Komisyon Adı | : | (10/434,2104,2716,2717,2718,2719) Esas Numaralı Meclis Araştırması Komisyonu |
Konu | : | Millî Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürü Mustafa Otrar'ın, kavramsal atraksiyonların kamuoyunda bilinçaltı düzeyindeki etkileri, Millî Eğitim Bakanlığı bünyesindeki özel eğitim uygulamaları, mevzuat, Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğünün yürüttüğü çalışmalar ve verdiği hizmetler hakkında sunumu |
Dönemi | : | 28 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 09 .07.2025 |
ALİ KARAOBA (Uşak) - Öncelikle ben çok teşekkür ediyorum. Diğer bakanlıkların faaliyet raporlarına ve sitelerine girdiğimizde bu kadar donanımlı, ayrıntılı bilgi veren bir bakanlık yok. O açıdan, ben kendi adıma sizin Müdürlüğünüze çok teşekkür ediyorum çünkü girdiğimde en azından kabataslak da olsa bir fikir edinme şansına sahip oldum.
Şimdi, birincisi, sizin sitenizden gene il bazında RAM kurum sayıları ve nüfusuna göre dağılım gibi bir grafik mevcut. Burada Türkiye genelinde 299 rehberlik ve araştırma merkezi...
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRÜ MUSTAFA OTRAR - 300 oldu efendim.
ALİ KARAOBA (Uşak) - Güzel, 1 artmış.
Şimdi, ben illere bakınca, kendi ilimle ilgili baktığımda gördüğüm şey şu: Uşak'la ilgili 1 tane var. Bu nüfusa dayalı mı yapılıyor, ihtiyaç mı yok, acaba neden olmuş? Ama mesela nüfusu yakın olan Yozgat ilinde 5 tane görülüyor. Bunların dağılımıyla ilgili bir bilgi almak istiyorum. Şehrim ihmal ediliyor mu diye biraz da oradan da sormak istiyorum.
İkincisi, çok güzel slaytlar vardı, 13'üncü slaydınız. Burada, şimdi, özel eğitimdeki eğitim oranları, okul, öğretmen ve öğrenci oranları var. En altta kaynaştırma, bütünleştirme yoluyla eğitim gören öğrenci dağılımları var. Dikkatimi çeken şey şu: İlkokul, ortaokulda erkek öğrenci sayısı 228 bin; bakın, erkek öğrenci 228 bin, kız öğrenci sayımız 138 bin ama liseye geçtiğimizde bu oran onda 1'ine düşüyor neredeyse. Acaba biz ilkokul ve ortaokulda iyi bir eğitim veremediğimiz için mi liseye kadar geçiremiyoruz bu çocukları, aileler mi bıkıyor; yani burada ciddi bir sorun mu var, diye düşündüm. Bu tabii ki eşit oranda geçmeyebilir ama yani sonuçta ortalama bir değer hesapladığımızda bu rakamlar çok bana şey geldi, arada ciddi uçurumlar geldi. Yani 228 binden 37 bine düşmüş liseye geçen RAM'lı çocuk sayısı. Acaba eğitimimizde mi bir sıkıntı var? Tabii ki günlük yaşam içinde eğitim alan okullarda RAM eğitimi alması çok doğru bir şey ama bu rakamı nasıl yorumluyorsunuz? Bununla ilgili de söylerseniz sevinirim.
Dediğim gibi, istatistikleri de doğru yayınlamış olmanızdan dolayı ayrıca teşekkür ediyorum.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRÜ MUSTAFA OTRAR - RAM'la ilgili hususa hemen cevap vermiş olayım. RAM'la ilgili bir bunun standardı var, ona göre açıyoruz. Her RAM bir bölgeye hitap ediyor, mesela, bir ilde birden fazla ilçeye hitap ediyor. Nüfus önemli, 100 bin nüfus önemli, bir de 150 kilometre mesafe gibi hususlar var, bunları gözeterek açılıyor. Ama diğer taraftan şunu da gözetiyoruz: Mesela Kastamonu'da diyelim, Çatalzeytin ile Kastamonu arası çok yakın gibi görünüyor ama Küre Dağları aşılıyor, mesela kışın aracın gelmesi mümkün olmuyor. Ha, böyle durumlarda da özel bir şey yapıyoruz, özel bir tedbir almaya çalışıyoruz kimseyi mağdur etmemek adına ancak hani çok böyle sınır değerlerde. Şimdi Uşak... Benim baba tarafım Afyonlu, o tarafı o yüzden az çok biliyorum, Uşak daha önce benim de dikkatimi çekmiş ve neden diye bakmıştım. Mevzuatın bize sunduğu "Şu standartlarda açın." dediğini, böyle direkten dönüyor gibi diyebileceğimiz küçük rakamlarla oluşan bir farklılık o ama benim de radarımda Sayın Vekilim, onu söylemeliyim.
ALİ KARAOBA (Uşak) - Bu öğrencilerin liseye geçişle ilgili yorumunuz var mı?
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRÜ MUSTAFA OTRAR - Onunla ilgili belki daha uzun bir izahat gerekebilir çünkü kırılım, bir kısmı mesleki uygulamalara gidiyor kaynaştırma öğrencileri için olduğundan.
ALİ KARAOBA (Uşak) - Onda 1'e düşüyor, çok ciddi bir rakam düşüşü var.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRÜ MUSTAFA OTRAR - Evet, oradaki kırılmayı izah etmemiz icap eder. Anne babaların burada bir tercihi devreye giriyor. Yani aslında anne babalar çocuklarını başka tür okullara yönlendirmeyi de tercih ediyorlar meslek eğitimi için. Türkiye'nin özel eğitimle ilgili en önemli problemlerinden bir tanesi çocukların istihdamıyla ilgilidir. Biz Mesleki Eğitim Politika Belgesi'ne o yüzden özellikle özel eğitime ihtiyaç duyan çocuklarımız için de 2 tane madde ilave ettirmeyi başardık, biraz zorlu bir süreçti ama çok şükür. İstihdama yönelik olarak, okuldan alıp bir yere vermek gibi diyeyim, o daha fazla oradaki kırılmayı izah eder ama tek başına bu izah etmez, başka şeyler de var, onları da memnuniyetle biz raporlaştıralım.