KOMİSYON KONUŞMASI

PELİN YILIK (Çankırı) - Sayın Başkan, Sayın Bakanım, Komisyonunuzun değerli üyeleri, Bakanlığınızın kıymetli bürokratları; Milliyetçi Hareket Partisi olarak ulaştırma politikalarımızın esası ekonomik ve sosyal kalkınmaya destek olacak, millî menfaatleri kollayacak, güvenlik sisteminin taleplerini karşılayacak, vatandaşın refah düzeyini yükseltecek ve kullanıcıların memnuniyetini sağlayacak bir ulaştırma sisteminin tesis edilmesi üzerine kuruludur. Ulaştırma altyapısının geliştirilmesi, dünya standartlarında yol ağlarının kurulması, modern bir taşıma ağının tesisi elzemdir. Bu vesileyle Sayın Bakanım, ülkemiz genelinde, seçim bölgem olan Çankırı'daki dönüşüm süreci için gerçekleştirdiğiniz çalışmalardan dolayı teşekkür ederim. Ayrıca Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığınızın "web" sayfasında ülkemizin 81 ilini kapsayan başlıkla devletimizin yürüttüğü ve tamamladığı projelerin erişilebilir şekilde kamuoyunun bilgisine sunulmasını da önemli bulmaktayım, güzel bir uygulama.

Sayın Bakanım, Çankırı İç Anadolu ile Batı Karadeniz arasında geçiş niteliği taşıyan bölgesel ulaşım akslarının kavşak noktasında konumlanmış stratejik bir ilimizdir. Bu nedenle Çankırı'da her bir yol iyileştirmesi sadece yerel ölçekli bir yatırım değil, bölgesel ekonomik bütünleşmeyi güçlendiren önemli bir kalkınma hamlesidir.

2017 yılında başlayan ve 2026 yılında projesinin tamamlanması beklenen Çankırı Çevre Yolu'nun toplamda 6,5 kilometresi tamamlanmış, geriye kalan kısmının bitmesi ise Çankırı şehir içi trafiğinin rahatlaması açısından önem arz etmektedir. Çankırı şehir merkezinde yer alan ve tren hattıyla kesişen lise kavşağı hem araç trafiği hem de yaya güvenliği açısından sürdürülmesi zor bir noktaya gelmiştir. Özellikle trafik yoğunluğunun en yüksek olduğu saatlerde hemzemin geçidinin kapanmasıyla şehir içi trafik akışı ciddi şekilde aksamakta; ambulans, itfaiye ve toplu taşıma gibi kritik hizmetler gecikmeye maruz kalmaktadır. Kavşak geometrisinin dar olması tren hattıyla aynı düzlemde kesişen trafik akışını daha da karmaşık hâle getirmekte, bu da hem güvenlik riski hem de zaman kaybına neden olmaktadır. Çankırı'nın merkez ulaşım omurgasını doğrudan etkileyen bu sorunun alt veya üst geçit çözümüyle ya da modern bir kavşak düzenlemesiyle artık kalıcı biçimde ele alınması talebimizdir. Bu düzenleme hem trafik güvenliğini sağlayacak hem de şehir içi ulaşımı ciddi ölçüde rahatlatacaktır. Çankırı halkı bu konuya ivedilikle bir çözüm beklemektedir, çözüm için de sizin talimatınız yeterli olacaktır Sayın Bakanım.

Trafik akışının güvenliğini sağlamak amacıyla Ankara-Çankırı yolu üzerinde bulunan başkent bağlantısı üzerindeki Germece, Pelitözü, Süleymanlı, Tüney ve Karaşeyh başta olmak üzere pek çok köyümüz ana yola dönüşler anlamında riskli noktalarda bulunmaktadır. Bu güzergâh yalnızca Çankırı'nın değil, Ankara'nın ve çevre ilçelerin de yoğun olarak kullandığı bağlantılardır. Köy dönüş yollarındaki ölümlü kazaların önlenmesi amacıyla güvenli kavşak veya cep çözümlerinin üretilmesi gerekmektedir. Çerkeş sınırlarında bulunan Saçak, Kadıözü, Bedil ve Dereköy kavşaklarında alt geçit veya yan yol projelerinin ivedilikle başlatılması can güvenliği riskini ortadan kaldırmak için bir gerekliliktir. Ayrıca halk arasında "ölüm yolu" olarak bilinen Çerkeş-Kızılcahamam yolunun da Bakanlığımız tarafından önceliklendirilmesi beklentimizdir. Asıl ve önceliğimiz Çubuk-Şabanözü-Orta yolunun da mevcut kullanılan Elmalık-Akçaören üzerinden giden verimli güzergâhla mevcutta yol çalışması büyük bir hızla devam etmektedir. Karayollarının bu alanda yürüttüğü etkin çalışma Çankırılı hemşehrilerimiz tarafından büyük bir takdirle karşılanmaktadır. Kış şartları ağırlaşmadan kesinleştirilip bitirilmesi büyük bir memnuniyet yaratacaktır. Orta Organize Sanayi Bölgesi'nin gelecekteki yükünü taşımak için Şabanözü-Orta yolunun çift şerit olacak şekilde genişletme planlarının ilerleyen yıllarda hayata geçirilmesi şehrimize katkı sağlayacaktır. Buradaki altyapı çift şeritli yola da uygundur.

Sayın Bakanım, Çankırı'daki köy yollarımızın da durumları hâlihazırda çok iyi değildir maalesef, hâlâ asfalt yolu olmayan köylerimiz mevcuttur. Bu nedenle özel idare bünyesinde olan köy yollarımız için de önümüzdeki dönem bütçe desteğinin artırılması noktasında desteklerinizi beklemekteyiz. Yapraklı-Tosya arasındaki mevcut yolumuz bozuk ve çok virajlı, bu nedenle Yapraklı'ya herhangi bir katkısı bulunmamaktadır. Bu yolun iyileştirilmesiyle yer güzergâhının değiştirilerek daha kullanılabilir hâle getirilmesi gerekmektedir. Bu yol Çankırı-Tosya arasını neredeyse yarı oranında kısaltmaktadır.

Bu vesileyle bütçenizin hayırlı olmasını diliyorum.