düzenlemeler geliyordu. Hatta bunu daha önce de ifade ettim, bizim geçmiş dönem Antalya Milletvekilimiz Mehmet Günal Hocam "Torbadaki Hukuk" diye kitap bile yazdı yani bu Meclisteki çalışmalarla ilgili. O nedenle yani bunu Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemine mal etmek doğru değil. Yine, yeniden yapılanmalar oluyor, deniyor ki: "İşte, Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemi, sürekli yeniden yapılanma." İhtiyaç varsa yeniden yapılanma olur. Bunun yine sistemle bir alakası yok. Parlamenter sistem döneminde kurumlar yeniden yapılanmıyor muydu? Yeniden yapılandırılıyordu.
Burada aklıma bir konu geldi, Allah rahmet eylesin, Deniz Bölükbaşı'nın bir lafı var, "Atıp tutmanın ÖTV'si yok, KDV'si yok, stopajı yok, sıfır maliyetli bir egzersiz." derdi. Hakikaten öyle yani her konuda Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemine tabiri caizse atıp tutuluyor; bu da doğru değil.
Evet, kanun teklifinin benim saydığım 5 maddesi Anayasa Mahkemesi iptalleriyle ilgili, kanunla düzenlenmesini öngördüğü için gerek KHK'yle gerekse de Cumhurbaşkanlığı kararnameleriyle yapılan bazı düzenlemeleri iptal etti. Şimdi, o iptal edilen hükümlerle ilgili hukuki boşluğu doldurmak üzere 5 maddede düzenlemeler yapılıyor.
Evet, en çok tartışılan Türk Silahlı Kuvvetleriyle ilgili maddeler, ilk 3 madde. Öncelikle, Türk Silahlı Kuvvetlerimizin 2.234'üncü yıl dönümünü iftiharla kutluyoruz. Burada da şunu ifade edeceğim: Elbette komisyon olarak Millî Savunma Komisyonunda görüşülmesi daha doğru olanı ama baştan beri konuştuğumuz bu torba düzenlemelerin bir sonucu da burada maalesef çıkıyor, Plan ve Bütçeye geliyor bu madde. Ama içerik anlamında da ben şunu söyleyeceğim: Bizim için Milliyetçi Hareket Partisi olarak burada Türk Silahlı Kuvvetlerinin ve Millî Savunma Bakanlığımızın görüşü nedir, o önemli. Herhâlde hem Millî Savunma Bakanlığımızın hem Türk Silahlı Kuvvetlerinin ihtiyaç bildirmesi üzerine bu düzenleme getiriliyor. Biraz sonra maddelerde zaten bu görüşler ifade edilir. Şimdi, bu yaş uzatmaları konusu zaten Yüksek Askerî Şûrada karar verilecek bir konu yani kimin yaşı uzatılacak, kimin yaşı uzatılmayacak. Hepimiz biliyoruz ki Türk Silahlı Kuvvetlerinin her işi planlı, programlıdır, ihtiyaç belirlemesi de ona göredir. O nedenle bu 3 maddede Türk Silahlı Kuvvetlerinin ve Millî Savunma Bakanlığının görüşünü biz asıl olarak alıyoruz.
Bir diğer konu, bu teklifte de maddeler var, gerçi yeni bir döner sermaye kurulması öngörülmüyor ama son dönemde her kanun teklifinde bu döner sermayelerle ilgili maddeler geliyor. Biraz önce Aşkın Bey de anlattı, aslında 5018 sayılı Kanun'la fonların ve döner sermayelerin tasfiyesi de öngörülmüştü ama bir türlü tasfiye edilemedi. Yani bu, 5018 sayılı Kanun'un ruhuna da uygun olmayan bir düzen çünkü 5018 sayılı Kanun tüm gelir ve giderlerin bütçede gösterilmesini öngörüyor, saydamlığı öngörüyor, doğruluğu öngörüyor. Bu nedenle bu konunun bir masaya yatırılması gerektiğini biz düşünüyoruz, bu döner sermaye işletmeleri konusunun yani her kurumun bu yola başvurmaması gerekir.
Diğer maddelerle ilgili madde görüşmelerinde görüşlerimizi ayrıca ifade ederiz.
Ben teşekkür ediyorum.