GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Vergi Usul Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:5
Birleşim:6
Tarih:13.10.2021

SİBEL ÖZDEMİR (İstanbul) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum değerli milletvekilleri.

Sözlerime birlikte görev yaptığımız ve vefatı nedeniyle de büyük üzüntü duyduğum Değerli Milletvekilimiz İsmet Uçma'ya rahmet dileyerek başlamak istiyorum; mekânı cennet olsun.

Ben 12'nci madde üzerine söz aldım. Maddeye geçmeden önce genel bir değerlendirme yapacak olursam, söz alan bütün hatiplerin de değindiği gibi, 65 maddeden oluşan ve daha çok bürokrasinin talepleri doğrultusunda hazırlanan ve büyük çoğunlukla Vergi Usul Kanunu'nda teknik değişiklikler içeren bu teklifle, ülkemizin, vatandaşlarımızın karşı karşıya kaldığı ekonomik ve özellikle de vergi politikaları konusunda yapısal sorunlara bir çözüm getirilememektedir.

Teklifin geneline baktığımızda, küçük esnafın ticari kazançlarının gelir vergisinden istisna tutulması, sosyal içerik üreten, mobil cihazlarda uygulama geliştirerek gelir elde edenlerin belli koşullarda kazançlarının vergilendirilmesi, elektronik ortamda vergi dairelerinin oluşturulması, yurt dışında bulunan vatandaşlarımızla ilgili düzenlemeler, vergi ödemelerinde bir takvim değişikliği öngörüyor -çok konuşuldu- çiftçilerle ilgili, çiftçilerin desteklenmesi için destekleme ödemelerinin gelir vergisinden istisna tutulmasıyla ilgili düzenlemeler var.

Ancak yasama yılının, değerli milletvekilleri, ilk Komisyon toplantısı bu kanunla başladı ve bugün de Genel Kurul gündemine geldi. Yaklaşık 850 bin küçük esnaf için özellikle de pandemi döneminde ve öncesinde başlayan, pandemiyle birlikte artan kira stopaj ödemeleri, sabit masraflarının giderek artması ve esnafın ancak kendi geçimine yetecek kadar gelir elde ettiği bir süreçten geçerken, bu kanun esnaf için onların beklediği bir düzenleme getirmedi. İşte, dün açıklandı, günlük 85 kuruşluk bir vergi istisnası öngörüldü esnafa bu kanunda. Çiftçiler için ise çok detaylı tartışıldı, çiftçinin gerçekten çözülmesi gereken sorunları bu kanun içerisinde yer almıyor, sadece destek ödemeleri bir istisnaya tabi tutuldu, çok cüzi bir ücret. Baktığımız zaman, kamu, özel bankalara, Tarım Kredi Kooperatiflerine 160 milyar lira bir borç yükü var çiftçinin ama bugün çiftçi bizden, Meclisten özellikle artan girdi maliyetleriyle ilgili -mazot, gübre, yem, elektrik, bu maliyetlerle ilgili- bir düzenleme beklemektedir ancak bu kanun buna cevap vermiyor.

Değerli milletvekilleri, baktığımız zaman, adaletsiz bir vergi politikasının uygulandığı ülkemizde, dolaylı ve dolaysız vergi oranlarındaki artan dengesizliğe bir çözüm üretmeden, servet dağılımı sorunu varken -bugün Rusya'dan sonra ikinci en sorunlu ülkeyiz, en varlıklı yüzde 1'in toplam servetten aldığı pay yüzde 45 düzeyinde, böyle bir sorun varken- bu dengesizliğe bir çözüm üretmeden, enflasyon ve şu an en çok sorun olan hayat pahalılığı karşısında geçim mücadelesi içinde olan tüm vatandaşlarımızın artan bu kronik işsizliğe çözüm beklentisi karşılanmadan yapılan bu düzenlemeler, maalesef, sınırlı ve eksik kalacaktır.

Değerli milletvekilleri, benim üzerinde söz aldığım 12'nci maddede, elektronik ortamda vergi dairelerinin kurulması amacıyla Hazine ve Maliye Bakanlığına bir yetki verilmekte. Evet, baktığımız zaman gelişen bilişim sektörü ve teknolojiye uyum noktasında da böyle bir düzenleme yapılabilir, mükelleflere daha hızlı ve etkin bir hizmet sunulmuş olabilir. Bu konu bizim de bir sorun görmediğimiz bir düzenleme ama benim dikkat çekmek istediğim, teklifin genel gerekçesine baktığımız zaman şöyle bir ibare var: "Vergi güvenliğini artıran, sosyal adaleti güçlendiren bir düzenleme olması amaçlanıyor." Ama baktığımız zaman çiftçiden, esnaftan, açlık sınırının altındaki asgari ücretliden düzenli vergi toplanırken, artan hayat pahalılığı karşısında bir çözüm üretmezken, dahası, vergi cenneti ülkelere taşınan servetin vergilendirilmesi konusunda adım atmayanlardan vergide adalet beklentisi de mümkün değildir. Başka ülkelerde tutulan ve herhangi bir vergilendirme yapılmayan bu paraların, bu iktidar döneminde tam 7 kez çıkarılan "varlık barışı" adı altında ülkemize getirilmesiyle mi siz vergi adaletini sağlayacaksınız?

Bakın, bu iktidar döneminde 2006 yılında Kurumlar Vergisi Kanunu'nun 30'uncu maddesinde düzenlenen hükmün uygulanması için "vergi cenneti" olarak tabir edilen ülkelerin açıklanması gerekiyordu. Ama ne oldu? Bu liste henüz açıklanmadı ve açıklanmadığı için de yaklaşık on beş yıl geçmiş olmasına rağmen bir kararname çıkarılmadı ve yurt dışından gelmiş olan kaynağı belirsiz bu paraların vergilendirilmesi noktasında bir adım atılmamaktadır. İşte, malum belgeleri hepimiz biliyoruz. Bakın, bu belgelerde ülkemizden yaklaşık 220 kişinin isminin geçtiği belirtiliyor ve diğer bütün ülkeler, kendi ülkeleriyle ilgili bir soruşturma süreci başlatırken bizim ülkemizde herhangi bir hukuki süreç başlatılmadı.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Tamamlayalım lütfen.

SİBEL ÖZDEMİR (Devamla) - Değerli milletvekilleri, elbette, eğer bugün biz Mecliste vergi kanunlarında bir düzenleme, Vergi Usul Kanunu'na dair bir değişiklik yapacaksak, mutlaka bu belgelerde yer alan iddiaları, bu vergi cennetleriyle ilgili yapılan soruşturmaları mutlaka gündemimize almamız gerekiyor.

Evet, sonuç olarak, benim söz aldığım madde teknik, bürokrasinin talep ettiği bir madde, ihtiyaç bir madde. Ancak, benim vurgulamak istediğim, bürokrasinin talepleri doğrultusunda hazırlanan bu kanun teklifi vergi adaletini sağlamamakta, sosyal adaleti güçlendirmemekte, dolaylı vergiden en çok etkilenen vatandaşlarımızın, esnafın, emeklinin, çiftçinin, milyonlarca asgari ücretlinin ama en çok da dikkat çekmek istediğim, değerli milletvekilleri, işsiz gençlerimizin talep ve sorunlarına yanıt vermemekte diyorum.

Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (CHP sıralarından alkışlar)