KOMİSYON KONUŞMASI

EMRE ÇALIŞKAN (Nevşehir) - Sayın Bakanım, şimdi, AVM'lerde de şöyle bir sorun var: Engellilere ayrılan yerlere normal vatandaşlar, engelsiz vatandaşlar koyduğunda plakasında ya da herhangi bir yerinde ayırıcı bir şey olmadığı için "Ben de engelliyim." deyip bunun karşılığında bir şey de sorulamadığı için oraları dolduruyorlar. Onunla alakalı da bir düzenleme yapılması şart.

ALİ KARAOBA (Uşak) - Dijitalleşme ihtimali olabilir.

EMRE ÇALIŞKAN (Nevşehir) - Evet, belki, belki.

FEVZİ ZIRHLIOĞLU (Bursa) - Engelli kartı olması lazım.

ALİ KARAOBA (Uşak) - Kart olsa da yani bir arabaya koyduğunuzda kimse plakaya bakmıyor.

BAŞKAN MEHMET MUHARREM KASAPOĞLU - Plakada olması lazım aslında.

AYLİN YAMAN (Ankara) - Dijital platform aslında en uygunu, çipli.

ALİ KARAOBA (Uşak) - Dijital platform en basiti yani çipli olsa, tanısa, açılsa; engelli değilse açılmasa...

BAŞKAN MEHMET MUHARREM KASAPOĞLU - Her yerde o mümkün olmayabilir, bazı yerlerde olabilir de. Bir defa, bizim plakalarda engelli tanımı var, değil mi?

FEVZİ ZIRHLIOĞLU (Bursa) - Kaldırıldı o.

ALİ KARAOBA (Uşak) - Yok Sayın Başkanım.

BAŞKAN MEHMET MUHARREM KASAPOĞLU - Gerekirse konulabilir. Bu bir. İki "sticker" uygulamasına geçilebilir.

ALİ KARAOBA (Uşak) - Bir de engelli aracı kişiye mi araca mı, şimdi sıkıntı da o; mesela, şimdi başkasının arabasını alıyor, engellinin aracını, yine gidip park ediyor.

BAŞKAN MEHMET MUHARREM KASAPOĞLU - İşte, bu konunun kapsamlı çalışılması lazım. Başlı başına bir konu. Belki bunu İçişleriyle de bir konuşmamız lazım, onları da davet ederek.

TÜRKİYE BELEDİYELER BİRLİĞİ HUKUK İŞLERİ MÜDÜRÜ ZELİHA DİKYOL - Sayın Bakanım...

BAŞKAN MEHMET MUHARREM KASAPOĞLU - Buyurun.

TÜRKİYE BELEDİYELER BİRLİĞİ HUKUK İŞLERİ MÜDÜRÜ ZELİHA DİKYOL - Engelliler ayırıcı işaret veya sesleri pek arzu etmiyorlar ayrımcılık çerçevesinde değerlendirerek. Yapılacak düzenlemelerde belki bunun da dikkate alınması gerekir.

BAŞKAN MEHMET MUHARREM KASAPOĞLU - Ama işte, burada da bizim bir çıkış noktası bulmamız gerekiyor yani neticede engelli bireylerimizin menfaati için yapacağımız bir uygulama; onu konuşmak, tartışmak lazım.

ELİF ESEN (İstanbul) - Sizin bir çözüm öneriniz var mı peki?

TÜRKİYE BELEDİYELER BİRLİĞİ HUKUK İŞLERİ MÜDÜRÜ ZELİHA DİKYOL - Ben biraz sonra sunumda bahsedecektim. Aslında zabıtaya verilmiş bir görev var, sadece Kabahatler Kanunu'na göre idari para ceza verebiliyor. Onun limitiyle belki oynayarak daha caydırıcı hâle getirilebilir miyizi konuşuyorum çünkü belediye zabıtası trafikten çok daha yaygın olarak belediyelerde görev ifa ediyor, caddelerde, sokaklarda görev ifa ediyor.

BAŞKAN MEHMET MUHARREM KASAPOĞLU - Ama ben hiçbir AVM'de zabıta görmüyorum mesela.

TÜRKİYE BELEDİYELER BİRLİĞİ HUKUK İŞLERİ MÜDÜRÜ ZELİHA DİKYOL - İşte, verirsek göreceğiz artık.

ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANLIĞI HAREKETLİLİK YÖNETİMİ VE ERİŞİLEBİLİR ULAŞIM DAİRE BAŞKANI MUSA YAZICI - Şimdi, Sayın Başkanım, sayın hazırun; hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Kısa bir hususu belirtmek istiyorum. Burada, şimdi, denetimde büyükşehir belediyelerinin denetim yetkisi UKOME'lerle verilmiş yetki, daha çok bu ticari araçlar ve belediye araçlarına ruhsat üzerinden oluyor yani ruhsat verilme usul ve esaslarında UKOME'yle bir kıstas getirilmişse onu sahada uygulayabiliyor; Emniyet ve zabıta da bunu baz alarak denetim yapıyor. Trafikteki hareketli araçları durdurma yetkisi Emniyette ama trafik zabıtası sadece durmuş araçlar üzerinden Kabahatler Kanunu'ndan çok cüzi bir bedelde yaptırım yapabiliyor. Bunu yaptığın için birden fazla birim denetim yapıyor, bir entegrasyon yok ve bu sorun oluyor. İstanbul gibi büyük illerde birtakım mobil aplikasyonlar ya da dijital uygulamalar üzerinden zabıta ve belediye arasında bir entegrasyon var şu an, hâlihazırda ama Türkiye sathına yayılmış bir entegrasyon değil.

İkincisi, taksi özelinde, taksi bir ticari araç, plakalar tahditli Türkiye'de ve kişiye özel tahditli araçlar. Erişilebilirlikle ilgili, ben İstanbul'da görev yaptığım yıldan bildiğim için söylüyorum Başkanım, 2010 yılında KARSAN bir ihaleye katılmıştı yurt dışında, Amerika'da; tamamen erişilebilir bir araç üretmişti fabrika çıkışlı rampasıyla, içerisindeki Braille alfabeleriyle; bu maalesef o dönem bir lobiye kurban gitti ve oradaki ihaleyi alamamıştı. Daha sonra da bu aracı Türkiye'de üretmedi, hatta hâlihazırda KARSAN'ın fabrikasında da o araç duruyor. Bizim bu araç konusunda yapmamız gereken öncelikle...