KOMİSYON KONUŞMASI

ZUHAL KARAKOÇ (Kahramanmaraş) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; aziz Türk milletini saygıyla selamlıyorum.

Bugün Millî Eğitim Bakanlığı bütçesini görüşürken evlatlarımızın geleceğinin, geleceği inşa eden devlet aklının ve bu aklın hangi usulle kullanıldığının hesabını da veriyoruz aynı zamanda. Eğitim ve öğretim sadece iki sıra bir masadan ibaret değildir, bir milletin istiklal ve istikbal mücadelesidir.

Kahramanmaraş'ımızda depremin üzerinden geçen neredeyse üç yıla rağmen ortaya çıkan eğitim yatırımlarıyla ilgili tablo ne yazık ki depremzede çocuklarımızın mağduriyetini gidermeye yönelik diğer alanlarda gösterilen hıza yakışır bir seviyeden çok uzaktır. Planlama, icra ve tamamlanma süreçleri maalesef birbirine karışmıştır. 2023-2025 döneminde 91 proje tamamlanmıştır. Bu projelerle 1.368 derslik, 8 atölye, 1 lojman ve 1 spor salonu hizmete açılmıştır. Şehrimizdeki yıkım düzeyi düşünüldüğünde elbette ki yeterli değil. 53 projenin yani 917 dersliğin yapımı hâlen devam etmektedir. Yani şehrin eğitim omurgası aradan geçen üç yıla rağmen hâlâ düzene oturmuş değildir. Bunun yanında 159 proje yatırım programına alınmış, 2.545 derslik, 7 pansiyon, 28 atölye ve 2 spor salonu bütçede bir umutla yer almayı, takvimi belirsiz bir bekleyişe mahkûm hâlde beklemektedir. Bu durum, Kahramanmaraşlı evlatlarımıza borç bildiğimiz sürecin ağır işlediğinin maalesef bir göstergesidir. 21 proje, 352 derslik, 3 pansiyon ve 2 öğretmenevi gibi kritik yatırımların hâlâ ihale aşamasında olması ise bu üzücü tablonun başka bir tarafıdır. Pazarcık ilçemizde yalnızca 48 derslik tamamlanmış, buna karşılık 121 dersliğin yapımı devam etmekte, 120'yi aşkın derslik proje aşamasında bulunmaktadır. Türkoğlu ilçemizde 153 derslik tamamlanmış, 160 derslik yapımı sürmekte, 72 derslik yatırım planına yeni alınmıştır. Bu rakamlar evlatlarımızın hâlâ bir enkazın içinden eğitim hizmeti almaya çalıştığını bizlere gösteriyor.

Yani Kahramanmaraş genelinde toplam tablo şudur: Tamamlanan 91 projeye karşılık tamamlanmayı bekleyen 250'den fazla proje vardır. Derslik olarak ise hizmette olan 1.368 dersliğe karşılık yapım, proje, ihale ve maliyet sürecinde bekleyen derslik 4.000'e yaklaşmaktadır. Eğitimde bir yıllık kaybın ne demek olduğunu iyi bilen biri olarak üç yılın ardından bu aşamada oluşumuz en çok sizi üzmelidir Sayın Bakan.

Öğretmenlerimiz için lojman desteğinin planlar arasında bile bulunmayışına sıra bile gelemiyor maalesef. Kahramanmaraş'ımızda eğitim öğretimin böylesine ağır bir bürokratik tıkanıklığa mahkûm edilmesinin elbette bizler açısından bir izahı yoktur. Geciken her derslik bir çocuğun kaybolan yılıdır. Geciken her pansiyon, projesinin bahsi bile geçmeyen her lojman bir öğretmenin Kahramanmaraş'ta tutunamamasıdır. Bekleyen her proje geleceğimizi muğlak bir vakte ertelemektedir.

Sayın Bakan, emekli öğretmen maaşlarının düşüklüğü ve çalışırken kazanılmış hakların -başöğretmenlik, uzman öğretmenlik gibi- emeklilikte kaybedilmesi sebebiyle öğretmenlerimiz emekli olmayı düşünememekte, öğretmen atamaları için ayrılan kontenjanlar azalmakta, üniversitelerimizde eğitim fakültelerinin plansızca açılması bu sorunu katlamaktadır. Öğretmen atamalarında binlerce gencimiz maalesef mağdur oluyorlar. Millî Eğitim Bakanlığında sizinle birlikte çalışırken Daire Başkanı olarak görev yaptığım zamanda da aynı konular gündemdeydi; bugün karşınızda milletvekili olarak bulunuyorum, maalesef, gündemimiz hâlen değişmedi Sayın Bakan.

Sayın YÖK Başkanım, geçtiğimiz yıl Divan Kurulunda yer aldığım Kadına Karşı Şiddet ve Ayrımcılığı Araştırma Komisyonunda gerçekleşen YÖK sunumunda, hatırlarsanız tam da bu salonda kadın temsiliyetine üst yönetim kademelerinde yer verilmediğini üzüntüyle dile getirmiştim. Yakın dönemde YÖK Genel Sekreter Yardımcılığı görevine Sayın Gonca Demirel Uçacak'ın atanması, yükseköğretim alanında kadın temsiliyetinin güçlenmesi bakımından oldukça sevindiricidir. Bu anlamda atamadan ötürü kutluyor, Sayın Uçacak'ı tebrik ediyorum ve bürokraside yeterince cam tavanlara takılmış eski bir kadın bürokrat olarak da bu atamanın, başta üniversitelerimiz olmak üzere, tüm kamu kurum ve kuruluşlarımızda kadın yönetici sayısının artmasında bir mihenk taşı teşkil etmesini diliyorum.

Sayın Bakan, 2026 bütçenizin hayırlı olmasını diliyorum ve hatırlatmak istiyorum ki eğitim öğretimde geciken her proje, ihmal edilen her öğrenci, görmezden gelinen her öğretmen millî beka meselesidir; evlatlarımızın geleceğinde ihmale ertelemeye ve keyfîliğe yer yoktur.

Teşekkür ederim.