KOMİSYON KONUŞMASI

YAVUZ AYDIN (Trabzon) - Sayın Başkan, Sayın Bakan, değerli milletvekilleri, kıymetli bürokratlar ve basınımızın değerli temsilcileri; sözlerime başlamadan önce, her zaman ifade ettiğimiz gibi, doğru yatırımların yanında, yanlış politikaların karşısında olduğumuzu belirtmek istiyorum. Bu nedenle olumlu anlamda yaptığınız her icraata teşekkür etmenin gereğine inanıyor ancak aynı anlayışla eksik, geciken, vatandaşa dokunmayan ve seçimlerde vadedilip gerçekleştirmediğiniz her konuda eleştirilerimizi dile getirmeyi bir sorumluluk olarak kabul ediyorum.

Sayın Bakanım, ulaştırma yalnızca kara yolundan ibaret değildir; iletişim, haberleşme ve dijital altyapı da Bakanlığınızın doğrudan sorumluluğundadır. O nedenle, öncelikle GSM operatörleri ve iletişim altyapısı konusuna da değinmek istiyorum. Siz de sunumunuzda bahsettiniz, iletişimde çağ atladığınızı söylediniz. Sayın Bakanım, 10 Şubat 2025'te size bir soru önergesi vermişim ve faturaların tutarlarını sormuşum fakat gelen cevapta yine klasik bir bürokratik ifadeyle "Azami ücretleri Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu belirliyor." demişsiniz ve fiyatların yani buradan vatandaşa kesilen bin lirayı aşan faturaların devlet kurumlarının resmî onayından geçtiği bu vesileyle anlaşılmış durumda. Yani 510 lirayı en düşük gösterip, üç ay sonra 620 lirayla devam edip 1.100 liraya kadar çıkan faturalar var. Resmî onayla, sizlerin de resmî onayıyla geçti. Emekli, asgari ücretli vatandaş faturayı nasıl ödeyecek? Siz "Mevzuata uygun." dediniz. Sayın Bakanım, işte Türkiye'deki bir operatörün güncel fiyat listesi: En düşük tarife biraz önce de gösterdiğim gibi 1.100 liraya kadar çıkıyor. 30 cigabaytlık bir internet paketi de yine 800 lira, 40 cigabaytlık bir paket 1.100 liraya kadar ulaşıyor. Bunu emekli, asgari ücretli, çiftçi nasıl ödeyecek? Doğrusu, merak ediyoruz. Bu konuya da bu anlamda sizin uhdenizde olduğu için bir müdahale etmenizi özellikle istirham ediyorum. Bir de internet tarafından baktığımızda, ne yazık ki 1.080 liraya kadar çıkan fiyatlar var. Üstelik bu faturalar sizin de resmî ifadelerinizle devletin resmî kurumlarının onayıyla kesilmektedir. Tekrar soruyorum: Bu rakamları emekli, çiftçi, memur, asgari ücretli nasıl ödeyecek? Vatandaşa bu kadar fahiş fiyatla hizmet verilmesine neden göz yumulmaktadır. Doğrusu bunu merak ediyorum. 58'inci sırada olduğumuz mobil internet hızı, 101'inci sıradaki sabit internet hızı sizi rahatsız etmiyor mu? Depremde çalışmayan, kriz anında sessiz kalan bir sistemin bugün vatandaşa Avrupa fiyatına Afrika hızında internet satması kabul edilemez bir durumdur.

Sayın Bakanım, sunumunuzda Karadeniz ve Trabzon yatırımlarından da bahsettiniz. Şimdi, seçim bölgem Trabzon özelindeki birkaç temel konuyu sizlerin ve heyetin dikkatine sunmak istiyorum. Sayın Bakanım, Trabzon'un ulaşım hikâyesi yıllardır aynı vaatlerin farklı afişlerle yenilendiği bir tabloya dönüşmüştür ne yazık ki. Yatırımların büyük bir kısmı seçim dönemlerinde müjde olarak açıklanmakta, seçim sonrasında ise ne yazık ki unutulmaktadır.

Sayın Bakan, öncelikle Trabzon'un hayati bir meselesine değinmek istiyorum. Trabzonspor'un stadının hemen yanına, denize dolgu alanına yapılan -sizin de bahsetmiş olduğunuz- kavşak şehir hastanesine ulaşım açısından büyük bir plansızlığın sonucudur. Bu konuyla ilgili size 21 Şubat 2025 tarihinde bir soru önergesi sunmuşum, cevabınızda hastane girişine kavşak yapılacağını söylemişsiniz. Sizi dinlediğimde geçen yılki sunumunuzla bu yılki sunumlarınızda aynı cümleler duyduğumu ifade etmek isterim, geçen yıl da bütçenizde aynı şeyleri söylediniz.

ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANI ABDULKADİR URALOĞLU - Yapıldı, yapıldı.

YAVUZ AYDIN (Trabzon) - Tamam, yaptınız, onu söyleyeceğim işte, yaptınız ama sorunu çözmedi Sayın Bakan, sorunu çözmedi.

Şimdi, şehir hastanesi önce böyle bir projeyle sunuldu -siz çok iyi biliyorsunuz, siz de o bölgenin çocuğusunuz- bu ilk projede -şehir hastanesi değil, Akyazı Stadı Projesi bu- burada bir şehir hastanesi yok, bu ilk sunulan projede. Sonra ne oldu? Sonra ne yazık ki böyle içinden çıkılamaz -Sayın Bakanım, bakar mısınız şuraya- bir hâl aldı ve siz de bu konuyu bir kavşakla çözeceğinizi söylediniz. Bakın, burası stat çıkışı, maç günü stat çıkışı; hem şehir hastanesinin olduğu hem de Trabzonspor stadının olduğu bir kavşak ve burada ne yazık ki... Bakın, trafik yoğunluğunu görüyor musunuz maç çıkışı? Burada hastalara nasıl hizmet vereceğiz, hastaneye nasıl hizmet vereceğiz, vatandaşlara nasıl hizmet vereceğiz; doğrusu merak ediyorum. Bir kavşakla binlerce aracın, ambulansın, hastanın ve taraftarın aynı anda kullanacağı bu aksın "Trafiği çözülecektir." dediniz. Bu kadar kritik bir sağlık yatırımının ulaşım planını bir kavşak projesine indirgemek Trabzon halkının aklıyla alay etmektir. Ulaşım bir planlamayı işidir, hastane yolu, stat bağlantısı, otopark alanı, toplu taşıma hattı ve acil servis koridoru bir bütün olarak düşünülmelidir. "Yaptım oldu" anlayışından artık vazgeçilmelidir. Yarın bu plansızlığın bedelini hemşehrilerimiz ambulanslarda ölümlerle ödeyecektir -ben bunu Mecliste de gündeme getirdim- belki sizin, bizim akrabalarımız, arkadaşlarımız bu hastanede, bu ambulansın içerisinde ölümlerle karşı karşıya gelecektir.

Sayın Bakan, Trabzon'a verilen demir yolu sözü var, bu ülkenin en çok tekrarlanan vaatlerinden biri. Yine burada, 2010 yılında Cumhurbaşkanı, dönemin başbakanlarına, ulaştırma bakanlarından milletvekillerine kadar herkes aynı cümleyi kurdu fakat aradan geçen yıllara, değişen bakanlara, yenilenen afişlere rağmen 1 metre ray dahi döşenemedi. Sizden önceki Bakan Sayın Adil Karaismailoğlu... Gazetelerde "Oflu Adil treni getirir." manşetleri atıldı Sayın Bakan.

LÜTFÜ TÜRKKAN (Kocaeli) - Oflu Adil trene bindi, kendisi gitti.

YAVUZ AYDIN (Trabzon) - Bu tür manşetler atıldı ancak görüyoruz ki bugün demir yolu hâlâ ne sahadadır ne de haritalardadır.

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Bir Düzköylü getirecek inşallah.

YAVUZ AYDIN (Trabzon) - Bir dönem "Erzincan-Trabzon Hattı." dediniz demir yoluyla ilgili fakat şimdi Samsun-Sarp Hattı'nı konuşuyorsunuz. Her dönem değiştiğinde güzergâh da değişmekte, her seçimde haritalar yeniden çizilmektedir. Trabzonlular artık bu tabloyu oyalama ve kandırmaca olarak görmektedir. Sayın Cumhurbaşkanı geçtiğimiz günlerde Trabzon'da aynı vaadi bir kez daha tekrarladı burada. Kulağa hoş geliyor ama Trabzonlular bu sözleri artık ezbere bilmeye başladı. İktidara geldiğiniz günden bu yana demir yolu sözü veriyorsunuz. 2009'da da 61 projenin içinde demir yolu vardı; Sayın Bakanım, 2009'dan bahsediyorum, sene 2025. İşte her yılın gazete manşetleri: 2010'da müjde verdiniz Erdoğan Bayraktar döneminde, bakın, 2012 yılı manşeti demir yoluyla ilgili, eski Bakan Erdoğan Bayraktar "Trabzon'a inecek." dedi. Sonra, işte 2017, büyük büyük sözler sarf etmeyi seven Süleyman Soylu da aynı vaadi tekrarladı.

LÜTFÜ TÜRKKAN (Kocaeli) - O da trene bindi, gitti.

YAVUZ AYDIN (Trabzon) - Evet, 2017; "Demir yolu elzemdir, gelecektir."

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Ben söylemedim.

LÜTFÜ TÜRKKAN (Kocaeli) - O da trene bindi.

YAVUZ AYDIN (Trabzon) - Evet, o da trene bindi. 2018'i mega proje yılı ilan edip yine söz verdiniz, 2018 yılını verdiniz. Cumhurbaşkanı Trabzon'a geldi; bir yıl öncesinden Cumhurbaşkanı yine "Başlıyor." dedi 2022 Yılında. Sonra "2023" dediniz; yıl 2025, hâlâ "Gelecek." diyoruz Sayın Bakanım, bu tren ne zaman gelecek, ne zaman şantiyeler oluşacak? Şimdi soruyoruz biz, iktidarın temsilcilerine, "Yapım aşamasında." Soruyoruz, meğer projesi yapım aşamasındaymış, daha henüz projesi yapılmamış

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Proje olmadan olmaz.

YAVUZ AYDIN (Trabzon) - Ya, şantiyesi ne zaman, bu proje kaç yıl sürecek Sayın Bakanım? Doğrusu bunu merak ediyorum.

Kısacası tren hâlâ yok ama iktidarın yalanları raydan ne yazık ki hiç çıkmadı. "Erzincan-Trabzon" diyerek yıllarca oyaladınız, şimdi "Samsun-Sarp yolu" diyorsunuz ancak maksat bellidir, dikkati bir sağa bir sola dağıtmak, her seçim öncesi aynı masalla günü kurtarmaktır. Gazete manşetleri işte burada, "Raylı seçim bitecek mi?" diye soruyor. Gazete manşetlerine bile yansıdı: "Raylı seçim." Çünkü seçim dönemleri bu vaatleri veriyorsunuz, seçimden sonra da Sayın Bakanım ne yazık ki, ne yazık ki unutuyorsunuz.

ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANI ABDULKADİR URALOĞLU - Ona seneye başlıyoruz.

YAVUZ AYDIN (Trabzon) - İşte, hep "Seneye başlıyoruz." dendi.

ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANI ABDULKADİR URALOĞLU - Seneye başlıyoruz.

YAVUZ AYDIN (Trabzon) - Sayın Bakanım...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

LÜTFÜ TÜRKKAN (Kocaeli) - Trene binip gitmeden...

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Sayın Aydın, süre bitti.

Bir şey kalmadı şunun şurasında seneye ya, iki ay sonra seneye.

LÜTFÜ TÜRKKAN (Kocaeli) - İki dakika verin.

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Yok canım bir dakika.

YAVUZ AYDIN (Trabzon) - Millet tren bekliyor, siz hâlâ vaat vagonu çalıştırıyorsunuz Sayın Bakanım.

Sosyoekonomik gelişmişlik sıralamasında da Trabzon ne yazık ki 24'üncü sırada. Hâlbuki, Trabzon ölçeğinde bir şehir 10'uncu sırada yer almalı. Bunu siz de bizden çok daha iyi biliyorsunuz. Ulaşım yatırımlarının Trabzon'u ileri düzey bir il durumuna getirmesi beklenirdi. İşte, Sayın Bakan, ulaşımda yaşanan bu gecikmeler ve plansızlıklar yüzünden potansiyeli çok daha yüksek olan Trabzon bugün gelişmişlik sıralamasında hak ettiği yerde ne yazık ki değildir. Bu tablo yalnızca demir yolunda değil, Trabzon'daki her ulaşım projesinde aynı şekilde karşımıza çıkmaktadır. Hafif raylı sistem projesi bunun en çarpıcı örneğidir; Trabzon'da her seçim döneminde aynı söz veriliyor: "Başlıyoruz." Bakın, Trabzon basını 2024'te soruyor "Raylı seçim bitecek mi?" diye -biraz önce gösterdim- fakat seçim döneminde bir kazma vurulmadı, bir metre ray döşenmedi. Sizden önceki Bakan seçim öncesi billboardlara...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Teşekkür ederim.

Bitti.

YAVUZ AYDIN (Trabzon) - Yarım dakika; bitiriyorum.

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Veremem.

YAVUZ AYDIN (Trabzon) - Hakkım var.

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Yok, herkese aynı.

ERHAN USTA (Samsun) - Cümlesini bitirsin.

LÜTFÜ TÜRKKAN (Kocaeli) - Cümleyi bitirsin ya.

YAVUZ AYDIN (Trabzon) - Kayıtlara...

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Bitirsin, ben bitir diye bir dakikayı verdim, gene bitiremedi Sayın Aydın.

Ben gerisini tamamlarım Sayın Aydın.

ERHAN USTA (Samsun) - Sorun çok Sayın Başkan, sorun çok.

YAVUZ AYDIN (Trabzon) - Sizden önceki Bakan seçim öncesi billboardlara "Trabzon hafif raylı seçim hattı." başlıyor yazdırmıştı. Hani, atılan temel nerede? Doğrusu bunu merak ediyorum.

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Teşekkür ediyorum.

YAVUZ AYDIN (Trabzon) - Bu şehre yirmi beş yıldır başlamayan bu proje ne zaman bitecek Sayın Bakan? Trabzon artık vaat değil, vakit bekliyor, bu şehir raylı sistemin maketini değil, peronunu görmek istiyor.

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Teşekkür ediyorum.

YAVUZ AYDIN (Trabzon) - Gerçek kalkınma maketlerle değil, milletin hayatına dokunan yatırımlarla olur diyor, heyeti saygıyla selamlıyorum.

NİLGÜN ÖK (Denizli) - Biz de Trabzon'u kıskanıyoruz.

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Teşekkür ediyorum Sayın Aydın.

Değerli milletvekilleri, teşekkür ediyoruz.

Sayın Aydın, yapılacak inşallah.

YAVUZ AYDIN (Trabzon) - Ya, hep "Yapılacak."

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Ya, "Yapılmayacak." denmiyor. yapılacak.

YAVUZ AYDIN (Trabzon) - Tamam, soruyorum.

LÜTFÜ TÜRKKAN (Kocaeli) - Hep "Yapılacak." diyen trene binip gidiyor ya.

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Şimdi, önce bir Samsun'a gelsin...

YAVUZ AYDIN (Trabzon) - Başkanım, bakın, ihalesi...

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Sayın Aydın, Samsun'a gelmeden nasıl gelecek oraya? Önce bir Samsun'a gelecek, Samsun'dan Trabzon'a gelecek.

YAVUZ AYDIN (Trabzon) - Ne zaman sorsak, Trabzon Milletvekillerine de sorsak "Proje aşamasında."

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Ben de soruyorum, ben zaten göndermişim notu.

YAVUZ AYDIN (Trabzon) - Bu projeden ihaleye, ihaleden şantiyeye, oradan da temel atma törenine geçemedik.